Dabar populiaru
Publikuota: 2018 birželio 14d. 20:43

Pasiūlė idėjų, kaip pasiruošti sveiką maistą iškyloms

Iškyla
„Scanpix“ nuotr. / Iškyla

Vasarą, kai dažnai iškylaujame gamtoje, kyla klausimas – kaip maitintis, kad nesutriktų virškinimas, kad neapsinuodytume maistu, kad maistas būtų įvairus, skanus ir sveikas, rašoma pranešime žiniasklaidai.

„Kai važiuojate į gamtą, bet planuojate gamintis maistą patys, pirmiausia svarbu paskaičiuoti, kiek maisto pasiimti. Mano patarimas – susidarykite valgiaraštį, apgalvoję ir apsitarę su šeimos nariais, ką tas kelias dienas norėtumėte valgyti pusryčiams, pietums ir vakarienei, ką valgysite užkandžiams. Taip neprisikrausite per daug maisto, tuomet nesuvalgyto nereikės išmesti“, – teigia mitybos specialistė Raminta Bogušienė.

Mėsą ir jos gaminius rinkitės atsakingai

Jei mėsą kepimui ruošite namuose, būtinai rinkitės šviežią, neatšildytą mėsą. Neruoškite per anksti, prieš kelias dienas. Namuose produktus ruošiame be maisto priedų, neturime vakuumavimo ar dujinio pakavimo galimybių, todėl juos reikės suvartoti greičiau.

Perkant mėsą ar jos gaminius, maisto saugos ir kokybės specialistė Akvilė Lekavičiūtė pataria įvertinti pakuotės būklę ir produkto spalvą bei konsistenciją. Kokybiškos mėsos ir jos produktų paviršius turi būti ne lipnus, be gleivių, kvapas nepridusęs, natūralios, produktui būdingos spalvos. Pakuotės turi būti sandarios, nesubliūškusios ir neišsipūtusios, neturėtų būti produktui nebūdingos spalvos skysčių. Pavyzdžiui, dešrelių pakuotėse skystis turėtų būti skaidrus, o ne balkšvos spalvos.

Vežkitės lėčiau gendančias daržoves ir vaisius

Rinkitės šviežias daržoves, kurių vasarą gausu: agurkus, pomidorus, salotas. Į kelionę pasiimkite ne taip greitai gendančių vaisių: obuolių, apelsinų, arbūzą. Tačiau būkite atsargūs – arbūzą pirkite geriau nepjaustytą, nes taip ilgiau jį išlaikysite šviežią. A.Lekavičiūtė perspėja, kad neplautumėte vaisių ar daržovių su ežerų ar upių vandeniu. Tam pasiimkite geriamojo vandens. Jei nusipirksite persikų ar kriaušių, ar uogų (braškių, aviečių) – juos suvalgykite greičiau, geriausiai tą pačią dieną, nes šie vaisiai ir uogos transportuojami susispaudžia ir greičiau sugenda.

Kaip pasiruošti sveikus sumuštinius?

Sveikam sumuštiniui pirmiausia reikia sveikos duonos. R.Bogušienė pataria rinktis viso grūdo bemielę duoną, kuo trumpesnės sudėties. Būtinai įvertinkite jos maistinę vertę: cukrų turi būti iki 5 g/100 g, druskos iki 1 g/100 g, skaidulinių medžiagų ne mažiau 6 g/100 g. Tuomet ant vieno sumuštinio plonu sluoksniu tepkite sviestą, ant kito – avokado, ant trečio – kokybiškos sudėties varškės užtepėlės. Dėkite nuplautų salotų, sūdytos lašišos, pomidorų, ridikėlių ar kietojo sūrio.

Pasidomėkite gatavų produktų sudėtimi

Važiuodami į kelionę dažnai norime palepinti savo vaikus. Sultys, saldinti gazuoti gėrimai nenumalšina troškulio – tik mažina apetitą, užmuša skonio pojūtį ir natūralus maistas tampa nebeskanus, – atkreipia dėmesį R.Bogušienė.

Jei norite sutaupyti laiko maisto gaminimui, parduotuvių kulinarijos skyriuose galite nusipirkti šviežiai keptos mėsos ar žuvies gaminių, salotų. Anot maisto technologės, svarbiausias kriterijus renkantis pusgaminius – kuo trumpiausia sudėtis, be iš dalies hidrintų riebalų, be konservantų, saldiklių, dažiklių, skonio ir kvapo stipriklių, riebalų, ypač sočiųjų. Tuo tarpu maisto saugos specialistė perspėja, kad atkreiptumėte dėmesį į produktų tinkamumo vartoti terminą. Jei jo nėra vitrinoje ar ant etiketės, pasiteiraukite pardavėjos.

Sveikiausias gėrimas – vanduo

Važiuodami į kelionę dažnai norime palepinti savo vaikus. Sultys, saldinti gazuoti gėrimai nenumalšina troškulio – tik mažina apetitą, užmuša skonio pojūtį ir natūralus maistas tampa nebeskanus, – atkreipia dėmesį R.Bogušienė. Ji taip pat siūlo nesižavėti ir cukraus alternatyva – saldikliais.

Gazuoti gėrimai be cukraus ir be kalorijų nėra sveikesni. Mitybos specialistė primena, kad sveikiausias gėrimas yra vanduo. Nepamirškite kelionėn pasiimti pakankamai vandens. Vienam žmogui dienai reikia skaičiuoti apie 30 ml vienam kūno kilogramui, bet priklauso nuo oro sąlygų, fizinio aktyvumo, valgomo maisto ir t. t. Taip pat pasiimkite papildomai vandens daržovėms plauti, maistui gaminti.

Vietoj sausainių ir keptos duonos – sveiki užkandžiai

Sausainiai ir kiti kvietinių miltų produktai – populiariausi iškylų užkandžiai. Jie skanūs, todėl vaikų mielai valgomi, tačiau jų maistinė vertė yra menka, juose gali būti sveikatai nepalankių hidrintų riebalų. Bulvių traškučiai, kukurūzų spragėsiai, kepta duona – dar dažnesni iškylų palydovai, tačiau juose gausu druskos, cukraus, skonio stipriklių. O duona, skrudinta riebaluose – kancerogenų bomba. Po tokio užkandžiavimo gali sutrikti virškinimas, nebesinorėti pietų. Geriau užkandžiams pasiimkite šviežių ar džiovintų vaisių, riešutų. Riešutus geriau rinkitės nesūdytus (kedro, anakardžių, graikiškus), o džiovintus vaisius necukruotus ir be sieros dioksido (tamsius abrikosus ir razinas). Džiovintų vaisiai batonėliai – puikus užkandis, tik skaitykite sudėtį, kad juose nebūtų pridėtinio cukraus.

Nepamirškite tinkamai laikyti maisto

Maistą pakuokite į polietileninius, popierinius maišelius, dėžutes. Skirtingus užkandžius sudėkite į atskirus dėžučių skyrelius. Greitai gendantį maistą dėkite į šaltkrepšius: marinuotos mėsos pusgaminius, sūrius, įvairias užtepėles. Jeigu neturite tam galimybės, tai apsipirkimo kelionei maršrutą dėliokite taip, kad greitai gendantys produktai netinkamose sąlygose būtų kaip įmanoma trumpiau, – primena maisto saugos ir kokybės specialistė A.Lekavičiūtė.

Taip pat į iškylą būtinai paimkite higienos priemonių: popierinių rankšluosčių, vienkartinių sausų ar drėgnų servetėlių, dezinfekcinio skysčio. Prieš ruošiant maistą ir valgant, būtinai nusiplaukite rankas.

Lrt.lt

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Aktualu

Seksualiai Švėkšnoje išnaudotos merginos trokšta kurti ir mylėti, bet turi mokytis gyventi

Aktualu

Protestų Ingušijoje dalyviai sako nusivylę Kremliumi ir žada gintis „plikomis rankomis“

Interviu Kultūra

Berlyno kino festivalio programos konsultantas W.Speckas: kinas yra politiškas menas

Interviu Vardai

I.Launikonytė: apie metų skirtumo nepaisančią meilę V.Kovaliovui, išvaizdos pokyčius ir muzikos terapiją

„Ginčas“ dėl meilės „Žalgiriui“: kurie žaidėjai nepateisina Šaro lūkesčių?

Aktualu

TS-LKD prezidentiniuose debatuose V.Ušackas dūrė: „Partijos vadovybė pasirinkusi Ingridą“

24sek

Naujokas liko ant suolo – Kauno „Žalgiris“ vos neprisižaidė su „Dzūkija“

Aktualu

Tomas Viluckas: Skausminga istorija rašoma Ukrainoje

Gyvenimas

Translyčių menstruacijos: vyrai, kurie serga mėnesinėmis, ir moterys, kurios – ne

Aktualu

Nepilnamečių pataisos namų direktorius – atvirai apie tai, kas dedasi „vaikų kalėjime“

Aktualu

Prie Raguvos susidūrė du „Volkswagen“ – vienas nulėkė į namą

Pasaulis kišenėje

Unikali Lietuvos vieta, kurios turėtų pavydėti visa Europa

Gyvenimas

Valstybė nusprendė geriau už Valentiną žinanti, kuo jai gydytis: moteris jaučiasi bandomuoju triušiu

Vardai

Milžinas ir coliukė: kalnu pramintas „Sostų karų“ aktorius vedė savo mylimąją

Aktualu

Kelyje Panevėžys–Vilnius į atitvarus rėžėsi nesuvaldytas „Volkswagen“

Aktualu

A.Juozaičio politinio judėjimo pristatyme – kandidato grūmojimai neoliberalizmui

15min recenzija Kultūra

MO startas: nuo dėmesio buMO iki nuoboduMO

15min iš Berlyno Kultūra

Ką būtinai norėjo papasakoti Florianas Illiesas apie 1913-uosius

Aktualu

Maskva sako esanti pasirengusi bendradarbiauti su JAV dėl branduolinės sutarties

Gazas

Pristatė ateities technologiją – papildytos realybės projekcinį ekraną

Naujienos

Vardai

Atvirą kritiką „gervių“ scenoje išsakiusi Aistė Diržiūtė: „Neslėpsiu, bijojau, bet buvo verta“

Aktualu

Eifelio bokštas bus apjuostas neperšaunamo stiklo tvoromis

Aktualu

Vengrijos teismas skyrė 25 metų bausmes pagrindiniams kaltinamiesiems dėl migrantų mirties

Verslas

Kaunas naują stadioną turės – pasirašyta sutartis su Turkijos kompanija

24sek

100 000 dolerių per savaitę: Donatas Motiejūnas lieka žaisti Kinijoje

Gazas

„Race VGTU“ varžysis lenktynėse: pradėjo nuo kompiuteriu kurtų detalių, baigs „greičiausiu ratu“ trasoje

Gazas

Specialistas: dėl 0,4 promilių ribos vairuotojai praranda kontrolę

Aktualu

Kontrabandininkų nuostoliai Kantališkėse – 1 113 773 eurai

Aktualu

Kur ir kada galite būti nubausti už alkoholio vartojimą

Aktualu

Vergystės byla: Didžiojoje Britanijoje lietuviai vištas gaudė be poilsio, alkani ir mušami

Aktualu

JAV žiniasklaida : D.Trumpas laiko Krymą Rusijos dalimi, o Ukrainą – korumpuota

24sek

Vilniaus „Lietuvos rytas“ jau turi naują pavadinimą?

Aktualu

Vilnietė mineraliniu vandeniu užgesino užsidegusį automobilį 

Gyvenimas

Siūlo nustatyti neperleidžiamas tėvystės atostogas: kokie to privalumai ir rizikos?

Aktualu

Niujorko valstija padavė į teismą D.Trumpą už „neteisėtą elgesį“ jo šeimos fonde

Aktualu

Po avarijos kelyje Šiauliai–Palanga automobilyje liko prispaustas žmogus

Verslas

Milijonų už liūtis dar neišsidaliję ūkininkai jau prašo pagalbos dėl laukus alinančios sausros

Aktualu

Atnaujintame Panevėžio žiede – ženklinimo suklaidintų vairuotojų avarijos

Aktualu

Kristina Žardeckaitė-Matulaitienė, Monika Čeponytė: Seksualinio priekabiavimo prevencija – mitas ar tikrovė?

Aktualu

Vladimiras Putinas: Kim Jong Unui išsiųstas kvietimas apsilankyti Rusijoje

Gera keliauti kartu

BALTIJOS MAISTO IR GĖRIMŲ PARODA „BAF“ 2018

Įkvėpk daugiau gyvenimo

Nacionalinis sveikatos egzaminas 2018

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką