Dabar populiaru
Publikuota: 2019 gegužės 15d. 00:00

Turiu genetinį polinkį susirgti vėžiu: ką galima padaryti profilaktikai?

Trys moterų kartos
123RF nuotr. / Trys moterų kartos

Paveldimo vėžio atvejais dažniausiai kalbama apie BRCA1 ir BRCA2 genų mutacijas, kurios didina krūties, kiaušidžių, prostatos, retesniais atvejais – kasos vėžio riziką. Žinoma ir daugiau genų, kurių pokyčiai skatina onkologinių ligų vystymąsi. Tačiau visais atvejais paveldimos genų mutacijos nulemia ne ligą, o tik polinkį ja susirgti.

Ką daryti, jei yra rizika susirgti?

Yra genetinė rizika, bet reikia nepamiršti, kad didžioji onkologinių ligų dalis išsivysto dėl netinkamo gyvenimo būdo. Nacionalinio vėžio instituto tinklalapyje rašoma, kad Europos gyventojams, besilaikantiems sveikos gyvensenos ir vėžio prevencijos rekomendacijų, rizika susirgti vėžiu yra apie 18 proc. mažesnė negu gyventojams, kurių gyvenimo būdas ir kūno svoris šių rekomendacijų neatitinka.

Pastaruoju metu akcentuojama mitybos įtaka ligų atsiradimui. Viena vertus, galima pasirinkti produktus, kuriuose yra vėžį slopinančių medžiagų. Kita vertus, produktai gali veikti priešingai, t.y. skatinti vystytis onkologines ligas. Kancerogeniniais (vėžio išsivystymą skatinančiais) produktais laikomi rūkyti ir sūdyti mėsos gaminiai, daug gyvulinių riebalų turintys produktai, kepti, virti aliejuje, gaminiai, kuriuose daug cukraus. Tikimybę susirgti didina maistas, kuris tukina, nes nutukimas taip pat didina vėžio riziką. Taigi, mitybos koregavimas – pirmas žingsnis, kurį turėtume žengti, norėdami nesusirgti vėžiu.

Antras žingsnissportas, fizinė veikla, kuri didina organizmo atsparumą kancerogeniniams veiksniams ir kartu mažina žalingų aplinkos veiksnių poveikį. Nustatyta, kad fizinio aktyvumo metu pradeda veikti apsauginiai biologiniai mechanizmai, kurie veikia lėtinį uždegimą, stiprina imuninių funkcijų aktyvumą, koreguoja DNR pažeidimus. Sukaupta įvairių duomenų, įrodančių, kad fizinis aktyvumas stabdo įvairių lokalizacijų vėžio atsiradimą. Pavyzdžiui, fiziškai aktyvioms moterims krūties vėžio rizika yra 20–30 proc. mažesnė, palyginus su fiziškai neaktyvioms. PSO nurodo, kad suaugusieji fiziškai aktyvūs turėtų būti bent 30 min. 5–7 dienas per savaitę arba bent 20 min. 3 dienas per savaitę fizinis aktyvumas turėtų būti intensyvus.

123rf.com nuotr./Mergina bėgioja gryname ore
123rf.com nuotr./Mergina bėgioja gryname ore

Trečias žingsnis – mintys. Minčių galia domina mokslininkus, o žmonės, įveikę onkologinę ligą, dažnai sako, kad jiems su liga susidoroti padėjo optimistinis požiūris į gyvenimą, pozityvios mintys. Manoma, kad teigiamos mintys padeda sveikti, o neigiamos dar labiau pablogina būklę. Yra netgi terminas „minčių higiena“. Todėl reikėtų mokytis įvaldyti mintis, emocijas. Jeigu nesate optimistas iš prigimties, reikia dirbti su savimi.

Ketvirtas žingsnis – reguliari patikra. Šiandien Lietuvoje veikia 4 onkologinių ligų ankstyvosios diagnostikos programos: gimdos kaklelio, krūties, prostatos, storosios žarnos. Šiuolaikinės technologijos leidžia aptikti neapčiuopiamą vėžį. Taigi svarbu ateiti ir pasitikrinti.

Penktas žingsnis – mitybos papildymas tam tikromis medžiagomis. Anot fitoterapeuto Juozo Ruolios, norėdami nesusirgti onkologine liga, mitybą turėtume papildyti tokiomis medžiagomis, kurios veikia navikinių procesų atsiradimo ir vystymosi mechanizmus. Tai gali būti junginiai, kurie inicijuoja pakitusių ląstelių žūtį (apoptozę) ir skatina normalių ląstelių dalijimąsi (mitozę). Taip pat tie, kurie slopina su piktybėjimu susijusių genų raišką, koreguoja imuninę sistemą.

Onkologinei ligai svarbią įtaką daro oksidacijos–redukcijos procesai, kurių sutrikęs balansas gali skatinti piktybinius procesus. Tad, norint nesusirgti vėžiu, naudingi yra augalai antioksidantai. Taip pat vėžinius procesus gali skatinti vidinės terpės pH sutrikimai. Taigi, mitybos racioną papildžius tam tikromis vėžio vystymąsi stabdančiomis medžiagomis, galima sumažinti šių ligų išsivystymo tikimybę. Tai itin svarbu žmonėms, kuriems rizika per gyvenimą susirgti vėžiu yra didesnė.

Mokslas atsigręžia į polifenolius

Fenoliniai junginiai – didelė augaluose esančių veikliųjų medžiagų grupė, kuriai priklauso ir polifenoliai. Šie junginiai ne tik suteikia spalvą ar sustiprina vaisių skonį bei aromatą, bet ir dalyvauja augimo bei dauginimosi procesuose ir padeda augalams apsisaugoti nuo negatyvių aplinkos veiksnių: mikrobinių ar grybelinių infekcijų, intensyvių ultravioletinių spindulių. Polifenoliai naudingi ir sveikiems asmenims, ir susirgusiems. Mokslo įrodyta polifenolių nauda onkologinių ligų prevencijai: jų vartojant rizika susirgti vėžiu mažėja.

Anot J.Ruolios, polifenoliai yra didžiausias antioksidantų šaltinis. Gerai žinoma laisvųjų radikalų žala. Kadangi jų molekulėms trūksta vieno dviejų elektronų, jie agresyviai puola ir ardo sveikąsias molekules, norėdami susigrąžinti trūkstamą elektroną.

Pastaraisiais dešimtmečiais dėl savo savybių ypač išpopuliarėjo ir intensyviai tyrinėjami du polifenoliai: kurkuminas ir resveratrolis.

Kodėl ne visų medžiagų galime gauti su maistu?

Nors polifenolių gausu kai kuriuose maisto produktuose, tačiau jų kokybė per pastaruosius 50 metų labai suprastėjo. Mažėjantis dirvožemių derlingumas, oro ir klimato tarša daro įtaką vartojamo maisto kokybei – jis tampa menkavertis. Pasaulyje ši problema apibūdinama kaip „paslėptas alkis“ (angl. hidden hunger), kuris reiškia mikroelementų trūkumą kasdien vartojamuose maisto produktuose. Pagal Vokietijoje atliktus tyrimus matoma, kad 1985–2002 m. itin pakito mineralų ir vitaminų kiekiai daržovėse ir vaisiuose, pvz., vitamino B5 kiekis bananuose yra sumažėjęs 95 proc., brokoliuose aptinkama 73 proc. mažiau kalcio, 62 proc. folio rūgšties bei 55 proc. magnio. Lietuvių mėgstamos bulvės per tirtą laikotarpį prarado 78 proc. kalcio ir 48 proc. magnio kiekio. Pastebimas ypač sumažėjęs vitamino C kiekis braškėse (87 proc.), obuoliuose (60 proc.) bei špinatuose (65 proc.).

123RF.com nuotr./Daržovės
123RF.com nuotr./Daržovės

Kaip papildyti mitybą polifenoliais?

Mitybą rekomenduojama papildyti maisto papildais su polifenoliais.

Lietuvos vaistinėse pasirodė naujiena – maisto papildas su polifenoliais (kurkuminu, resveratroliu) – SmartHit IV™® Polifen. Šio preparato sudėtyje yra polifenolių – iš dažinių ciberžolių išgauto kurkumino ir iš japoninių pelėvirkščių – resveratrolio.

Resveratrolis – vienas stipriausių polifenolių, turintis apsauginį poveikį nuo laisvųjų radikalų, stabdo senėjimo procesus, padeda palaikyti normalią širdies ir kraujagyslių sistemos veiklą.

Dažinė ciberžolė (kurkuminas) taip pat padeda apsaugoti ląsteles nuo oksidacinių pažeidimų. Kartu padeda palaikyti imuninės, nervų, širdies ir kraujagyslių, kvėpavimo sistemų ir kepenų veiklą, normalų kepenų lipidų kiekį ir cholesterolio lygį kraujyje, gerina apetitą ir virškinimą. Daug tyrimų su dažine ciberžole atliekama onkologijos srityje.

Daugumos papildų organizmas nepasisavina arba pasisavina sunkiai

Kurkuminas yra unikalus ir daug žadantis polifenolinis junginys, tačiau jis mažai tirpus vandenyje ir organizme pasižymi prastu biologiniu prieinamumu. Su maistu pakliuvęs į skrandį ir žarnyną, kurkuminas absorbuojamas blogai, o žarnyne bei kepenyse jis greitai suskaidomas į kitus junginius, todėl, pagardinus maistą prieskoniu, turinčiu kurkumino, kraujyje dažniausiai randami tik šios medžiagos pėdsakai.

Siekiant išspręsti šią problemą, sukurti maisto papildai, padedantys pagerinti kurkumino biologinį prieinamumą. Nanotechnologijoms atėjus į farmaciją, tapo įmanoma sukurti efektyvaus pasisavinimo technologiją Miosol®, kuri naudoja pažangią veikliųjų medžiagų pernašų sistemą mikrokapsulėse.

Moksliniais tyrimais įrodyta, kad mikrokapsuliuota kurkumino forma gali būti pasisavinama 5 kartus geriau nei kurkumino milteliai.

Resveratrolio mikrokapsuliuota forma taip pat pagerina jo stabilumą ir lėtą atsipalaidavimą. Be to, tyrimai atskleidžia, kad resveratrolis padidina kurkumino biologinį prieinamumą ir stabilumą 2,5 karto. Todėl, kuomet naudojamas kurkumino ir resveratorlio kompleksas, pasisavinimas (biologinis prieinamumas) gerėja 2,5 karto, negu vartojant kurkuminą ir resveratrolį atskirai.

Taigi, pažangi polifenolių preparato SmartHit IV™® Polifen gamybos technologija (Miosol®) mikrokapsulėje užtikrina veiksmingą veikliųjų medžiagų pasisavinimą, o kurkuminas ir resveratrolis išsaugo visas savo naudingąsias savybes.

SmartHit IV™® Polifen ieškokite Lietuvos vaistinėse.

Daugiau apie SmartHit IV™® Polifen skaitykite čia>>>

Maisto papildas. Neviršyti nustatytos rekomenduojamos dozės. Maisto papildas neturėtų būti vartojamas kaip maisto pakaitalas. Svarbu įvairi ir subalansuota mityba bei sveikas gyvenimo būdas. Maisto papildas turi būti laikomas vaikams nepasiekiamoje vietoje.

Partnerio turinys
Komentarai

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Praktiški patarimai

Skanumėlis
Būk sumanus

Ar žinai?

Ar žinai?
Ar žinai?

Metas rinktis

Naviguok į ateitį

Laikas iškylai

Vyrų mados savaitė

Venecijos meno bienalė

Dream 2 Drive

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką