Maldyvuose karantiną leidžiantis Makalius už vilą vietoj 700 Eur mokėjo 85: „Negaliu patikėti kainomis“

Viename iš labiausiai nuo koronaviruso pandemijos nukentėjusių sektorių dirbantis keliautojas Rimvydas Širvinskas-Makalius neslepia, kad pavasarį dėl susiklosčiusios situacijos jautė pyktį bei neviltį. Vis dėlto sukauptos santaupos ir galimybių ieškojimas padėjo išlaikyti įmonę, o ir šiuo metu antrą bangą išgyventi kur kas lengviau, kai... šildosi egzotiškuose Maldyvuose. Pasak Makaliaus, jis ir pats negali patikėti, kaip stipriai yra kritusios kainos, todėl šios kelionės metu gali sau leisti kur kas daugiau nei įprastai.
Makalius
Makalius / Asmeninio albumo nuotr.

Darbuotojų sumažėjo perpus

R.Širvinskas-Makalius puikiai prisimena pavasario pradžią, kai pasaulį, o kartu ir Lietuvą, užgriuvo koronavirusas. Turizmo sektorius, kuriame Rimvydas savo verslą kuria jau dešimtmetį, staiga buvo sustabdytas. Tuomet kolektyvą slėgė niūri nuotaika, liūdesys bei nežinomybė dėl ateities.

„Pradžia buvo tikrai sudėtinga, jaučiau pyktį, neviltį, paniką. Nesupratau, kodėl taip atsitiko ir kas vyksta su pasauliu. Bet išgyventi padėjo pakeistas požiūris, suvokimas, kad tai yra iššūkis, su kuriuo reikia susidoroti“, – 15min pasakoja R.Širvinskas.

Nors pavasaris kelionių organizatoriui buvo sunkus, jam nė karto nekilo mintis, kad reikėtų įmonę uždaryti ar trumpam nutraukti veiklą. Priešingai, Rimvydas tikėjo, jog svarbiausia išgyventi sunkiausią periodą, o vėliau bus lengviau.

„Viduje jaučiau, kad viską dariau teisingai ir tai nutiko ne dėl mano kaltės. Žinojau, jog viso pasaulio turizmo industrijai yra tragiški metai, todėl tiesiog susiimi ir darai, ką gali geriausio. Nebuvau pagalvojęs apie užsidarymą, nors gal labai giliai viduje buvo dingtelėjusi mintis – o ką aš dar galėčiau daryti? Be turizmo nieko kito nemoku“, – pripažįsta R.Širvinskas.

Rimvydas tyliai tikėjosi, kad pandemija greitai praeis ir po kelių mėnesių vėl bus galima grįžti prie įprasto gyvenimo. Tačiau koronavirusas nusprendė kitaip, todėl „Makaliaus“ kolektyvui teko susiveržti diržus ir galvoti, kaip išgyventi.

Labai giliai viduje buvo dingtelėjusi mintis – o ką aš dar galėčiau daryti? Be turizmo nieko kito nemoku

„Skaitydamas naujienas labiau dėmesį kreipdavau į optimistines žinias, kad netrukus visa tai baigsis, bus sukurta vakcina. Pats vyliausi, jog pandemija praeis greičiau, tačiau verslo prasme mes darėme viską, kad finansiškai stabilūs būtume kuo ilgiau.

Per pusmetį sustygavome įmonės finansinius reikalus. Liūdna pripažinti, bet sumažėjome dvigubai – iš buvusio pusšimčio darbuotojų mūsų liko tik 25“, – nusivylimo neslepia R.Širvinskas.

Kol kas tiksliai įvardyti patirtų nuostolių kelionių organizatorius negali, tačiau džiaugiasi praėjusiais metais, kurie buvo patys pelningiausi per visą veiklos laikotarpį, o neiššvaistyti pinigai padeda šiuo metu išsilaikyti.

„Praėjusiais metais puikiai gyvenome, kasmet „Makalius“ augo ir plėtėsi, finansiškai galimiems sunkumams mes buvome pasiruošę – turėjome šiokią tokią pagalvę ir vis dar ją turime. Turbūt labiausiai ir ramino šiuo periodu, kad mes neiššvaistėme visų uždirbtų pinigų“, – sako R.Širvinskas.

Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Rimvydas Širvinskas-Makalius

Išgyventi padėjo vietinis turizmas

Rimvydas pabrėžia, kad kiekvienas verslas turėtų ieškoti išeičių, kaip geriausia išsisukti iš šios situacijos ir maksimaliai sumažinti savo nuostolius. „Makaliaus“ komanda nuo pirmo pandemijos mėnesio mąstė, ką galėtų daryti kitokio, ir kabinosi į kiekvieną suvaržymų atlaisvinimą.

„Vasarą, kai naujų užsikrėtimų skaičius buvo žemas ir žmonės galėjo vykti į daugelį Europos šalių, mes bandėme kuo skubiau užpildyti keliautojų grupes. Taip pat labai stipriai susikoncentravome į poilsį Lietuvoje, vietinį turizmą, kuris mums padėjo išgyventi. Kiekvieną mėnesį nuostolį bandome mažinti – toks yra mūsų tikslas“, – aiškina R.Širvinskas.

Rimvydas džiaugiasi, kad su keliautojais palaikomas artimas ryšys padėjo užkirsti kelią galimoms problemoms ar nesusipratimams dėl atšaukiamų kelionių.

„Savo keliautojus laikome draugais. Komunikacija, atviras kalbėjimas apie iššūkius padėjo su klientais susitarti nesusipykus. Pinigus grąžinome pakankamai anksti ir nelaukėme įstatymuose numatytų terminų pabaigos. Galbūt už tai jie mus įvertino.

123rf.com nuotr./Kelionė

Aš nenorėčiau, kad man, kaip klientui, nutiktų tokia situacija, kokia buvo kovą, kai visos aviakompanijos bent pusmečiui atidėjo pinigų grąžinimus. Suprantu žmonių emocijas. Pats mėgstu save pastatyti į keliautojų vietą ir pažiūrėti, kas man patiktų ir kas ne“, – teigia R.Širvinskas.

Rimvydas pripažįsta, kad nors situacija vis dar sudėtinga, padėtis pamažu gerėja: „Šiuo metu sekasi pakankamai gerai. Situacija banguoja, dabar vėl prasidėjo blogasis periodas. Bet nebėra taip sunku, kaip buvo iš pradžių, kai buvo uždaromos sienos.“

Žmonės ieško krypčių, kur nuvykus nereikėtų izoliuotis

Anot R.Širvinsko, remiantis prognozėmis, kitų metų pabaigoje turizmas turėtų greitai atsigauti, tačiau ir dabar pamažu ieškoma sprendimų, kaip būtų galima saugiai keliauti. Vasarą, atlaisvinus suvaržymus, keliautojai sparčiai užpildė autobusus ir lėktuvus.

„Vietas išpardavėme žymiai greičiau nei, pavyzdžiui, prieš metus. Bet reikia turėti omenyje, kad pasiūla buvo gerokai mažesnė. Nors kai kurių žmonių noras keliauti po pandemijos buvo sumažėjęs, pastebėjome, kad tik pasirodžius kelionės pasiūlymui, jis labai greitai pagriebiamas“, – pastebi Rimvydas.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Romos Fjumičino oro uoste

Lietuvoje įvedus daugiau apribojimų, keliaujančiųjų jie nepaveikė – žmonės pradėjo labiau domėtis, kur būtų galima išvykti atostogų.

„Manau, kad labai protingas sprendimas, jog grįžus ir turint neigiamą testą, saviizoliacija nėra privaloma. Bėda ta, kad didžioji pasaulio dalis šiuo metu užsidariusi, tačiau kelionių organizatoriai bando taikytis prie situacijos ir pradėjo siūlyti naujas kryptis, tokias kaip Kosta Rika, Meksika, Maldyvai“, – teigia R.Širvinskas.

Kelionių organizatoriai bando taikytis prie situacijos ir pradėjo siūlyti naujas kryptis, tokias kaip Kosta Rika, Meksika, Maldyvai

Makalius sako, kad žmonės vis drąsiau ryžtasi planuoti kitų metų keliones – iš pradžių tą darė šiek tiek nedrąsiai dėl nepasitikėjimo kelionių organizatoriais, tačiau dabar, kai dauguma jų paskelbė lankstesnes sąlygas, perka keliones ir vasarai, ir kitų metų žiemai.

„Žmonės ieško krypčių, kur apskritai galėtų išvykti. Pavyzdžiui, spalio mėnesį daug kas galėjo keliauti į Graikijos salas. Dabar sezonas ten pasibaigęs, todėl pradedama žvalgytis į egzotiškesnes kryptis. Jeigu anksčiau ateidavo ir būdavo išsirinkę konkrečią kryptį, kur nori keliauti, dabar renkasi vietas, į kurias nuvykus nereikėtų izoliuotis“, – aiškina kelionių organizatorius.

Turizmui pamažu atsigaunant, keliautojai tikisi specialių pasiūlymų ir žemesnių kainų. Tačiau kokie kelionių pasiūlymai bus ateityje, R.Širvinskas dar nežino.

„Neturiu atsakymo, ar turizmas, siekdamas privilioti keliautojus, darys milžiniškas nuolaidas, ar kaip tik kainos stipriai kils. Vieno atsakymo nėra, tačiau, mano tylia nuomone, bus trumpas periodas, kada galėsime džiaugtis tikrai geromis kainomis“, – sako Rimvydas.

Asmeninio albumo nuotr./R.Širvinskas-Makalius

Karantiną leidžia Maldyvuose

Neseniai buvusio gimtadienio proga R.Širvinskas iš artimųjų dovanų gavo kelionę į Maldyvus. Po savaitės grįžti į Lietuvą turėjęs keliautojas nusprendė skrydį atšaukti ir atostogas paversti darbostogomis.

Pasak jo, padėtis dėl koronaviruso Maldyvuose kol kas rami. Atvykus reikia turėti neigiamą testo rezultatą, viskas atidaryta, o detalesnes taisykles kiekviena sala yra įsivedusi atskirai.

„Man Maldyvuose yra gal net saugiau nei Lietuvoje nuėjus į prekybos centrą. Čia viskas atidaryta, tik negalima patekti į sostinę Malę, kadangi ten fiksuojami koronaviruso atvejai. Man teko lankytis privačioje saloje, kurioje kaukes privalo dėvėti viešbučių personalas, o svečiams tokio reikalavimo nėra.

Vietinėse salose, kur šiuo metu esu, prašoma kaukes dėvėti visur, išskyrus barus, restoranus, paplūdimius. Čia nėra masės turistų, kartais gali eiti gatve ir nesutikti nė vieno žmogaus“, – apie situaciją pasakoja R.Širvinskas.

Maldyvuose daugelio vietinių gyventojų pragyvenimo šaltinis yra turizmas, todėl žmonės turistų nesibaimina, o kaip tik jų labai laukia. Rimvydas pastebi, kad liepos mėnesį Maldyvams atvėrus sienas, daug aukštas pajamas gaunančių žmonių pasirinko kelionę būtent ten.

Man Maldyvuose yra gal net saugiau nei Lietuvoje nuėjus į prekybos centrą – kartais gatvėje gali nesutikti nė vieno žmogaus

„Jie keliauja į privačias salas, kuriose nakvynė kainuoja tikrai labai daug. Pavyzdžiui, girdėjau, kad viena sala, kurioje naktis kainuoja 7 tūkst. dolerių, šiuo metu yra 90 proc. užpildyta. Vadinasi, turtingieji ieško būdų, kur galėtų pabėgti. Bet pabrėžiu, jog Maldyvai yra ne tik turtuoliams, čia puikiai galima paatostogauti ir turint ribotą biudžetą“, – šypsosi R.Širvinskas.

Apgyvendinimo vietų kainos gerokai kritusios

Dėl kelis kartus sumažėjusių kainų Rimvydas pasinaudojo galimybe porai naktų apsistoti namelyje ant vandens. Įprastai už vilą reikėtų pakloti 500-700 eurų, o keliautojas joje liko vos už 85 eurus asmeniui.

„Mes svarstėme, kur galėtume išvykti pailsėti į privačią salą, ieškojome viešbučių, kurie taiko specialius pasiūlymus. Tai šitas apsistojimas buvo patvirtintas 9 valandą ryto, o 12 val. mes jau buvome atvykę į salą. Tokių kainų šiaip nebūna, jas sunku pagauti. Tikiuosi, kad per ateinantį savaitgalį dar pavyks kažkur nuvykti už panašią sumą, nes įprastu metu aš sau to negalėčiau leisti“, – pasakoja R.Širvinskas.

Įprastu metu aš sau tokių nakvynių negalėčiau leisti. Stebiu kainas ir negaliu jomis patikėti

Kelionių organizatorius pastebi, kad sumažėjo ne tik viešbučių, bet ir skrydžių kainos. Tiesa, jos pigesnės toms kryptims, kurios taiko apribojimus turizmui.

„Kai Maldyvai atvėrė sienas, kainos sparčiai sukilo, ir skrydis dabar bus brangesnis nei prieš metus. Kalbant apie apgyvendinimą, jis gerokai pigesnis. Aš stebiu kainas ir negaliu jomis patikėti. Negaliu įsivaizduoti, kaip viešbutis gali pragyventi siūlydamas tokias pigias nakvynes.

Vis dėlto kainos žemos dažniausiai tada, kai užsakinėjate paskutinę minutę, pavyzdžiui, ateinančiai savaitei. Kadangi tikimasi, kad turizmas atsigaus, vėlesniu laikotarpiu kainos yra normalios ir sumažinamos tik tada, jei užimtumas yra žemas“, – atkreipia dėmesį Rimvydas.

Asmeninio albumo nuotr./R.Širvinskas-Makalius

R.Širvinskas išskiria ir poilsį su „viskas įskaičiuota“, prie kurio lietuviai itin įpratę – Maldyvuose tai nėra pigu, o dabar kainos sumažėjo. Be nukritusių kainų, keliautojas kaip privalumą išskiria tuščius lankytinus objektus bei turistų minios nebuvimą.

„Šiuo metu keturių žvaigždučių viešbutyje su viskas įskaičiuota maitinimo tipu, skrydžiais, perplukdymu galima sumokėti apie 1400 eurų. Maldyvuose tokių kainų nebūna. Dabar mes galime gauti didesnę kokybę už tą pačią kainą.

Paprastam keliautojui, nesusijusiam su turizmu, didžiausias privalumas tai, kad jis visuomet ras laisvą gultą ir tuščią paplūdimį prie jūros“, – sako Rimvydas.

Darbas iš namų virto darbu iš lauko

Socialiniuose tinkluose pradėjęs dalintis nuotraukomis iš šiltų kraštų, Rimvydas sako sulaukęs gausybės reakcijų. Daugelis žmonių rašė, kad toks karantinas būtų svajonės išsipildymas, o po ilgo buvimo užsidarius namie, galimybė išvykti atrodo kaip didžiausias pasiekimas.

Šiuo metu Rimvydo darbas iš namų yra labiau darbas iš lauko – kelionių organizatorius dirba prisėdęs po skėčiu arba pavėsinėje ir girdi šalia esančios jūros šniokštimą.

„Gerai, kad pirmos dvi darbo dienos buvo apniukusios, o vakar vakare buvo stipri audra. Tai džiaugiuosi, kad taip atsitiko, kai prie jūros eiti negaliu. Bet žadu per pietų pertraukas nulėkti iki paplūdimio išsimaudyti, o vakarais palydėti saulę. Galima prisigalvoti įdomios veiklos“, – pasakoja R.Širvinskas.

Nuo planuotos savaitės R.Širvinskas karantiną Maldyvuose ketina prasitęsti iki 17 dienų, o jei bus galimybė, mielai pabus ir ilgiau. Kaip pats juokiasi, jei tik per tą laiką nespės pasiilgti namų Lietuvoje.