Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2011 09 01

NUOMONĖ. Jei norime gyventi kaip Skandinavijoje, tai ir elkimės kaip skandinavai

Rašyti šias mintis paskatino vieno iš didžiausią lankomumą turinčio interneto portalo redaktorės interviu su žiniasklaidos priemonės akcininku, publikuojamas jos redaguojamame portale. Su giliausia pagarba, nenorėdamas nei daryti antireklamą, nei reklamuodamas - jo visai neįvardinsiu. Tačiau tai yra labai pavojingos ligos žiniasklaidoje simptomas, apie kurį negalima tylėti ir jis liečia ne vieną žiniasklaidos priemonę, o yra bendra tendencija.
/ Įkrauk reporterio nuotrauka
Temos: 1 Skandinavai

Rašyti šias mintis paskatino vieno iš didžiausią lankomumą turinčio interneto portalo redaktorės interviu su žiniasklaidos priemonės akcininku, publikuojamas jos redaguojamame portale. Su giliausia pagarba, nenorėdamas nei daryti antireklamą, nei reklamuodamas - jo visai neįvardinsiu. Tačiau tai yra labai pavojingos ligos žiniasklaidoje simptomas, apie kurį negalima tylėti ir jis liečia ne vieną žiniasklaidos priemonę, o yra bendra tendencija. Redaktorė užduoda klausimą akcininkui apie ekonominę žiniasklaidos situaciją, švelniai sakant, kalbėdama netiesą: „Lietuvoje dešinieji radikalai, padedami Katalikų bažnyčios, iš visų jėgų mėgina prastumti visapusišką alkoholio reklamos draudimą."

Klausimas - kas ką čia bando „prastumti"? Elementarūs faktai byloja: alkoholio reklamos visiškas draudimas yra ne dabar „prastūminėjamas", o yra priimtas jau prieš 3 metus. Tik šie punktai įsigalioja nuo 2012 m. pradžios. O „prastuminėja" būtent alkoholio pramonė papirkusi reklamos forma didelę dalį žiniasklaidos, kad šį dar neįsigaliojusį draudimą bendrom jogom padėtų atšaukti.

O pradžia tokia: dar praėjusių metų lapkričio 12 d. apie slaptą susitikimą - alkoholio pramonės inicijuojamas permainas susitinkant su žiniasklaidos aukščiausiais atstovais „Verslo žinios" rašė: „Buvo aptariamas reklamos draudimas nuo 2012 m. ir kaip galima tą aspektą keisti. Kalbėta apie pinigų srautų mažėjimą mūsų ir žiniasklaidos kišenėse, apie valdžios sprendimus bei kokią įtaką jie daro mums, žiniasklaidai ir valstybei" - cituojamas susitikimo organizatorius.

Galima matyti iš įvykių eigos, kad buvo siekiama šias milijonų praradimų problemas spręsti žaibo greitumu, kuo slapčiau, viskas „po kilimu", iki smulkmenų suplanuojant visus ėjimus: suderinant su pagrindinėmis parlamentinėmis frakcijomis. Beje, vienas iš strateginių punktų: veikti greitai, vengiant viešumo, neleidžiant pasisakyti kitai pusei, nesiimti net niekinančių straipsnių politikos blaivininkų atžvilgiu, kaip buvo prieš kelis metus priimant panašaus pobūdžio įstatymus. Bet kai jau tokia strategija nepasitvirtino, vis vien tai tapo vieša - nepasisekė kaip buvo numatę alkoholio reklamos draudimo atšaukimo įgyvendinti staigiai Seimo pavasario sesijoje - tada pasirodė kai kurie ženklai imtis melo ir šmeižto kampanijų pradžios, kuri vėl galimai prasidės alkoholio reklamos draudimo atšaukimą pradėjus svarstyti Seimo rudens sesijoje. O taip norisi tikėti, kad taip nebus - kad žiniasklaida jaus atsakomybę ir taip gležnus pilietiškumo daigus nedrįs sutrypti...

O galima matyti, kad gana pigiai kai kurios žiniasklaidos priemonės parsidavė. Žiniasklaidai per metus bendroje sumoje tenka vos kelios dešimtys milijonų už alkoholio reklamos spausdinimą, transliavimą, o gamintojams - šimtais milijonų pelnai. Palyginkime. Vien „lietuviškasis" Švyturys - Utenos alus" akcininkams šiais metais išmokėjo 100 mln. dividendu savo akcininkams iš Danijos. Gal reikėtų žiniasklaidai ieškoti kitų reklamos teikėjų šaltinių, o ne remtis ir savo kokybę grįsti vien psichotropinių produktų reklama?

Prie ko mes prieisime, kai universitetų mokslininkai įvardijami, kaip „dešinieji radikalai" tuoj imsiantys šautuvą, kaip kraupių įvykių autorius Norvegijoje ir išpyškins kitaip galvojančius, kur mes prieisime, kai psichiatras, mokslų daktaras bandomas vaizduoti kaip „psichinis ligonis", fanatikas? Kai universitetų profesoriai, akademikai pasirašę kreipimąsi į LR Prezidentę ir Seimo narius įvardijami kaip kraštutiniai radikalai - „Akademikai, visuomenės veikėjai ir Bažnyčios atstovai ragina nepanaikinti alkoholio reklamos draudimą, o kitus metus paskelbti sveikatos ir sveikatinimo metais."

O ar galima tylėti, kai 13 - 15 metų vaikai paverčiami reklamos nešiotojais su alaus daryklos „Švyturio" - „Mes laimėsim" atributika? Akivaizdu, kad alkoholio reklama skirta naujos kartos užsiauginimui, taigi nukreipta į vaikus ir paauglius. Internetinė reklama rėkia: „Tiki, kad mes laimėsim?". Kai paspaudi „tikiu", patenki į „Švyturio" alaus reklaminį puslapį. Redaguoju interneto stebėsenos interneto vartus www.tikiu.lt . Tikiu teigiamų permainų, pergalių ne tik krepšinyje galimybe, bet tikrai ne taip, kaip mus bando padrąsinti ir įkvėpti „tikėjimo" alkoholio pramonė. Kiek paskui tokie „drąsuoliai" pridaro bėdų, finansinių nuostolių šaliai - apie tai žiniasklaidoje mirgėte mirga.

Juk akivaizdu, kad ir „Varom už Lietuvą" logotipas yra „Švyturio" akcijos „Mes laimėsim" išgėrę logotipo tęsinys su lengvai įžvelgiamais grafiniais ir spalvų panašumais. „Varom už Lietuvą!" prisigėrę? Kur tokie gali nuvaryti?

Pats dalyvavau kamuolio mušinėjimo akcijoje siekiant pasaulio rekordo. Tikiu krepšininkų pergalėmis, džiaugiuosi prasidėjusia švente, tačiau tokiame kontekste tuo labiau būtina kalbėti apie visas krepšinio ir alkoholio pramonės susipynimo reiškinio puses. Tikiu, kad Lietuvos krepšininkai gali laimėti ir be agresyvios alkoholio reklamos. Krepšinio čempionatas prasidėjo - ir greit baigsis, o visuomeninę sanklodą privalome kurti pastoviai ir labai atsakingai. Jei norime gyventi kaip Skandinavijoje - tai ir tvarką skandinavišką įsiveskime.

Ar mes vieną kartą tapsime civilizuota valstybe su žmogiška santvarka, įstatymais ir tikrai laisva žiniasklaida, ar liksime plėšikų ir galvažudžių dienos metu gauja. Aurelijaus Augustinas yra pasakęs: „Valstybė be teisingumo, tai tik vagių ir plėšikų gauja". Mus tenkina tokia visuomenė, valdžia, žiniasklaida? Kokią mes ją kuriame?

Juozas Dapšauskas

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Reklama
Ekspertės: moterų investavimo rezultatai – geresni, ko reikėtų pasimokyti vyrams
Užsisakykite 15min naujienlaiškius