Dabar populiaru
Publikuota: 2019 birželio 4d. 12:27 , Atnaujinta: 2019 birželio 4d. 15:20

Į Lietuvą atplūsta sveikatai pavojingi karščiai: ką turite žinoti?

Karščiu besidžiaugiantys poilsiautojai
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr. / Karščiu besidžiaugiantys poilsiautojai

Sinoptikai įspėja, kad antradienį į Lietuvą atplūsta karštų orų banga. Visą dieną giedrame danguje spiginanti saulė įkaitins orą iki 29–30. Kitomis artimiausiomis dienomis gali būti dar karščiau. Pasak specialistų, stiprus karštis neigiamai veikia ne tik bendrą mūsų savijautą. Jis pavojingas mūsų sveikatai. Todėl pateikiame keletą paprastų, bet veiksmingų patarimų, kaip elgtis per karščius.

Susiplanuokite laiką vėsiose patalpose

Karštis gali paveikti kiekvieno žmogaus sveikatą, bet ypač jautrūs karčiui kūdikiai ir vaikai iki ketverių metų amžiaus, žmonės nuo 65 metų amžiaus, turintys antsvorio, dirbantys sunkų fizinį darbą, sergantys įvairiomis lėtinėmis ligomis.

Karštą dieną visuomenės sveikatos priežiūros specialistai rekomenduoja stengtis būti patalpose, kuriose yra įrengti ventiliatoriai ar oro kondicionieriai. Neturint tokių sąlygų namuose, verta susiplanuoti praleisti laiką vėsiose patalpose: bibliotekoje, kino teatre, prekybos centre ar pan. Svarbu, kad patalpos oro temperatūra nebūtų žemesnė nei 18 laipsnių.

Kokių gėrimų negerti ir kurie labiausiai malšina troškulį

Taip pat reikėtų dažniau nei paprastai gerti skysčių – gerkite dažniau nei troškina, tačiau iš karto negerkite daug, o visą dieną po truputį, kas 1–2 valandas, nelaukiant, kol pradės kamuoti troškulys. Pajutus troškulį, organizmas jau būna šiek tiek dehidratuotas.

Gėrimai su ledu karštyje nemalšina troškulio, nes toks gėrimas atšaldo gerklę ir skrandį, troškulio pojūtis sugrįžta greitai ir karštį iškęsti tampa dar sunkiau.

Geriausiai tam tinka mineralinis, mineralizuotas arba pasūdytas vanduo (be angliarūgštės), nes karštoje aplinkoje žmogaus organizmas su prakaitu netenka ne tik daug skysčių, bet ir mineralinių medžiagų. Labiau išprakaitavus patartina pavartoti kalio chlorido, magnio, pomidorų, citrusinių vaisių, slyvų sulčių.

Jei išgėrėte pakankamai daug skysčių, o troškulio pojūtis nepraeina, jį geriau malšinkite drungnu vandeniu ar arbata arba vandeniu su citrinos sultimis, arba gerkite vandenį kuo ilgiau jį išlaikant burnoje, kad sudrėktų visa burnos ertmė, arba tik paskalaukite gerklę vandeniu (taip daro kai kurių sporto šakų sportininkai).

Gėrimai su ledu karštyje taip pat nemalšina troškulio, o gerdami ledinį skystį galite peršalti, nes toks gėrimas atšaldo gerklę ir skrandį, troškulio pojūtis sugrįžta greitai ir karštį iškęsti tampa dar sunkiau. Troškulio nemalšina ir pienas, o atsigaivinti labiausiai tinka vaisių ir daržovių sultys ir arbatos.

Venkite alkoholio, skysčių su kofeinu, gėrimų su cukrumi ar saldikliais, nes šie gėrimai skatina vandens pašalinimą iš organizmo.

Kokį maistą valgyti

Valgykite saikingai, mažiau nei paprastai ir lengvai virškinamą maistą, t. y. tik lengvai pasisavinamą maistą, o geriausia – daug vaisių ir daržovių.

Šiomis dienomis mitybos racione turėtų būti daugiau skystų produktų, taip pat lengviau pasisavinamų liesų pieno produktų. venkite riebių ir sunkiai virškinamų patiekalų.

Daug baltymų turintis maistas, pavyzdžiui, mėsa, taip pat netinka per karščius, kadangi didina metabolinės šilumos gamybą ir skatina vandens netekimą.

Kokie drabužiai tinkamiausi

Eidami į lauką nepamirškite užsidėti galvos apdangalo arba vietoj jo galite naudoti skėtį. Taip pat lauke dėvėkite saulės akinius.

Drabužiai turėtų būti lengvi, šviesūs, natūralaus audinio, neveržiantys, pralaidūs orui ir prakaitui. Patartina rengtis šviesiais drabužiais, kad jie atspindėtų saulės spindulius. Per karščius geriau tinka odinė avalynė.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Šeštadienio popietė prie Žaliųjų ežerų
Luko Balandžio / 15min nuotr./Šeštadienio popietė prie Žaliųjų ežerų

Langams uždengti tinka ir aliuminio folija

Ribokite fizinį aktyvumą, ypač vidurdienį – nuo 11 iki 17 valandos. Sodo, daržo bei kitus ūkio darbus susiplanuokite atlikti anksti ryte arba vakare. Dirbantiems karštyje darbuotojams turi būti numatytos specialiosios pertraukos vėsioje vietoje ne rečiau nei kas 1,5 val.

Dažnai apsiprauskite vėsiu dušu ar pagulėkite vėsioje vonioje. Namų langus uždenkite užuolaidomis, ritininėmis žaliuzėmis (roletais) ar medžiaga su aliuminio paviršiumi, kuri atspindėtų saulės spindulius. Dienos metu langus namuose laikykite uždarytus ir atverkite juos tik vakare, kai oro temperatūra šiek tiek nukris.

Dėl kokių priežasčių dažniausiai įvyksta perkaitimas

Jei perkaistama lengvai, padės vėsus dušas, apsitrynimas rankšluosčiu, suvilgytu vėsiame vandenyje.

Rekomendacijų, kokia temperatūra jau pavojinga, kokia – dar ne, nėra, nes karštį žmonės toleruoja nevienodai. Tačiau pamiršus, kad per karščius reikia šiek tiek pakeisti savo kasdienius įpročius, viskas gali baigtis perkaitimu arba šilumos smūgiu. Tai pavojinga sveikatai organizmo būklė, kai sutrinka kūno temperatūros reguliacijos mechanizmas, susikaupia šilumos perteklius organizme, kurio kūnas jau nesugeba pašalinti, todėl pakyla kūno temperatūra. Mat termoreguliacijos esmė – į aplinką turi išsiskirti tiek šilumos, kiek jos pasigamina organizme.

Esant karščiams daugiau prakaituojama, netenkama daug skysčių, taip pat ir vitaminų bei mineralinių medžiagų – magnio ir kalio. Būtent šios medžiagos reikalingos palaikyti normalų širdies darbą, todėl gali sutrikti širdies ritmas, padidėti ar sumažėti arterinis kraujo spaudimas, sutrikti medžiagų apykaita, ištikti šilumos smūgis.

Sergantieji širdies ir kraujagyslių sistemos ligomis turėtų atsiminti, kad esant dideliems karščiams paskirtų vaistų poveikis gali pakisti, todėl būtina pasitarti su gydytoju dėl vaistų vartojimo, jų dozės.

Reikia skubiai kreiptis į medikus esant gausiam prakaitavimui ir raumenų mėšlungiui, kūno temperatūrai pakilus iki 40 laipsnių, esant karštai ir šlapiai odai, prasidėjus dezorientacijai.

Šilumos smūgio simptomai

Šilumos smūgis – sunkiausias karščio sukeltas klinikinis sindromas, kurio priežastis – ūmus termoreguliacijos centro nepakankamumas.

Pasak Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro visuomenės sveikatos specialistų, sunkiausias karščio sukeltas klinikinis sindromas yra šilumos smūgis, kurio priežastis – ūmus termoreguliacijos centro nepakankamumas. Dėl to pakyla labai aukšta temperatūra, sutrinka centrinės nervų sistemos veikla, pažeidžiama širdies ir kraujagyslių sistema.

Esant šilumos smūgiui oda nuo karščio gali net parausti, bet nebeprakaituoja. Atsiranda galvos skausmas ir svaigimas, spengimas ausyse, pusiausvyros sutrikimas, mieguistumas, vangumas, padažnėja pulsas ir kvėpavimas, kamuoja troškulys, gali būti pykinimas, vėmimas,viduriavimas, sutrikti orientacija. Užsitęsusi ši būsena gali baigtis sąmonės netekimu ar net koma.

Kaip padėti sau ir kitam

Jei perkaistama lengvai, padės vėsus dušas, apsitrynimas rankšluosčiu, suvilgytu vėsiame vandenyje, vėsaus vandens ar sulčių gėrimas, pagulėjimas. Sunkesniu atveju perkaitusį žmogų reikia paguldykite pavėsyje ar vėsioje vietoje būtinai ant nugaros, po kojomis pakišant pagalvę ar suvyniotus drabužius (taip pagerės galvos ir širdies kraujotaka). Apklokite ar įvyniokite nukentėjusįjį į sudrėkintą vandeniu (37 laipsnių) antklodę, paklodę, rankšluostį, nuolat juos drėkinkite, jo veidą vilgykite vėsiu vandeniu.

Kai kūno temperatūra nukris iki 37,5 laipsnių, drėgną antklodę, paklodę, rankšluostį pakeiskite sausa ir duokite atsigerti ko nors vėsaus;

Jei žmogus neteko sąmonės, guldykite jį ant šono, vėdinkite, niekuo negirdykite ir skubiai vežkite į gydymo įstaigą.

Ką daryti ištikus saulės smūgiui

Ilgai būnant saulėje karštą dieną be galvos apdangalo, gali įvykti saulės smūgis. Saulės smūgis – tai galvos smegenų pažeidimas dėl perkaitimo. Tiesioginiai saulės spinduliai, kaitinantys nepridengtą galvą ir sprandą, dirgina galvos smegenų dangalus, todėl padidėja smegenų temperatūra ir sutrinka jų funkcija. Ištikus saulės smūgiui staiga pradeda skaudėti ir svaigti galva, žmogų apima bendras silpnumas, pasireiškia pykinimas, vėmimas, pradeda zvimbti ausyse, mirgėti akyse, išbąla veidas, pila šaltas prakaitas, padažnėja kvėpavimas ir pulsas, žmogus gali netekti sąmonės. Negaivinamas žmogus gali mirti nuo smegenų edemos (smegenų paburkimo).

Patarimai, kaip elgtis, ištikus saulės smūgiui, analogiški ankstesniems. Žmogų reikia paguldyti vėsesnėje vietoje ar pavėsyje, truputi pakelta galva arba pusiau sėdomis, atlaisvinkite drabužius, ypač apykaklę, vėdinti vėduokle, ventiliatoriumi ar kita priemone, apipurkšti ar suvilgyti veidą vandeniu, ant galvos dėti šaltą kompresą, jei yra galimybė, su ledu, pagirdyti vėsiu gėrimus.

Jei žmogų pykina, reikėtų duoti išgerti ko nors rūgštaus (pavyzdžiui, vandens su citrinos sultimis).

Jei žmogus be sąmonės, guldykite ant šono, vėdinkite, nieko negirdykite ir skubiai vežkite į gydymo įstaigą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Interviu

Kviečiame anties

Video

01:50
03:26
01:09

Esports namai

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką