Dabar populiaru

Naujausios

Publikuota: 2014 rugpjūčio 14d. 07:15

Specialistai pataria, kaip įveikti stresą ir nerimą

Pyktis
123rf.com nuotr. / Pyktis

Kanadiečių mokslininkas Hansas Selye, sukūręs streso terminą, stresą įvardijo kaip organizmo reakciją tiek į neigiamus, tiek į teigiamus dirgiklius. Vis dėlto žodis „stresas“ daugeliui asocijuojasi tik su neigiamomis emocijomis. Šiuolaikinėje visuomenėje neigiamas stresas yra įprastas reiškinys, tad žmonės ieško būdų, kaip jį malšinti – alkoholiu, vaistais ar kitais būdais, tačiau specialistai teigia, kad pirmiausia reikėtų įsiklausyti į savo organizmą ir sureguliuoti mitybą.

Psichologo, psichoterapeuto Jevgenijaus Šarovo teigimu, ilgalaikis neigiamas stresas dažnai virsta nuolatiniu nerimu, su kuriuo susidoroti prireikia ir psichoterapeutų pagalbos, o esant sunkiai formai – skiriami net ir antidepresantai. Norėdami patys įveikti neigiamo streso poveikį, žmonės dažnai griebiasi daug paprastesnių veiksmų – pavyzdžiui, valgydamas žmogus aprimsta, nes perjungia dėmesį, pasikeičia subjektyvūs jo pojūčiai, atitinkamai keičiasi ir neurofiziologinės reakcijos.

Archyvo nuotr./Psichologas Jevgenijus Šarovas
Archyvo nuotr./Psichologas Jevgenijus Šarovas

Pasak J. Šarovo, įprastai stresą patiriantys žmonės valgo greitai, nekramtydami, dažniausiai specialaus ruošimo nereikalaujantį sausą maistą, tad simpatinė nervų sistema užsiblokuoja, virškinimas sulėtėja, o tai lemia ne tik antsvorį, bet ir ilgalaikes pasekmes sveikatai: „Nuolat patiriantiems stresą dažnai diagnozuojami stemplės, virškinamojo trakto organų – skrandžio, dvylikapirštės žarnos, tulžies ir kasos – sutrikimai, vidurių užkietėjimas, burnos ir dantų ligos.“ Specialistas įsitikinęs, kad jei valgymas tampa pagrindiniu nerimo mažinimo instrumentu, būtina kuo skubiau sureguliuoti mitybą, o stresui malšinti surasti tinkamiausią alternatyvą.

Daug dėmesio mitybos reguliavimui skirti siūlo ir psichologė Asta Petrulienė, dirbanti su vaikų ir paauglių stresu bei nerimu: „Negalima laukti, kol nerimas užvaldys – reikia su juo kovoti prevenciškai. Įtemptose gyvenimo situacijose svarbu tinkamai pailsėti ir išsimiegoti. Galima susirasti mėgstamą užsiėmimą, padedantį atsipalaiduoti ir pamiršti nemalonius pojūčius, stengtis mąstyti apie gerus dalykus, ugdyti gerąsias būdo savybes, tačiau ypač svarbi visavertė mityba.“ A. Petrulienė atkreipia dėmesį, kad organizmui patiriant stresą, išauga ir  būtinų maisto medžiagų, vitaminų ir mikroelementų poreikis – tereikia įsiklausyti į organizmo siunčiamus signalus ir laiku suskubti jam į pagalbą.

Kaip kovoti su nerimu?

Jaučiantiems nerimą specialistai rekomenduoja papildyti maisto racioną įvairiomis salotomis, lapiniais kopūstais, špinatais ir kitomis žalios spalvos daržovėmis, kurios yra puikus įvairių vitaminų, padedančių organizmui atsistatyti po patirto didelio streso, šaltinis. Pavyzdžiui, vienas žinomiausių streso priešų – brokolis – vitamino C turi daugiau nei apelsinai, taip pat jame gausu vitamino A – galingo antioksidanto, padedančio organizmui geriau įveikti kasdienį nerimą. Lengviems užkandžiams A. Petrulienė rekomenduoja rinktis maistingus riešutus, linų sėmenis, sėklas bei neskaldytų grūdų produktus.

Archyvo nuotr./Psichologė Asta Petrulienė
Archyvo nuotr./Psichologė Asta Petrulienė

Vis dėlto, specialistė pripažįsta, kad norint malšinti nerimą, nepakanka mitybos racione dominuojančių vaisių bei daržovių – jame būtinai turėtų atsirasti vietos ir mėsai bei paukštienai. Iš jų A. Petrulienė išskiria vištieną, kurioje net iki 40 proc. mažiau riebalų ir iki 10 proc. daugiau baltymų nei kiaulienoje. „Vištienoje esančios amino rūgštys skatina psichinius procesus reguliuojančio seratonino išskyrimą, – pabrėžia specialistė. – Vištienoje gausu žmogaus organizmui būtinų ir nepakeičiamų amino rūgščių – valino, leucino, lizino, metionino, triptofano, fenilalanino, treonino, skatinančių ląstelių atsinaujinimą. Taip pat vištienoje yra net tris kartus daugiau nei kitos rūšies mėsoje organizmui reikalingų mineralinių medžiagų, tokių kaip fosforas, geležis, natris, kalis, kalcis, magnis, varis, manganas, selenas ir cinkas, o kepenėlėse randama nemažai vitaminų A, B1, B2, B6 bei folio rūgšties.“

Stresui malšinti mitybos specialistai rekomenduoja nedidelėmis porcijomis valgyti ir kitą liesesnę mėsą – triušieną, elnieną ar jautieną. Pastarojoje taip pat gausu nepakeičiamų aminorūgščių. Jautiena teigiamai veikia virškinimo sistemą ir žarnyną, neutralizuoja dirginančius fermentus, kurių yra skrandžio sultyse, normalizuoja rūgštingumą, tad yra ypač tinkama žmonėms, kuriems streso metu sujautrėja skrandis.  

Mūsų rutinos „elementas“ stresas dažnai gali virsti sunkia psichine liga, tad žmogus savo neigiamas emocijas, nervinę įtampą turi mokėti valdyti. Streso kontrolė yra ne tik subalansuota mityba, bet ir sportas ar kiti atpalaiduojantys užsiėmimai, o nuolat jaučiant įtampą, būtina kreiptis į psichologus, psichoterapeutus ar net psichiatrus ir neurologus.

Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Verslas

„Lietuvos energijos“ vadovas Arūnas Maikštėnas: čia būta arogancijos ir pasikėlimo, bet įtarimai turi būti išsklaidyti

Aktualu

Orai.lt: lepins vasariška šiluma alsuojantys orai

Gyvenimas

Ameriką atradimu sužavėjęs lietuvis mediciną dukart metė dėl meno

Aktualu

Kas yra Stefanas Halperis – FTB informatorius, prisidėjęs prie tyrimo dėl D.Trumpo kampanijos ir Rusijos galimų ryšių?

Gyvenimas

Sunkiai serganti Laimos mama palikta likimo valiai: „Aš mokytoja, 8 tūkst. eurų per mėnesį gydymui neuždirbsiu“

Aktualu

Kodėl Rusija taip nervinasi dėl Romanui Abramovičiui neatnaujinamos Jungtinės Karalystės vizos?

Vardai

„Kelias į žvaigždes 2“ išgarsėjusi Simona Čėsnaitė gimusiai dukrai davė graikišką vardą

Aktualu

Dingusio Malaizijos lėktuvo MH370 paieškose bus padėtas taškas

„Ginčas“: „Lietuvos ryto“ fanai perlenkė lazdą?

Maistas

Egzotiški mėsainiai Kaune, supriešinę visuomenę: žmonės kviečiami paragauti kengūrienos, krokodilienos ir zebrienos

Gazas

Kodėl automobilių padangos kartais pripučiamos azotu?

Bažnyčia Naujajame Orleane, kurią įsigijo Beyonce

Gyvenimas

10 priežasčių, dėl kurių sunku atpažinti narcizą ir psichopatą

Gyvenimas

Mes lygūs. Nuo kūdikystės nematanti Irma Jokštytė: „Laikas, kai bandžiau kitiems ką nors įrodyti, baigėsi“

Vardai

Katažina, „Radistai“ ir E.Jakilaitis aiškinosi Vilniaus mįsles

Vardai

Dar vienas modernus žingsnis: princas Harry pamynė nerašytą taisyklę ir nešios vestuvinį žiedą

Gazas

„Ford“ sukūrė „orų fabriką“: automobilius bando dirbtinai sukūrę pūgas, kaitrą, uraganus

24sek

Rytų konferencijos finale – peštynės ir „Celtics“ pergalė

Aktualu

Irano aukščiausiasis lyderis kaltina Ameriką nesilaikant duoto žodžio

Aktualu

Saulius Skvernelis dėl reformų tikisi ir Seimo atsakomybės

Naujienos

Verslas

„Lietuvos energijos“ vadovas Arūnas Maikštėnas: čia būta arogancijos ir pasikėlimo, bet įtarimai turi būti išsklaidyti

Aktualu

Orai.lt: lepins vasariška šiluma alsuojantys orai

Gyvenimas

Ameriką atradimu sužavėjęs lietuvis mediciną dukart metė dėl meno

Aktualu

Kodėl Rusija taip nervinasi dėl Romanui Abramovičiui neatnaujinamos Jungtinės Karalystės vizos?

Mokslas.IT

JAV išardė didžiulį su Rusijos žvalgyba siejamą botinklą

Aktualu

Kas yra Stefanas Halperis – FTB informatorius, prisidėjęs prie tyrimo dėl D.Trumpo kampanijos ir Rusijos galimų ryšių?

Gyvenimas

Sunkiai serganti Laimos mama palikta likimo valiai: „Aš mokytoja, 8 tūkst. eurų per mėnesį gydymui neuždirbsiu“

Vardai

„Kelias į žvaigždes 2“ išgarsėjusi Simona Čėsnaitė gimusiai dukrai davė graikišką vardą

„Ginčas“: „Lietuvos ryto“ fanai perlenkė lazdą?

Aktualu

Dingusio Malaizijos lėktuvo MH370 paieškose bus padėtas taškas

Maistas

Egzotiški mėsainiai Kaune, supriešinę visuomenę: žmonės kviečiami paragauti kengūrienos, krokodilienos ir zebrienos

Bažnyčia Naujajame Orleane, kurią įsigijo Beyonce

Gazas

Kodėl automobilių padangos kartais pripučiamos azotu?

Gyvenimas

10 priežasčių, dėl kurių sunku atpažinti narcizą ir psichopatą

Gyvenimas

Mes lygūs. Nuo kūdikystės nematanti Irma Jokštytė: „Laikas, kai bandžiau kitiems ką nors įrodyti, baigėsi“

Vardai

Katažina, „Radistai“ ir E.Jakilaitis aiškinosi Vilniaus mįsles

Vardai

Dar vienas modernus žingsnis: princas Harry pamynė nerašytą taisyklę ir nešios vestuvinį žiedą

Gazas

„Ford“ sukūrė „orų fabriką“: automobilius bando dirbtinai sukūrę pūgas, kaitrą, uraganus

24sek

Rytų konferencijos finale – peštynės ir „Celtics“ pergalė

Aktualu

Irano aukščiausiasis lyderis kaltina Ameriką nesilaikant duoto žodžio

Vardai

Žinau, ką renkuosi

Atnaujinkime namus

Video

Metas rinktis

Maistas

Laikas griliui

Išlaikyk atostogų ritmą

Remontas be nervų

Sveikata

Automobilių švaros centras AINAVA

Ryškiems įvarčiams

Pasaulis kišenėje

Sulčių nauda

Daugiau skonio

Naujas regėjimas

Unicef vaikų bėgimas „Už kiekvieną vaiką“

Renginių gidas

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką