-50% metinei prenumeratai. Velykų dovana!
Prenumeruoti

2016-ųjų prognozės: kokias Visatos paslaptis įmins CERN mokslininkai?

15min pateikia svarbiausių 2016 metų įvykių apžvalgą įvairiose srityse – nuo politikos ar ekonomikos iki sporto, pramogų ar mados. Per ilgus metus pasaulio mokslininkai sukūrė mūsų regimojo pasaulio fizikinį modelį, o dabar atėjo metas daugiau sužinoti apie paslaptingas jėgas – tamsiąją medžiagą ir tamsiąją materiją, kurios sudaro 96 proc. Visatos.
Didžiojo Hadronų greitintuvo CMS laboratorijoje dirbantys mokslininkai
Didžiojo Hadronų greitintuvo CMS laboratorijoje dirbantys mokslininkai / Scanpix nuotr.

Daugiausiai žadantys tyrimai atliekami Ženevoje esančiame branduolinių tyrimų centre CERN, kur Didysis hadronų greitintuvas pabaigus atnaujinimus šįmet buvo paleistas rekordine galia. Prieš įjungiant atsinaujinusį priešpriešinių srautų dalelių greitintuvą kai kurie fizikai sakė tikintys padaryti Higgso bozonui prilygsiančių atradimų.

Esu kalbėjęs su metodų, kurais mėginama pagauti gravitonus, autoriumi. Mokslininkai tikisi, jog apie gravitonų atradimą tai gali būti pranešta kitąmet, – kalbėjo J.Vaitkus.

Vilniaus universiteto komandos Europos branduolinių tyrimų organizacijoje (CERN) vadovas prof. Juozas Vidmantas Vaitkus primena, kad net ir dabar CERN kiekvieną sekundę vyksta šimtai milijonų eksperimentų, tačiau mokslininkai spėja išanalizuoti tik labai nedidelę jų dalį. Gali būti, kad jau esame atradę šį tą nepaprasto, o mokslininkams atlikus eksperimentų analizę kitąmet apie tai sužinosime.

Pasak J.Vaitkaus, mokslo bendruomenė CERN kitąmet tikisi sužinoti apie tamsiąją materiją ir laukia duomenų iš ATLAS ir CMS eksperimentų.

„Įtariama, kad yra tam tikri duomenys, kuruos galima paaiškinti pirmąja dalele, priklausančia superismetriniam modeliui – sudėtingesnei mus supantį pasaulį aprašančiai teorijai. Ta dalelė – neutralinas. Jei kitąmet bus įrodyta, kad ji egzistuoja, tai bus ypatingas rezultatas“, – prognozavo J.Vaitkus.

Vis dėlto fizikas sako labiausiai laukiantis žinių apie kitos ilgą laiką mokslininkų ieškomos dalelės – gravitono, atradimą.

„Esu kalbėjęs su metodų, kurais mėginama pagauti gravitonus, autoriumi. Mokslininkai tikisi, jog apie gravitonų atradimą gali būti pranešta kitąmet, – kalbėjo J.Vaitkus. – Kadangi gravitono, kaip dalelės, savybės, yra vienas iš labai svarbių faktorių, numatančių tolesnę fizikos kryptį, jo atradimas būtų viena iš sprogstančių naujienų.“

VISAS 2016-ųjų PROGNOZES RASITE ČIA