Vargina chroniškos virškinamojo trakto problemos? Gali būti kalta nešvari burna

Burnos mikrobai gali sukelti nekontroliuojamą imuninės sistemos reakciją ir dažnai yra atsparūs vaistams. Viena iš chroniškų žarnyno sutrikimų priežasčių slypi viršuje, teigia „Science“ žurnale publikuotas tyrimas, rašo arstechnica.com.
Liežuvio higiena
Liežuvio higiena / Fotolia nuotr.

Kaltos burnos bakterijos

Žarnyno patogenai gali tūnoti burnoje ir – tinkamu laiku – atsidurti žarnyne bei sukelti žiaurius, atsinaujinančius uždegimo priepuolius, teigia mokslininkai. Tyrimas, grįstas žmonių ir pelių tyrimų duomenimis, teigia, kad mikrobai, esantys aplink krūminius dantis, gali būti susiję su nuolatinėmis virškinamojo trakto būklėmis, tokiomis kaip Krono liga ir opinis kolitas.

„Tyrimo rezultatai rodo, kad burnos ertmė yra tarsi potencialių žarnyno patobiontų, galinčių pabloginti žarnyno ligas, rezervuaras“, - išvadas dėstė tyrimo autoriai, vadovaujami Koji Atarashi iš Keio universiteto medicinos mokyklos.

K.Atarashi su kolegomis pradėjo tirti burnos mikrobus po to, kai pastebėjo, kad pacientų, turinčių chroniškų žarnyno bėdų, fekalinių mikrobiomų mėginiuose buvo daug daugiau burnos bakterijų nei sveiko žmogaus mėginiuose. Jie iškėlė hipotezę, kad burnos bakterijos – prarytos su apie 1,5 litro kasdien nuryjamų seilių – gali judėti per žarnyną ir išprovokuoti netinkamą imuninės sistemos reakciją bei uždegimą.

„Fotolia“ nuotr./Žarnynas

Norėdami išbandyti teoriją, mokslininkai bemikrobėms pelėms sugirdė dvejų Krono liga sergančių pacientų seilių. Vieno paciento seilės neturėjo jokio poveikio pelėms. Tačiau kito paciento seilės sukėlė siaubingą graužikų imuninės sistemos reakciją žarnyne. Mokslininkai peržiūrėjo tame seilių mėginyje esančias bakterijas ir aptiko, kad už chaotišką imuninės sistemos reakciją galima padėkoti vaistams atspariai Klebsiella pneumoniae grandinei – 2H7 (Kp-2H7).

Žarnyno sąveikautojai

Vėliau vykusiuose pelių tyrimuose mokslininkai atrado, kad Kp-2H7 negalėjo kolonizuoti sveikų laukinių pelių žarnyno. Tačiau kai mokslininkai sušėrė graužikams antibiotikų, kuriems Kp-2H7 buvo atspari, bakterija galėjo įsitvirtinti žarnyne ir sukelti pasikartojančius uždegimo židinius.

Kp-2H7 taip pat sukėlė uždegimą pelėms, genetiškai užprogramuotoms būti linkusiomis į kolitą. Todėl genetika ir mikrobiomą trikdantys veiksniai, tokie kaip antibiotikai, taip pat prisidėjo prie uždegiminės būklės vystymosi.

Norėdami užtikrinti rezultatus, mokslininkai pakartojo eksperimentą nuo pradžių. Jie turėjo daugiau seilių pavyzdžių, šį kartą tai buvo opiniu kolitu sergančių pacientų mėginiai; juos ir vėl sugirdė bemikrobėms pelėms. Mokslininkai ir vėl pamatė uždegimą, kurį sukėlė seilių mėginiai, ir išskyrė Klebsiella grandinę. Šį kartą tai buvo Klebsiella aeromobilis 11E12 (Ka-11E12).

Grįžtant prie fekalinio mikrobiomo mėginio, kuris viską ir pradėjo, mokslininkai ieškojo būtent Klebsiella grandinių. Jie atrado, kad pacientų, sergančių uždegiminėmis žarnyno ligomis, išmatose buvo didesnės Klebsiella grandinių sankaupos nei sveikų žmonių.

Straipsnį lydinčiame redakcijos straipsnyje imunologas Xuetao Cao iš Kinijos medicinos mokslų akademijos padarė išvadą: „Šie duomenys parodo patogeninį burnos ertmėje kilusių Klebsiella grandinių vaidmenį uždegiminėms ligoms, nors kol kas duomenys yra koreliaciniai.“

Duomenims patvirtinti dar reikia labai daug darbo – pakartoti tyrimus, patvirtinti rezultatus ir išplėsti radinių svarbą iki pacientų, sergančių uždegiminėmis žarnyno ligomis. X.Cao pažymi, kad šie preliminarūs duomenys sufleruoja, kad burnos gydymas ir Klebsiella grandinių pašalinimas iš burnos mikrobiomo ateityje gali padėti gydyti tokias būkles.