Dabar populiaru
15min be reklamos
Publikuota 2022 06 26, 08:30

Grilio sezono įkarštis: ką rinktis, jei norite būti draugiškesni klimatui?

Prasidėjus šiltajam sezonui nosį kutena kepamų šašlykų, mėsainių bei kitų lietuvių pamėgtų grilio patiekalų kvapai. Tačiau retas pagalvoja, jog ši vasariška veikla turi reikšmingą aplinkosauginę kainą, susijusią su produktų pasirinkimu. Ką kepti ant grotelių, kad darytume mažesnį poveikį klimatui?
Grilyje keptų daržovių patiekalas
Grilyje keptų daržovių patiekalas / Vida Press nuotr.

Maisto pramonė kasmet į atmosferą išmeta milijardus tonų šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD), taip žymiai prisidėdama prie šylančio klimato. Tikėtina, jog siekiant patenkinti didėjančios populiacijos poreikius šie skaičiai grėsmingai augs. Vis dėlto, daugybės tyrimų duomenys atskleidė, kad skirtingų produktų taršumas skiriasi. Štai, pavyzdžiui, 1 kg jautienos pagaminti išskiriama 60 kg ŠESD, o tam pačiam kiekiui pupelių – mažiau nei kilogramas ŠESD.

Lyginant mėsą, kiaušinius ir pieno gaminius su augaline produkcija skirtumas akivaizdus – gyvūniniai produktai išskiria 83 proc. šiltnamio dujų, kai augaliniams tenka vos 17 proc. Tai beveik 5 kartus mažiau! Dėl šios priežasties prieš kuriant kepsninę verta pasvarstyti apie klimatui draugiškesnį meniu.

Ne tik tvaru, bet ir skanu

Liepsnos pakutentos daržovės, karamelizuoti vaisiai, pikantiški tofu iešmeliai, sotūs augaliniai mėsainiai – nemėsiškų grilio patiekalų išties gausu. Jie ne tik praplės racioną naujais skoniais, bet ir leis neapsunkti karštą vasaros dieną.

Vida Press nuotr./Grilyje kepamos daržovės
Vida Press nuotr./Grilyje kepamos daržovės

Bene geriausias būdas išnaudoti sezoninio derliaus privalumus – grilinti daržoves. Kepimo metu jos suminkštės, salstels ir prisigers vasariško dūmo aromato. O ir paruošti nesunku, pakaks supjaustyti ir prieš pat kepant lengvai suvilgyti marinatu (pavyzdžiui, aliejumi su šviežiomis prieskoninėmis žolelėmis bei citrinos sultimis). Niekada nenuvils ant grotelių keptos cukinijos, baklažanai, svogūnai, pomidorai, paprikos, smidrai.

O ieškantiems įdomesnių skonių patiks kepti česnakai, burokėliai, kopūstai, romanines salotos ar šviežių žirnių ankštys. Su mėgstamu padažu daržoves galima valgyti vienas arba naudoti kaip ingredientą kituose patiekaluose: salotose, tortilijose ir pan.

Pagrindinė taisyklė ruošiant tofu – išėmus iš pakelio gerai nusausinti popieriniu rankšluosčiu.

Augalinio grilio klasika – produktu-chameleonu tituluojamas tofu. Padedant marinatui iš jo išgauti galima beveik viską: tiek pikantišką „šašlyką“, tiek žolelėmis kvepiantį „sūrį“. Pagrindinė taisyklė ruošiant tofu – išėmus iš pakelio gerai nusausinti popieriniu rankšluosčiu. Tokiu būdu į jį geriau įsigers prieskoniai ir padažai. Pastariesiems galima naudoti sojos ar barbekiu padažą, taip pat aliejų su mėgstamais prieskoniais ar veganišką majonezą. Marinuoti, beje, reikėtų bent dvi valandas, o geriausia – per naktį. Grilintas tofu gerai derės su keptų daržovių vėrinukais, gaiviomis salotomis ar ryžiais.

Ant grilio kepti vaisiai – vis labiau populiarėjantis skanėstas. Prisilietę prie karštų grotelių vos per kelias minutes jie žaviai apskrunda, karamelizuojasi ir tampa gardžiu bei sveiku desertu. Kepimui puikiai tinka nektarinai, persikai, kriaušės, ananasai, bananai ar net arbūzai!

Supjaustytus vaisius pakanka šiek tiek patepti aliejumi ir negausiai pabarstyti cukrumi. Skanu patiekti su augaliniu jogurtu ar ledais, o subtilumo desertui suteiks kepinti riešutai, cinamonas, taip pat šviežių čiobrelių ar mėtų lapeliai.

Mėsos alternatyvos maloniai nustebina

Mėsos vartojimą mažinantys žmonės kartais pasiilgsta jiems įprasto mėsos skonio. Tokiu atveju praverčia augalinės alternatyvos – iš žirnių, pupelių, kviečių, sojų ar grybų pagaminti „burgeriai“, „dešrelės“ bei kiti gaminiai. Savo skoniu ir tekstūra jie taip primena mėsą, kad skirtumą pajusti išties sunku.

Šių produktų nesunkiai galima rasti didžiuosiuose šalies prekybos centruose. Įprastai jie būna pažymėti užrašais „Vegan“ arba „Plant-based“ ir yra išdėlioti atvėsintų arba šaldytų prekių skyriuose. Tiek augaliniai „burgeriai“, tiek „dešrelės“ tinka kepti ant grotelių, tereikia sekti pakuotės instrukcijas.

Šio straipsnio publikavimas – ne pelno siekiančios organizacijos „Gyvi gali“ projekto „Nori gali“ dalis. Projektas skatina atrasti augalinio maisto naudą bei skonių įvairovę. Visą vasarą dairykitės įdomiausių straipsnių augalinės mitybos temomis!

Norėdamas tęsti – užsiregistruok

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie MAISTO rubriką