Rentgeno spindulius skleidžiantis Plutonas kvestionuoja mūsų supratimą apie Saulės sistemą

NASA „Chandra“ rentgeno spindulių observatorijos tyrėjai pastebėjo, kad nykštukinė planeta Plutonas spinduliuoja rentgeno spindulius. Tai pirmas kartas, kuomet iš Kuiperio žiedo objekto pastebėti sklindantys rentgeno spinduliai, rašo sciencealert.com.
Naujausia Plutono nuotrauka
Naujausia Plutono nuotrauka / Scanpix nuotr.
Temos: 2 Kosmosas Plutonas

Plutono skleidžiami rentgeno spinduliai pirmą kartą buvo pastebėti per zondo „New Horizons“ misiją 2015-aisiais. Tai netikėta, nes, skirtingai nei Žemei ar kitiems Saulės sistemos kūnams, Plutonui trūksta magnetinio lauko ir jis per daug nutolęs nuo Saulės. Šie du veiksniai leidžia daryti prielaidą, kad Plutonas neturėtų skleisti rentgeno spindulių.

Iš ankstesnių mokslinių tyrimų buvo žinota, kad planetas supančios dujos gali sąveikauti su įkrautomis saulės vėjų dalelėmis ir tokiu būdu generuoti rentgeno spindulius.

Tačiau Plutono atveju keisčiausia, kad rentgeno spindulių skleidžiama kur kas daugiau, nei galima būtų tikėtis.

Nors iki galutinio atsakymo reikia dar daugiau tyrimų, pirminė Johnso Hopkinso universiteto mokslininkų išvada – kad emisijas galėjo sukelti tarpplanetiniai magnetiniai vėjai, kurie iki Plutono nupūtė daugiau saulės dalelių. Dėl to atitinkamai galėjo būti pastebėta daugiau rentgeno spindulių emisijų, nei galima būtų prognozuoti.

Taip pat gali būti, kad už nykštukinės planetos galėjo būti ilgesni dujų pėdsakai, kurių „New Horizons“ galbūt nepastebėjo.

Atradimas gali padėti daugiau sužinoti apie Plutono ir kitų Saulės sistemos pakraščiuose esančių objektų atmosferą. Tyrimo rezultatai publikuoti žurnale „Icarus“.