Dabar populiaru
15min be reklamos
Publikuota 2022 05 27, 08:02

Neringa Rekašiūtė: Man vieną kebabą su česnakiniu ir sovietine nostalgija

Mintis parašyti šį tekstą kilo tuomet, kai savo rajone pamačiau naują hipsterišką kebabinę, prie kurios nuolat būriuojasi minios jaunų žmonių. „Kaip kokiam Londone“ pagalvojau ir pasidžiaugiau, jog ši beveidė vieta tapo verdančiu rajono traukos centru, kur galima pamatyti ir žymiausius influencerius, ir Seimo narius. Pasirodo, ir pati kebabinė lyg kokia influencerė instagrame turi daugiau negu 20 tūkstančių sekėjų. Bet kas mane nustebino labiau, tai jų socialinių tinklų turinys – viename feed‘e suplaktas kokteilis iš sovietinės estetinės nostalgijos, antiputiniškumo, musulmonių moterų su hidžabais ir nuogų manekenių, pozuojančių prie Lukašenkos portreto.
Neringa Rekašiūtė Tik prenumeratoriams
Neringa Rekašiūtė / Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr.

Instagramo įrašus papildanti šansonų muzika bei treninguoti, skusti, devyniasdešimtųjų stiliaus gangsterių portretai nuteikė keistai. Atsiprašau, ar šitie kebabai yra pateikiami su sovietinės nostalgijos padažu? Rusijai skleidžiant melus apie didingą praeitį, ar mes patys nepadedam pasaulio marozų karalystei glamūrizuodami savo sovietinę praeitį?

Paulius Peleckis / 15min/Tuskulėnų dvaro rūmuose pristatyta ekspozicija „Homo Sovieticus“
Paulius Peleckis / 15min/Tuskulėnų dvaro rūmuose pristatyta ekspozicija „Homo Sovieticus“

Galbūt ir nieko keisto, jog šiandienos karta, užaugusi laisvoje visuomenėje ir neatsimenanti sovietmečio, ieško savų būdų užmegzti santykį su praeitimi. Seniau besigėdiję pilko mikrorajonų nepritekliaus, kurį mums simbolizavo blokinė architektūra, šiandien ją matome naujai.

Tai ypač jaučiama madoje, flirtuojančioje su posovietine estetika: jaunųjų lietuvių mados fotografų fotosesijos Fabijoniškėse ar Visagine yra the new cool. Šiam virsmui daug įtakos turėjo tokie didžiosios mados vardai kaip Gosha Rubchinskis ir Andrejus Artymovas, kurie perkėlė sovietinę praeitį į savo rūbų dizainą: treningai, tapkės su paloskėm, skustos galvos.

Vakarai perėmė šį trendą su didžiuliu entuziazmu ir be lašo kritiškumo. Nesunku numanyti, kokia reakcija lauktų nacių simbolikos Paryžiaus ar Londono madų savaitėje, bet štai ant kūjo ir pjautuvo tebepaslysta įžymiausi prekių ženklai. Bet kiek ant nekritiškos sovietinės nostalgijos paslystame mes patys?

Atrodo, dabar yra geras laikas iš naujo kelti šias temas ir grąžinti jas į viešąją erdvę persvarstymui – kur yra mūsų ribos? Kiek sovietmečio toleruojame, o kiek – jau nebe?

Norėdamas tęsti – užsiregistruok

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką