-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2013 10 09

Kompozitorius Anatolijus Šenderovas: „Gaida“ išaugo į vieną reikšmingiausių pasaulio festivalių“

Įdomių ir netikėtų muzikinių patirčių tiek melomanams, tiek smalsuoliams pasiūlys jau spalio 18 dieną Vilniuje prasidedantis tarptautinis aktualiosios muzikos festivalis „Gaida“. Šiemet festivalio koncertuose gausu muzikinio teatro, didesnis dėmesys skiriamas elektroninei muzikai ir išlaikoma tradicija nustebinti žiūrovus netikėtais instrumentais bei vokalo galimybėmis.
Anatolijus Šenderovas
Anatolijus Šenderovas / Kęstučio Vanago/BFL nuotr.

„Stengėmės, kad „Gaidos“ programa būtų kitokia, atsinaujinusi, todėl šiemet festivalio tema yra muzikos teatras ir teatras muzikoje“, – pradėdamas pristatymą pabrėžė festivalio vadovas Remigijus Merkelys.

Netikėtumų žiūrovai sulauks jau „Gaidos“ atidarymo koncerte, kuris įvyks spalio 18 d. Vilniaus kongresų rūmuose.

VIDEO: „Paper Concerto“

Festivalio atidaryme skambės unikalus kūrinys didžiuliams popieriaus lakštams, kurie neseniai atkeliavo į Lietuvą. Bus labai įdomu pamatyti, ką su jais išdarinės perkusininkė iš Kinijos Beibei Wang.

„Festivalio atidaryme skambės unikalus kūrinys – Kinijos kompozitoriaus Tan Duno koncertas popieriui ir orkestrui „Paper Concerto“. Tai kūrinys didžiuliams popieriaus lakštams, kurie neseniai atkeliavo į Lietuvą. Didžiulius specifinio, neplyštančio popieriaus lakštus sunkiai pavyko įnešti į mūsų patalpas, – intriguodamas klausytojus, šypsojosi R.Merkelys. – Bus labai įdomu pamatyti, ką su jais išdarinės perkusininkė iš Kinijos Beibei Wang.“

Koncerte taip pat skambės Žibuoklės Martinaitytės ir Tomo Kutavičiaus pasaulinės kūrinių premjeros.

„Norėčiau, kad T.Kutavičiaus solo fortepijonui su simfoniniu orkestru būtų siurprizas. Tai – šiuolaikinis vienos dalies kūrinys, kuriame išnaudotos orkestro galimybės, – prasitarė koncerte grosiantis pianistas Daumantas Kirilauskas. – T.Kutavičius yra vienas tų kompozitorių, kuris šiuolaikinės muzikos formules paverčia gyvai skambančia muzika. Jo džiazo pianisto patirtis turėjo įtakos kūrybai, todėl jo muzika daro energetinį poveikį klausytojui.“

Spalio 20 d. Šiuolaikinio meno centro (ŠMC) Didžiojoje salėje švedų perkusijos grupė „Kroumata“ pristatys teatralizuotą mušamųjų programą. O spalio 21 d. tarptautinis ansamblis „El Cimarron“ atliks teatrinį muzikos kūrinių pasirodymą, priversiantį žiūrovus plačiai šypsotis.

VIDEO: Grupės „Kroumata“ pasirodymas

„Muzikantai atliks ir populiarų pasaulyje, bet Lietuvoje dar negirdėtą, kupiną ironijos ir sąmojo sceninį kūrinį „El Cimarron“. Jame mušamieji vienas kitą dresuoja muzikiniais ir nemuzikiniais veiksmais“, – šypsodamasis pasakojo festivalio „Gaida“ vadovas.

Spalio 22 d. Menų spaustuvėje pasirodys komiško Paryžiaus teatro „Theatre des Bouffes du Nord Paris“ atstovai, kurie atliks garsaus argentiniečių kilmės kompozitoriaus Mauricio Kagelio muzikinį spektaklį „Repertuaras“. Jame skambesys ir garsai bus išgaunami pačiais netikėčiausiais daiktais.

Kitokį muzikos teatrą atskleis projektas „Wanderer, post-scriptum“, skirtas Richardo Wagnerio gimimo 200-osioms metinėms. Prancūzų muzikinio teatro kompanijos „T&M“ režisuotame spektaklyje pagrindinė reikšmė teikiama naratyvui, čia naudojami įvairių žymių poetų tekstai, o visą šį poetinį veiksmą įprasmins skirtingų autorių muzika (nuo R. Wagnerio iki „The Doors“).

Į Lietuvą spalio 24 d. vėl atvyks legendinis vyrų vokalinis ansamblis „The Hilliard Ensemble“ iš Didžiosios Britanijos. Dainininkai atliks senąsias viduramžių giesmes, garsių šiuolaikinių kompozitorių – esto Arvo Pärto, brito Jonathano Wildo, armėno Vache’s Sharafyano – kūrinius ir intriguojančią naujo Ryčio Mažulio opuso premjerą.

Marco Borggreve nuotr./The Hilliard Ensemble
Marco Borggreve nuotr./The Hilliard Ensemble

„Nuo jaunystės nepaprastai žavėjausi „The Hilliard Ensemble“ ansambliu, todėl esu labai laimingas, turėdamas galimybę parašyti jiems didelės apimties kūrinį, – tikino kompozitorius R.Mažulis. – Kurdamas pergyvenau daug įvairių stadijų ir atsivėrimų. Londone įrašėme atlikėjų balsus, kurie po elektroninių transformacijų skambės lyg mirusiųjų chorai. Jie scenoje sąveikaus su gyvai be mikrofonų dainuosiančiu „The Hilliard Ensemble“ ansambliu.“

Šiemet didesnis dėmesys bus skiriamas elektroninei muzikai. Spalio 18 d. pasirodymą surengs vokiečių atlikėjas Alva Noto, kuris atveš sėkmingiausią pastarųjų metų audiovizualinį projektą „univrs (uniscope version)“. Daugelis turėtų prisiminti įspūdingą jo pasirodymą šią vasarą su kitu projektu – „Diamond Version“ prieš grupės „Depeche Mode“ koncertą Vingio parke.

O spalio 26 d. į festivalio programą įtraukta pirmą kartą rengiama didžiulė „Elektronaktis“, kurios pagrindinė žvaigždė – kultinė britų elektronikos grupė „Plaid“. Šiame renginyje taip pat pasirodys ir įdomiausi lietuvių elektroninės scenos atlikėjai, kompanijos „Silence Family“ pažibos – Leon Somov, Few Nolder, Vidis.

Festivalio „Gaida“ baigiamajame koncerte spalio 26 d. vokalo galimybes demonstruos žymus JAV atlikėjas ir multidisciplininis kūrėjas Kenas Ueno, praktikuojantis obertoninį ir gerklinį dainavimą. Klausytojus žavės ir sefardų giesmes atliekanti Libijoje gimusi, o dabar Izraelyje ir Italijoje gyvenanti dainininkė, poetė ir kompozitorė Miriam Meghnagi. Ji atliks specialiai jai ir dviem orkestrams sukurtą Anatolijaus Šenderovo opusą „Ya lali“.

 nuotr./Miriam Meghnag
nuotr./Miriam Meghnag

„Šio kūrinio istorija prasidėjo prieš pusantrų metų Briuselyje, kur tarptautiniame festivalyje ir susipažinau su šia menininke. Labai susidomėjęs jos veikla ir kūryba, grįžęs namo ėmiau galvoti apie kūrinį, kuriame ji suskambėtų. Ir netikėtai sulaukiau R.Merkelio skambučio – jis ieškojo kažkokio netradicinio vokalo kūrinio, kuriame būtų ir teatro. Negalėjau patikėti – tokį kūrinį jau turėjau galvoje, – pasiūlymu lyg dievo ženklu džiaugėsi A.Šenderovas. – Kadangi kūrinyje yra biblinė tematika, orkestrą lyg Raudonąją jūrą nusprendžiau scenoje praskirti į dvi dalis. O kulminacijai lyg dievo balsas suskambės variniai instrumentai, būsiantys balkone už publikos. Erdvinis skambėjimas bus stiprus – žiūrovams nebus kur dėtis nuo muzikos.“

Festivalio „Gaida“ post scriptum taps lapkričio 6 d. ŠMC įvyksianti naujo muzikinio spektaklio premjera pagal Marcelio Prousto romanų ciklą „Prarasto laiko beieškant“. Spektaklio režisierius Oskaras Koršunovas, libreto autorė – naujosios kartos lietuvių rašytoja Gabija Grušaitė, o muzikinį takelį kūrė kompozitorių grupė „CoDA NoVA“. Pagrindinės muzikinės spektaklio partijos numatytos charizmatiškiems ir labai skirtingiems Lietuvos muzikinės scenos balsams – Asmik Grigorian, Alinai Orlovai ir Viktorui Gerasimovui.

„Daugiau nei per 20 metų „Gaida“ išaugo į vieną reikšmingiausių pasaulio festivalių. Dalyvauti šiame festivalyje yra garbė ne tik Lietuvos, bet ir pasaulio kompozitoriams. Žinau, kad daug kas nori čia patekti, bet toli gražu ne visi gali, nes neatitinka koncepcijos ar pan., – gerų žodžių festivaliui negailėjo kompozitorius A.Šenderovas. – Iš pradžių į pavadinimą „aktualiosios muzikos festivalis“ žiūrėjau skeptiškai, tačiau dabar matau, kad „Gaida“ tikrai jį pateisina.“

Tarptautinis aktualios muzikos festivalis „Gaida“ vyks Vilniuje spalio 18–26 d. Bilietus platina „Bilietų pasaulis“, www.bilietupasaulis.lt

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius