-50% metinei prenumeratai. Velykų dovana!
Prenumeruoti
2011 08 06

NUOMONĖ. Tegu specialistai sprendžia viešojo transporto problemas, o ne politikai

Nuo 2011 m. rugpjūčio mėnesio Vilniaus mieste nebereikės įlipti į viešąjį transportą tik pro priekines duris, todėl įlipsime kaip ir anksčiau – pro visas duris.
/ Įkrauk reporterio nuotrauka
Temos: 1 Politika

Nuo 2011 m. rugpjūčio mėnesio Vilniaus mieste nebereikės įlipti į viešąjį transportą tik pro priekines duris, todėl įlipsime kaip ir anksčiau – pro visas duris. Naujasis miesto meras A. Zuokas atšaukė metus galiojusią naująją tvarką. Mero teigimu, tokia tvarka yra nepatogi ir ji nepasiteisino, nors tokia tvarka veikia kituose didžiuosiuose Lietuvos miestuose – Klaipėdoje ir Kaune bei užsienio šalyse. Ten jokių pakeitimų nenusimato. Kas tai? Populizmas ar apgalvoti sprendimai?

Jau su A. Zuoko naujojo politinio judėjimo sukūrimu ir jo sugrįžimu į valdžią buvo aišku – Vilniuje bus naujovių. Viena iš jų – senosios tvarkos viešajame transporte sugrąžinimas. Reikia suvokti, kodėl naujoji tvarka buvo įvesta. Ji buvo įvesta dėl finansinių sunkumų, kuriuos patiria troleibusų ir autobusų parkai. A. Zuokas nepasiūlė jokio kito metodo, kaip sutaupyti pinigų, tačiau dėl politinių tikslų panaikino senąją tvarką. A. Zuokui Vilniaus miestas yra tik tarpinė stotelė į didžiąją politiką. Jau ateinančiuose Seimo rinkimuose jo naujai kuriama partija tikrai dalyvaus ir ne tik dalyvaus, o ir norės laimėti daug vietų Seime. Todėl reik suvokti, kad šis politinis naujojo mero sprendimas yra tik būdas įtikti senos tvarkos gerbėjams Vilniaus mieste. Daug žmonių buvo ir yra nepatekinti naująja tvarka viešajame transporte, todėl visi jie tikrai balsuos už A. Zuoką ir jo naująją partiją. Tūkstančiai papildomų balsų naujai partijai užtikrintų sėkmingą kelią į rinkimus.

Nei aš, nei Pranas ar Marytė nežinome, kokia yra tikra situacija viešajame transporte. Kai kurie mato mažiau asocialių asmenų ir „zuikių“ autobusuose. Gal būt kažkas jų mato daugiau. Tokie duomenys nėra visiškai teisingi ir tikslūs, nes tai mūsų asmeniniai pastebėjimai. Tam, kad naujoji tvarka viešajame transporte prigytų ir jokie politikai jos nenaikintų, dar senoji miesto valdžia kartu su autobusų ir troleibusų parkų vadovais turėjo atlikti išsamius tyrimus apie naujos tvarkos privalumus. Turėjo būti atlikti išsamūs tyrimai – keleivių apklausos, kaip jie vertina naują tvarką. Tyrėjai turėjo važinėti tais pačiais autobusais ir troleibusais prieš įvedant tvarką ir po to. Jie privalėjo tikrinti situaciją, kokia paslaugos kokybė, ar mažėja asocialių asmenų ir „zuikių“. Po to šie tyrimai turėjo būti apjungti su kitais statistiniais duomenimis – bilietų pardavimas, „zuikių“ sugavimais, autobusų ir troleibusų vidaus sugadinimo dažnumais, išpurvinimais, keleivių nusiskundimais, muštynių dažnumu viešajame transporte. Visi tyrimai, apklausos ir statistiniai duomenys turėjo būti išanalizuoti ir paviešinti visiems mums – keleiviams. Vartotojai turėjo būti supažindinti su naujosios tvarkos pliusais ir minusais. Kodėl to nebuvo padaryta? Įlipimas pro prekines duris galiojo jau metus, todėl tam buvo pakankamai laiko. Dabar būtų daug lengviau argumentuoti skaičiais. Nors atsakingi vadovai tikrai minėjo, kad autobusų ir troleibusų parkų pajamos išaugo, nes bilietų parduodama daugiau, o „zuikių“ bei asocialių asmenų yra mažiau. Aš labiau linkęs tikėti profesionalais, kurie kasdien dirba toje srityje ir mato, kaip iš tikrųjų vyksta procesai. A. Zuokas yra tik politikas ir netgi kai kada populistas, kuris orientuojasi į darbą politikoje, todėl jam svarbu rinkėjai, jų simpatijos, balsai. O autobusų ir troleibusų parkų vadovams svarbu yra parkai, jų darbas, kad nebankrutuotų. A. Zuokas pabus meru keletą metų. Gal po to jo jau nebus politikoje, o autobusų ir troleibusų parkai juk veiks daug metų. Todėl naivu tikėtis, kad parkų vadovai piktybiškai meluotų ir „kenktų" miestiečiams su savo naujom tvarkom. Juk jie yra specialistai ir išmano savo darbą, todėl reik manyti, kad jie tikrai suprato naujos tvarkos privalumus. Gal būt kai kurie žmonės čia galėtų įžvelgti netgi konspiracijos teoriją: kažkas nori sužlugdyti autobusų ir troleibusų parkus. Pinigų šiems parkams visada skiriama mažai ir nebus skiriama daugiau, o net ir tie metodai, kurie leistų sutaupyti – draudžiami. Gal taip norima proteguoti tramvajų ar metro? Lobistiniai interesai niekur nedingsta, o kažkam viešojo transporto autobusai ir troleibusai sudaro rimtą konkurenciją.

Reikėtų priminti ir tai, kad pažangios valstybės turi įdiegusios šią įlipimo pro priekines duris tvarką. Kritikai teigia, kad Vilnius negali lygintis su Londonu ar Maskva, nes ten yra metro, o Vilniuje jo nėra. Bet reik suvokti, kad ne atšauktoji tvarka buvo kalta, kad Vilniuje mažai autobusų ir troleibusų. Jų nėra fiziškai, nes nėra finansavimo, nėra nuperkama naujų. O kodėl nėra finansavimo? Jeigu nauja sistema, kai reikėjo įlipti pro priekines duris, tikrai leistų sutaupyti pinigų, tai kodėl gi nepalikus jos? Kai būtų pabaigtas diegti elektroninis bilietas, tai vairuotojai galėtų žinoti, ar keleiviai važiuoja su galiojančiais bilietais, nes pridėjus tokį bilietą prie komposterio vairuotojai išgirstų patvirtinimą. Tai būtų patogu vairuotojui, tačiau sistema dar nėra visiškai pabaigta, todėl reikėtų palaukti.

Kai kurie keleiviai nebuvo patenkinti, kad reikia laukti, kai susidaro spūstys prie priekinių durų. Kiti pastebėjo, kad asocialių asmenų skaičius nesumažėjo. Atsirado net tokių, kurie teigia, kad tikrinti keleivius yra tas pats, kas nepasitikėti jais. Norėčiau pasikartoti: nei aš, nei Petras ar Antanas, nei kažkoks politikas negalime nuspręsti tokio dalyko, kaip pažangios sistemos įvedimas į viešąjį transportą. Kažkada gal būt ir parduotuvėse nebuvo vaizdo kamerų, nes jie „pasitikėjo" pirkėjais. Tačiau visada atsiranda kitokia politika, kai specialistai įvertina naujos sistemos reikalingumą, o politikai, tik remdamiesi specialistų išvadomis, įgyvendina naujas sistemas praktikoje. Vilniaus viešajame transporte pokyčių tikrai reikia. Seni autobusai ir troleibusai nuteikia pesimistiškai. Paslauga teikiama nekokybiškai. Kainos nėra žemos, todėl tai nepigi paslauga. Naujų idėjų poreikis yra labai didelis. Nauja tvarka viešajame transporte ir buvo sugalvota tam, kad būtų sumažintos sąnaudas, būtų pagerinta kokybė. Mes turime suvokti, kad naujos sistemos privalumus ir trūkumus turi vertinti ne politikai, o rimti specialistai. Juk mes negalime atšaukti abortų vien tam, kad tikintiesiems jie nepatinka. Specialistai nustato, kad tai yra reikalinga, todėl būtina. Politikai turi dirbti savo darbą, o specialistai turi dirbti savo darbą. Todėl palinkėčiau Vilniaus miestui ir Lietuvai mažiau populistinių idėjų, o daugiau rimtų idėjų, kurias kuria savo srities specialistai.

Irmanto Gelūno nuotrauka/15min.lt

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Įsirenkite šildymą oras–vanduo ir gaukite kompensaciją net iki 70 proc.
Reklama
Kas svarbu įrengiant biurą: keturios interjero dizaino tendencijos
Reklama
Pavasario savaitgaliams ar atostogoms – laikas pajūryje: ne tik pailsėsite, bet ir sustiprinsite sveikatą
Reklama
Norintiems investuoti į NT projektų plėtrą – kaip išsirinkti projektą pagal paskirtį?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius