Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2012 08 29

Sekasi tiems, kas turi tikslą ir moka planuoti

„Daugybė žmonių nesusikuria asmeninės laimės bei finansinės gerovės vien dėl to, kad gyvenime neturi suformulavę konkretaus tikslo ir nemoka planuoti ir vykdyti savo veiklos, vedančios to tikslo link. Todėl išmokti nusistatyti savo veiklos tikslus, susidaryti jų įgyvendinimo planą, numatyti kliūtis, įvertinti savo veiksmų pasekmes, taip pat spręsti konfliktus būtina išmokti kuo anksčiau“, – sako Apribojimų teorijos (TOC) trenerė Solveiga Dargytė.
/ Įkrauk reporterio nuotrauka

„Daugybė žmonių nesusikuria asmeninės laimės bei finansinės gerovės vien dėl to, kad gyvenime neturi suformulavę konkretaus tikslo ir nemoka planuoti ir vykdyti savo veiklos, vedančios to tikslo link. Todėl išmokti nusistatyti savo veiklos tikslus, susidaryti jų įgyvendinimo planą, numatyti kliūtis, įvertinti savo veiksmų pasekmes, taip pat spręsti konfliktus būtina išmokti kuo anksčiau“, – sako Apribojimų teorijos (TOC) trenerė Solveiga Dargytė.

To ji kartu su kitomis sertifikuotomis TOC trenerėmis mokė Vilniuje įsikūrusios „Saulės“ privačios gimnazijos mokinius bei mokytojus. „Saulės“ privačioje gimnazijoje ir dar devyniose Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklose buvo surengti TOC mokymai pagal Vilniaus miesto ir apskrities verslininkų darbdavių konfederacijos (VVDK) įgyvendinamą projektą „TOC for education“ metodikos taikymas bendrojo lavinimo mokyklos bendruomenėms per netradicines ugdymo formas“.

TOC – efektyvesnės veiklos metodika mokyklai

Izraelio fiziko dr. Eliyaho M. Goldratto sukurta ir kasdienei gyvenimo praktikai pritaikyta Apribojimų teorija (angl. Theory of Constraints – TOC) – viena pažangiausių pasaulyje efektyvaus mąstymo ir produktyvios veiklos metodikų. „Daugeliui TOC žinoma kaip efektyviausia verslo įmonių valdymo metodika, padėjusi ne tik išgelbėti nuo krizių, bet ir tapti ypač pelningomis daugybei kompanijų. Ją naudojasi tokios įmonės kaip „Boeing“, „Motorolla“, „Ford“, – pasakoja VVDK prezidentas profesorius Rimvydas Jasinavičius. – Jos principai ir įrankiai yra be galo universalūs ir paprasti, todėl sėkmingai naudojami sprendžiant tiek verslo, tiek valstybės, tiek ir šeimos bei asmenines problemas. Ši metodika, pasitelkdama priežasties ir pasekmės ryšius, įgalina surasti esmines darytų ir kartojamų veiksmų klaidas, spręsti konfliktus, prognozuoti ateitį, susikurti ir įgyvendinti savo tikslų medį, tapti lyderiu.“

Švietimo sistemai pritaikyta „TOC for education“ metodika nuo 1995 m. naudojama daugiau nei 20-yje šalių. TOC mokymus pasaulyje jau baigė per 8 mln. vaikų ir 200 tūkst. su jais dirbančių žmonių – daugiausiai mokytojų. Svarbiausias jos tikslas – ugdyti jaunimo efektyvų mąstymą, veiklumą bei verslumą.

Svajok, planuok, užsirašyk

Trejų metų trukmės „TOC for education“ projektą VVDK pradėjo 2010-aisiais. Per tą laiką parengta 70 TOC trenerių, kurie surengė mokymus daugiau nei tūkstančiui mokinių, 166 jų tėvams, 180 mokytojų ir 22 nevyriausybinių organizacijų atstovams iš visos Lietuvos. Dalis šių trenerių yra pedagogai, dalis – kitų specialybių žmonės, panorę prisidėti prie šalies švietimo sistemos tobulinimo ir kartu tobulėti patys.

Viena pastarųjų – vilnietė Solveiga Dargytė. Daugelį metų pardavimo srityje bankininkystės, o dabar transporto sektoriuje dirbanti moteris apie šį projektą sužinojo dalyvaudama prof. R. Jasinavičiaus vedamuose turtėjimo memų lavinimo kursuose. Ją sudomino tai, kad „TOC for education“ projektas skirtas spręsti įvairias veiklos problemas bei nustačius tikrąsias jų priežastis atrasti efektyvius sprendimo būdus. Taip pat jos dėmesį patraukė tai, kad viena iš žmonių tarpusavio nesusišnekėjimo ir konflikto priežasčių yra tai, kad vadovaujamasi neteisingomis prielaidomis. Tol, kol nebus aiškiai įvardijamos konfliktą sukėlusios priežastys (prielaidos) ir neteisingos pašalinamos, išspręsti konfliktą „win-win“ būdu („laimi visi“ principu), bus neįmanoma.

TOC įrankiai padeda žmonėms keistis: tinkamai suformuluoti tikslus, nusistatyti tarpinius siekius, numatyti kliūtis, įvardyti, kodėl verta ar kodėl neverta keistis, spręsti konfliktus ir problemas, kad laimėtų visi. Jie yra universalūs, jų principai galioja visose gyvenimo srityse: tiek versle, tiek buityje, tiek investavime, tiek gamyboje – visur, kur yra tikslai, kur kyla problemų ar dilemų. Taip pat jie puikiai pritaikomi vaikų bei suaugusiųjų mokymo procese, ypač ugdant verslumo įgūdžius bei efektyvų mąstymą.

Nors projektui teko skirti daug laisvalaikio bei jėgų, S. Dargytė sako, kad viskas atsipirko su kaupu. „TOC metodika iš esmės pakeitė mano mąstymą ir požiūrį į veiklą. Svarbiausia – nepakliūti į neigiamų pasekmių – NEPIŲ – pinkles, neieškant tikrųjų jas sukėlusių priežasčių, kurios generuoja išlaidas, naikina išteklius, eikvoja laiką ir energiją, sekina dvasią, nesukurdamos naujos papildomos vertės. Dažnai pagalvoju, kad jei apie ją būčiau sužinojusi anksčiau, mano gyvenimas būtų buvęs daug paprastesnis, būčiau išvengusi daugybės klaidingų sprendimų“, – tvirtina ji.

Pasak TOC trenerės, ypač svarbu kiekvienam žmogui suvokti, koks yra jo veiklos tikslas. Jei jo nėra, visa veikla – tai tik klaidžiojimas rūke. „Aš šiuo metu turiu tris svarbiausius savo gyvenimo tikslus, apie kuriuos nuolat galvoju ir gyvenu jais. Būtent šios siekiamybės mane gyvenime skatina ir stumia į priekį. Turėdamas tikslą žmogus pats save susimotyvuoja veikti, keistis, taip pat jis laiku pastebi gyvenimo jam siūlomas galimybes, kurios jį priartina prie pageidaujamo rezultato“, – teigia moteris.

Ji pataria kiekvienam užsirašyti savo tikslą ir nusibraižyti jo siekimo planą, numatyti etapus, gaires, priemones, galimas kliūtis. „Raštiškas tokios strategijos fiksavimas yra labai svarbu, – tvirtina ji. – Pirmiausia jis padeda išsigryninti planą. Galvoje jis gali būti labai chaotiškas, o rašant viskas susidėlioja į savo vietas, dažnai net sprendimai patys ateina. Siekdama svarbių tikslų aš būtinai pasirašau jų siekimo planą ir numatau veiksmus. Rašymas tarsi užprogramuoja nesiblaškyti ir dirbti nuosekliai.“

Pasak S. Dargytės, planavimas – vienas galingiausių tiek darbinės, tiek asmeninės sėkmės įrankių: „Aš savo veiklą planuoju iš anksto, bent jau savaitei ar dviem į priekį ir jau savaitės pradžioje žinau, ką veiksiu savaitgalį. Todėl ir darbe aš elgiuosi lygiai taip pat – visi darbai ir jų įvykdymo laikas yra suplanuota ir nustatyti prioritetai. Žinoma, visko negalima suplanuoti iš anksto, reikia palikti vietos ir spontaniškumui, bet neišklysti iš kelio tai labai padeda.“

TOC trenerė pasakojo, kad tinkamai planuoti išmoko profesoriaus R. Jasinavičiaus asmeninių finansų seminare. Kai tai padėjo ištrūkti iš išlaidų pasaulio, ėmė planuoti ir kitas gyvenimo sritis. Dabar jau sakosi nebegalinti gyventi kitaip.

TOC įrankius taiko intuityviai

Išklausiusi TOC mokymus ir gavusi TOC trenerės sertifikatą S. Dargytė ir dar dvi TOC trenerės savo naujuosius įgūdžius išbandė „Saulės“ privačioje gimnazijoje. Kadangi tai nedidelė mokykla, apie TOC išgirdo visi jos mokiniai – nuo pradinukų, iki abiturientų, taip pat dalyvavo didžiulė gimnazijos ir aplinkinių mokyklų pedagogų grupė.

„Vaikams, ypač vyresniesiems, tai buvo naudinga. Buvo tokių, kurie labai rimtai susidomėjo mokymais, nuoširdžiai dirbo ir, manau, pritaikys savo gyvenime, – sako gimnazijos direktoriaus pavaduotoja Neringa Urbonavičienė. – Kai kurios mokytojos pasakoja jau sėkmingai išbandžiusios TOC įrankius spręsdamos savo šeimos problemas. Pastebėjau, kad ir bendraudamos tarpusavyje ėmė labiau įsiklausyti viena į kitą, racionaliau žiūri į nuomonių nesutapimus, diskutuoja.“

Nors prieš projektą apie TOC N. Urbonavičienė žinojo tik iš nuogirdų, sako, kad dalį jos principų ir anksčiau taikė. Mokymai „išgrynino“ kai kurias intuityviai naudotas nuostatas, padėjo į viską pažvelgti sistemiškai.

„Iš TOC įrankių mano darbe reikalingiausias yra Išsisklaidančio konflikto debesis. Juk man dažnai tenka būti tarpininke tarp keturių labai svarbių mokyklos bendruomenės narių: vaikų, mokytojų, tėvų ir administracijos. Mokykloje interesų konfliktai yra kasdienybė, – tvirtina direktoriaus pavaduotoja. – Jau anksčiau įtariau, kad kompromisas toli gražu nėra idealus ginčo sprendimo būdas, kaip buvo įprasta manyti. Juk visi iš dalies pralaimi, todėl lieka nepatenkinti. TOC trenerė patvirtino mano nuojautą ir pagrindė ją įtikinamais pavyzdžiais – reikia rasti tokį sprendimą, kad visos pusės būtų ir jaustųsi laimėjusios. Tai nėra lengva, bet verta.“

Tikslo nusistatymui „Saulės“ privačioje gimnazijoje taip pat skiriama daug dėmesio. „Nei daugelio mūsų vaikų, nei jų tėvų nereikia įtikinėti, kad tikslas yra būtinas ir kad reikia pasirinkti tinkamiausias jo įgyvendinimo priemones, – tvirtina pedagogė. – Pavyzdžiui, pas mus mokosi nemažai nuosavą verslą turinčių žmonių vaikų, kurie ketina įsitraukti į tą verslą. Jie supranta, kad tokiu atveju reikia gauti ne prestižinį, madingą išsilavinimą, o tokį, kuris geriausiai padėtų įgyvendinti šį tikslą. Ir nors mūsų gimnazijos valstybinių egzaminų rodikliai lenkia Lietuvos vidurkį, aukštasis mokslas pas mus nėra laikomas panacėja. Dauguma mūsų vaikų gana anksti apsisprendžia, ką veiks gyvenime, todėl dvylikta klasė jiems neatneša ypatingo blaškymosi ir streso.“

Projektą „TOC for education“ metodikos taikymas bendrojo lavinimo mokyklos bendruomenėms per netradicines ugdymo formas“, finansuojamą Europos socialinio fondo lėšomis, įgyvendina Vilniaus miesto ir apskrities verslininkų darbdavių konfederacija. Daugiau informacijos apie projektą www.tocforedu.lt.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius