Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2013 07 10

Skaitytojas apie vaikų paėmimą iš šeimos: ačiū tėvams už diržą!

„Juvenalinė justicija“ – tai žodžiai, paskutiniu metu priverčiantys pašiurpti daugelį mūsų tautiečių. Istorijų apie vakarų šalyse, ypač Skandinavijoje iš šeimų paimtus vaikus...

„Juvenalinė justicija“ – tai žodžiai, paskutiniu metu priverčiantys pašiurpti daugelį mūsų tautiečių. Istorijų apie vakarų šalyse, ypač Skandinavijoje iš šeimų paimtus vaikus girdėti vis daugiau. Ypač daug nerimo Lietuvos žmonėms kelia panašaus įstatymo projektas Lietuvoje. Kuriamos grupės socialiniuose tinkluose, vyksta protestai, kuriais siekiama pasipriešinti tokios praktikos įdiegimui mūsų šalyje.

Vis daugiau internete pasirodo straipsnių, kuriuose teigiama, kad vaikų paėmimas iš, kaip teigiama, labai nusikaltusių šeimų – teigiamas dalykas, ir Lietuva privalo semtis patirties iš „labiau pažengusių šalių“ bei mokytis auklėti vaikus be smurto. Kad smurtas prieš vaikus yra blogai ir kad jis turi būti baudžiamas – buvo aišku visada, ir vaikai iš asocialių, smurtaujančių šeimų visada ir taip būdavo atimami. Bet daugeliui nesuvokiama yra tai, kad smurto sąvoka yra tiek išplečiama, kad netgi diržo paėmimas nepaklusniam vaikui jau gali būti laikomas smurtu.

Įstatymo šalininkai dažniausiai teigia, kad lietuviai ”nemoka auklėti savo vaikų, skriaudžia juos“, atsiranda daugybė straipsnių naujienų svetainėse, kuriuose vėl eilinį kartą teigiama, kaip Lietuvos žmonėms visko trūksta – nuo kultūros iki tolerancijos, ir kaip mes vėl eilinį kartą turime periminėti viską iš Vakarų, kurie mums yra vos ne kažkoks neginčijamas etalonas ir šablonas (kad Vakarai, t. y. JAV ir ES, yra tobulybės idealas mūsų šaliai – tai jau senai tapo vos ne „savaime suprantama“ aksioma, kuri net nereikalauja jokių argumentų ar įrodymo).

Bet juk Vakarai dar nėra visas pasaulis, ir kitur gali būti taikoma kitokia praktika. Štai vienas vakaruose labai smerkiamo, su įvaikinimu susijusio sprendimo pavyzdys: Rusijoje šiuo metu svarstomas įstatymas, pagal kurį bus draudžiama vaikus iš Rusijos leisti įsivaikinti vienos lyties poroms iš užsienio. Ar tai tesingas sprendimas, ar atsilikimas – spręsti jums. Bet vos užsiminus apie tai, kad Rusijoje, Kinijoje ar musulmoniškose šalyse būna ir kitokių variantų, nei vakaruose, galima būti išvadintam „Kremliaus agentu“, „Putino pakaliku“, „nupirktu už 30 rublių“, „Vakarų civilizacijos priešu“, „laisvos Lietuvos išdaviku“ ir kitokiais epitetais.

Iš tiesų, argi visa tai nėra keista? Šimtus metų žmonės mokėjo auginti vaikus, senesniais laikais užaugindavo ne po vieną ar du, o po penkis vaikus, užaugdavo dori žmonės, ir viskas buvo gerai. O dabar jau staiga – „nemoka, atsilieka nuo standartų, nuo civilizacijos“. Tai gal ir mus tėvai augino „ne taip“, gal ir jie „nieko nemokėjo“?

Labai stebina vaikų paėmimo praktiką ginantys argumentai, pagal kuriuos viskas yra vadinama smurtu – ir vaiko auklėjime nuo seniausių laikų įprastos fizinės bausmės, ir asocialioms šeimoms ar šiaip iškrypusio mąstymo individmas būdingas vaikų kankinimas be jokios logiškos priežasties – viskas yra suplakama į vieną krūvą, ir įvardinama ta pačia smurto sąvoka. Kad būtų aiškiau, derėtų atskirti dvi situacijas, kurios yra tiek skirtingos, kad iš viso keista, kaip įmanoma jas suplakti į vieną:

1. Turime tokią situaciją: kokioje nors šeimoje, dažniausiai prasigėrusioje ir asocialioje, vaikas yra spardomas, daužomas, smaugiamas, uždarinėjamas rūsyje, rakinamas prie radiatoriaus, jam neduodama valgyti kelias dienas, į jį gesinamos nuorūkos ir taip toliau. Nė vienam sveiko proto žmogui negali kilti jokių abejonių, kad tai yra pats tikriausias smurtas, už kurį visada buvo ir yra atsakoma pagal įstatymą, ir iš tokių šeimų vaikai buvo ir yra atimami, nes tokia iškrypusi, sadistiška, agresyvi aplinka vaikui yra akivaizdžiai nesaugi. Taigi, su tokiais atvejais viskas aišku.

2. Kiek kitoks atvejis, daugeliui mūsų kur kas artimesnis ir gerai pažįstamas nuo pat vaikystės: tvarkingoje, kultūringoje, normalioje šeimoje auga vaikai, kurie tikrai nėra piktybiškai blogi, bet kaip ir daugeliui vaikų yra būdinga, tiesiog yra daugiau ar mažiau padykę ir mėgina pažinti juos supantį pasaulį ne visada priimtinais būdais. Ir štai, vaikas labai susidomėjo degtukų ir ugnies savybėmis, nutarė, kad reikia su jais pažaisti, nes gi taip įdomu – brūkštelni degtuką, ir dega ugnelė, galima ką nors pasvilinti. Tėvams bandant su vaiku šnekėtis ir gražiuoju, ir griežčiau – kad čia ne juokas, vaikas vis tiek dar otą patį. Galiausiai vos nepadugus užuolaidų išdykėlis gauna su delnu per sėdimąją vietą. Ir staiga vaikas, pamatęs ir pajutęs tėvų pasipiktinimą, suvokia visą situacijos rimtumą, ir kad su degtukais, vis dėlto, žaisti tikrai negalima.

Nejaugi toks šimtmečius praktikuotas sudrausminimas irgi yra smurtas, dėl kurio verta vaiką atskirti nuo šeimos? Ar diržas už šunybes yra lygintinas su vaiko marinimu badu ar sadistiniu trankymu iki mėlynių? Nejaugi šie du dalykai apskritai yra lygintini?

Tokiu atveju gaunasi taip, kad mes visi (na, bent jau dauguma iš mūsų) esame baisaus smurto aukos. Nežinau, kaip kiti, bet bent jau aš galiu tik padėkoti savo tėvams už tai, kad jie laiku imdavosi ir tokių sudrausminančių priemonių. Augau 90-aisias, ne tokiais ir senais laikais, kai Lietuva buvo ką tik išėjusi iš SSRS, bet dalykų, liaudyje įvardinamų „juvenalinės justicijos“ pavadinimu, niekas dar net negirdėjo ir net neįsivaizdavo. Šeima nebuvo asociali, ir niekas manęs nespardė dėl to, kad nėra užkandos prie degtinės ar šiaip bloga nuotaika, negesino į mane nuorūkų, netrankė galvos į sieną, bet tokių dalykų, kaip pliaukštelėjimas per užpakalį ar paklūpėjimas kampe (ir tai tik pačiais kraštutiniausiais atvejais) teko patirti. Ir manau, tai tikrai nepakenkė..

Vaikystėje gal tai ir nepatiko, bet suaugęs ir pažvelgęs į savo vaikystę “iš toliau” labai gerai supratau, kad buvo tokių situacijų, kai tėvai turėjo imtis tokių priemonių, nes paprastas susikalbėjimas nebuvo veiksmingas. Kai kuriais atvejais, jeigu nebūtų laiku užplota per minkštą vietą, tai tam tikri vaikiški “žaidimai” galėjo turėti labai liūdnų pasekmių, arba nebūtų išugdytos tam tikros moralinės vertybės ir supratimas. Todėl dar kartą galiu pasakyti ačiū savo tėvams ir seneliams už tokį “baisų smurtą”, kaip diržas (juo dažniausiai užtekdavo vien tik pagąsdinti) ar paklupdymas kampe.

Daugelis užaugo panašiai, tačiau argi didžioji dalis Lietuvos šeimų yra “smurtautojai”? Ar gali vaikui būti didesnė trauma, negu atskyrimas nuo jo tėvų? Juk tai yra siaubinga patirtis – užtenka tik įsivaizduoti save jų vietoje. Kur garantija, kad nauja skirtingų lyčių arba tos pačios lyties asmenų šeima (ko gero, šeimas pagal partnerių lytį skirstyti dabar irgi jau yra sovietinis atsilikimas) vaiko nemuš, nekankins ar kitaip neišnaudos? Kur garantija, kad vaiko tėvų neapskūs kokie pavydūs kaimynai, gal netgi tie patys asocialūs girtuokliai, ar kitokių, dar bjauresnių kėslų turintys asmenys?

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius