Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Netikėta lengvata naudotų automobilių pardavėjams: ekspertai žada metalinių „frankenšteinų“ antplūdį

Gegužę Lietuvos automobilių rinkoje įsigalioja nemažai naujovių. Viena jų žada lengvesnį gyvenimą importuojantiems naudotus automobilius. Numatoma, kad ne visiems, parduodantiems iš užsienio atvežtą ir Lietuvoje pirmą kartą registruojamą automobilį, prieš gaunant valstybinio ženklo numerius, reikės pasirūpinti technine apžiūra.
Automobilių turgus
Automobilių turgus / Mato Miežonio / 15min nuotr.

Gegužės 20-ąją įsigalioja Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo korekcijos, keičiančios į Lietuvą iš Europos ekonominės erdvės (EEE) šalių įvežamų transporto priemonių registravimo bei techninės apžiūros tvarką. Jeigu iki šiol į Lietuvą įvežtas automobilis buvo registruojamas tik tada, kai jį registruojantis asmuo atlikdavo automobilio techninę apžiūrą ir pasirūpindavo civilinės atsakomybės draudimu, dabar tvarka bus paprastesnė tiems, kurių importuoti automobiliai tebeturi galiojančius kurios nors EEE šalies techninės apžiūros dokumentus.

TAIP PAT SKAITYKITE: Naujovės, kurios laukia vairuotojų techninėje apžiūroje jau gegužės pabaigoje

Tokiems automobiliams, sako Audrius Glėbus, asociacijos „Transeksta“, vienijančios Lietuvos techninių apžiūrų įmones, direktoriaus pavaduotojas, „sveikatos“ tikrinti Lietuvos techninių apžiūrų centruose nereikės – „Regitra“ iš karto galės tokią transporto priemonę registruoti Lietuvoje.

Teigiamą išvadą pirmuoju bandymu gaudavo apie 57 proc. atvežtų transporto priemonių.

„Transekstos“ duomenimis, šiuo metu atliekant į mūsų šalį įvežtų automobilių patikrą, teigiamą išvadą pirmuoju bandymu gaudavo apie 57 proc. transporto priemonių. Nors tai šiek tiek geresnis rodiklis nei Lietuvoje ilgą laiką eksploatuojamų automobilių (kontrolieriai didelių trūkumų neaptinka kiek daugiau nei 52 proc. lengvųjų automobilių), visgi „Transekstos“ atstovai perspėja, kad liberalesnė tvarka gali reikšti galimybę šalies transporto parką papildyti „ratuotais frankenšteinais“.

Mato Miežonio / 15min nuotr./Automobilių turgus
Mato Miežonio / 15min nuotr./Automobilių turgus

Saugiklių nuo klastojimo nėra

„Nemaža dalis transporto priemonių iš EEE valstybių į Lietuvą patenka būdamos pakankamai ilgą laiką išregistruotos jų kilmės šalyje, galimai po eismo įvykių, po kurių paprastai panaikinamas transporto priemonės techninės apžiūros galiojimas.

Tačiau net tais atvejais, kai informacija apie avarijos metu patirtus automobilio konstrukcijos apgadinimus, turinčius įtakos saugiam eismui, atsiduria atitinkamose duomenų bazėse, techninės apžiūros pažymoje jokių papildomų įrašų neatsiranda. Todėl net oficialiai pripažinta „pavojinga atlieka“, tačiau automobilio išvaizdą atgavusi transporto priemonė Lietuvoje turės visas galimybes grįžti į eismą – tereikės pateikti minėtą galiojančią techninės apžiūros pažymą, kuri savaime neturi jokių apsaugos nuo klastojimo „saugiklių“ ir gali būti atspausdinama paprasčiausiu spausdintuvu“, – perspėja A.Glėbus.

Anot specialisto, tokia tvarka, kai kitoje valstybėje atlikta techninė apžiūra yra pripažįstama automobilį registruojant Lietuvoje, turėjo būti įteisinta tik tada, kai esamos EEE valstybių nacionalinės informacinės sistemos ir duomenų bazės būtų susietos tarpusavyje. Šitai leistų skirtingų šalių institucijoms, registruojančioms automobilius, vykdančioms techninę apžiūrą ir t.t., keistis turima informacija.

„Mūsų žiniomis, toks susiejimas nėra įgyvendintas“, – akcentavo A.Glėbus.

Mato Miežonio / 15min nuotr./Automobilių turgus
Mato Miežonio / 15min nuotr./Automobilių turgus

Siūlo taikyti ne visiems

Lietuvoje naudojamoje tarptautinėje duomenų bazėje EUCARIS informacija apie atliktas technines apžiūras ir jų galiojimą nekaupiama – tik keletas šalių, pavyzdžiui, Belgija, Olandija, po eismo įvykių perduoda informaciją, kad transporto priemonei būtina atlikti specialų techninį patikrinimą, kuris apima platesnį, nei numatyta šalyje periodinė techninė apžiūra, patikrinimą.

TAIP PAT SKAITYKITE: Kokia Lietuvos keliais važinėjančių motociklų techninė būklė?

A.Glėbaus nuomone, riziką nukentėti nuo nesąžiningų importuotojų, parduodančių „nurašytus“ automobilius tarsi gerus, būtų mažesnė, jei supaprastinta registracijos tvarka būtų taikoma tik tiems automobiliams, kurių galiojančios techninės apžiūros dokumentai būtų prieinami elektroniniu būdu. Tai yra, aiškina specialistas, būtų galimybė transporto priemonės eksploatavimo istoriją ir statusą patikrinti visais kanalais.

„Pavyzdžiui, būtent tokios nuostatos laikosi kaimynai latviai“, – nurodo pašnekovas.

Perversmo nesitiki

Vitoldas Milius, Lietuvos autoverslininkų asociacijos (LAA) vadovas, neatmeta galimybės, kad pasitaikys scenarijus, kai į Lietuvą bus importuotas sudaužytas automobilis, turintis galiojančią užsienyje atliktą techninę apžiūrą, netinkamai pataisytas, ir išvažiuos į gatves be papildomos mūsų techninių apžiūrų specialistų patikros. Visgi jis nėra tikras, ar tokių atvejų bus daug.

„Dauguma į Lietuvą atkeliaujančių automobilių yra be techninės apžiūros, būtent dėl to jie ir yra pigesni. Dažnas atvejis, pavyzdžiui, kai vokietis dėl vienokios ar kitokios priežasties neįveikia savo šalyje techninės apžiūros ir nusprendžia automobilį parduoti pigiau. Toks automobilis ir atsiduria lietuvių verslininkų rankose“, – pasakoja V.Milius.

Pasak jo, Lietuvos techninių apžiūrų centrai nėra toks „baubas“ importuojantiems naudotus automobilius, kad dėl šios lengvatos rinkoje prasidėtų kardinalūs pokyčiai. Antra vertus, tikėtis, kad užsienyje išduotus techninės apžiūros dokumentus turintis automobilis idealus – taip pat negalima.

„Vien dėl mūsų turimos patirties, kad lietuviai visada atsukinėja ridą, keičia odometro parodymus, tvarko automobilius ne taip, kaip liepia gamintojas, ir panašiai“, – aiškina pašnekovas.

Tiesa, jis įžvelgia ir lengvatos privalumų. Nauja tvarka bus palankesnė tiems, kurie dėl įvairių priežasčių nusprendžia pirkti pavažinėtus automobilius iš oficialių atstovybių užsienyje.

„Mano nuomone, nėra visai sąžininga, kad tokie žmonės, įsigiję tikrai tvarkingus automobilius iš atstovų su galiojančiais dokumentais, dar būdavo priversti rūpintis technine apžiūra ir Lietuvoje“, – kalba LAA vadovas.

Bijo, nes gaus mažiau pelno

Valentinas Naujanis, Kauno automobilių turgų valdančios UAB „Varanas“ vadovas, nusiteikęs ne taip skeptiškai. Pasak jo, nauja tvarka kiek palengvins darbą naudotų automobilių importuotojams, mat pagal dabar galiojančią jie buvo priversti skubėti į techninių apžiūrų centrus neturėdami valstybinio ženklo numerių ir būdami savotiškais nelegalais keliuose, arba kraudami atsivežtus automobilius ant autovežių ir transportuodami juos šitaip.

„Nieko, jeigu atstumas nedidelis ir techninių apžiūrų centras netoliese. Tačiau provincijoje tikrai ne vieną dešimtį kilometrų tokiais automobiliais tenka važiuotiׅ“, – 15min aiškina pašnekovas.

V.Naujanio nuomone, kalbos apie iš užsienio atvežtus ir Lietuvoje legalizuotus „metalinius frankenšteinus“ – perdėtos. Pirmiausia, pabrėžia jis, jei užsienyje po eismo įvykio automobilis „nurašomas“ ir į eismą jam grįžti draudžiama, techninė apžiūra taip pat panaikinama. Be to, su galiojančiomis techninėmis apžiūromis Lietuvą pasiekia tik maža dalis automobilių.

„Tie automobiliai į Lietuvą atvažiuoja turėdami tik kelis mėnesius galiojančią techninę apžiūrą. Neretai jie ilgai prastovi užsienyje aikštelėse, tuomet dar Lietuvos turguose ir, žiūrėk, reikia techninę apžiūrą atlikti Lietuvoje“, – kalba pašnekovas ir priduria, kad net jeigu importuotas automobilis įregistruojamas, kol galioja jo užsienietiški dokumentai, po kelių mėnesių vis tiek reikia atlikti techninę apžiūrą Lietuvoje, tad trūkumai, jei tokių yra, tuojau pastebimi.

V.Naujanio nuomone, dėl palengvintos tvarkos techninių apžiūrų centrus vienijanti asociacija piktinasi dėl to, kad naudotų automobilių pardavėjai yra nuolatiniai techninių apžiūrų centrų klientai.

„Automobilių pardavėjai atneša nemažą pelno dalį jiems, galbūt bijoma, kad ši dalis sumažės“, – spėja Kauno automobilių turgų valdančios įmonės vadovas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius