Dabar populiaru
Publikuota: 2013 liepos 16d. 07:00

Kaip išsaugoti vitaminus maiste...

Virtuvėje
Fotolia nuotr. / Virtuvėje

Termiškai apdorojant produktus, netinkamai juos atšildant ir laikant, žūva daug naudingų medžiagų. Sužinokite, kaip maiste išsaugoti kuo daugiau vitaminų ir mineralų.

♦ Stenkitės vartoti kuo šviežesnius, termiškai neapdorotus produktus, nes ir šaldant, ir kaitinant dalis vitaminų bei kitų biologiškai aktyvių medžiagų suyra.

♦ Negaminkite maisto kelioms dienoms, nes ilgai laikant mažėja patiekalo maistinė vertė, didėja apsinuodijimo tikimybė (bakterijos dauginasi ir šaldytuve). Valgykite tą pačią dieną paruoštą maistą.

♦ Gaminkite kuo paprasčiau, termiškai apdorokite kuo trumpiau neaukštoje temperatūroje. Pasak Maisto ir veterinarijos tarnybos specialistų, 75 °C temperatūroje žūva beveik visi mikroorganizmai, tad taip apdorotą maistą visiškai saugu vartoti.

♦ Paruošto patiekalo (sriubos, troškinio) nešildykite kelis kartus, nes kaskart kaitinant jame net trečdaliu sumažėja vitaminų (ypač C) ir mineralų. Įsidėkite ir pasišildykite tik tiek, kiek tuo metu suvalgysite.

♦ Daržovėse esančio vitamino C netenkama jas ilgai mirkant vandenyje, pjaustant ir ilgai verdant ar kepant aukštoje temperatūroje. Vien valant daržoves (skutant, plaunant), suyra iki 20 proc. vitamino C, o kepant ar troškinant dar daugiau. Pavyzdžiui, salotas, laiškinius svogūnus ar kitas lapines daržoves ne pjaustykite, bet suplėšykite rankomis.
Lapines daržoves patartina valgyti termiškai neapdorotas, nes, pavyzdžiui, verdant špinatus, kopūstus, vitamino C sumažėja net iki 50 proc., o folio rūgšties – iki  85 proc.

♦ Rinkitės mūsų šalyje užaugintas daržoves ir vaisius. Importuotos daržovės ir vaisiai skinami gerai neprinokę, ilgai transportuojami, laikomi sandėliuose, kol pasiekia mūsų stalą. Tad juose išlieka mažiau naudingų medžiagų.

♦ Daržoves laikykite šaldytuve joms skirtuose stalčiuose. JAV mokslininkai atlikę tyrimus išsiaiškino, kad daržovėse esantis vitamino C kiekis sumažėja, jei jos 7 dienas laikomos aukštesnėje nei 4 °C temperatūroje: žaliuosiuose žirneliuose sumažėja iki 15 proc., žaliosiose pupelėse – iki 77 proc. ir pan. Žemesnėje temperatūroje laikomos daržovės išsaugo didesnį vitaminų kiekį. Tarkim, brokoliai, laikomi 7 dienas 0 °C temperatūroje, visiškai nepraranda vitamino C, o  20 °C temperatūroje netenka apie 56 proc. šio vitamino.

♦ Kad šaldytose daržovėse išliktų kuo daugiau vitaminų ir mineralų, jas troškinkite ar kepkite neatšildytas.
Šaldyti vaisiai ir uogos išsaugos daugiau maistinių medžiagų, jeigu jas greitai atitirpinsite aukštoje temperatūroje  .
Maiste esantys B grupės vitaminai labiausiai suyra šildant ar ruošiant maistą mikrobangų krosnelėje.  Be to, mokslininkų ištirta, kad pasikeičia baltymų struktūra, todėl organizmas tokį patiekalą blogai pasisavina.

♦ Šaldytoje mėsoje išliks daugiau B grupės vitaminų ir mineralų, jeigu ją atšildysite žemoje temperatūroje, pavyzdžiui, šaldytuve. Nepatartina žuvies ir mėsos atšildyti karštame vandenyje – sumažėja biologiškai naudingų medžiagų.
Išvirto patiekalo nepalikite ant karštos viryklės, nes po trijų valandų suyra net trečdalis vertingų maisto medžiagų, ypač vitaminas C. Atvėsus jį iškart įdėkite į šaldytuvą.

♦ Maisto produktų šaldiklyje nelaikykite ilgiau, nei nurodyta (mėsai, daržovėms, uogoms galioja skirtingas laikymo terminas), nes sumažėja jų maistinė vertė. Nepjaustytą mėsą, t. y. stambų gabalą, pavyzdžiui, visą vištą, galima laikyti –18 °C temperatūroje apie metus, pjaustytą mažais gabaliukais – iki 9 mėnesių. Vaisius ir uogas reikėtų suvartoti per 6 mėnesius.

♦ Norint išsaugoti maiste esančius vitaminus, patartina naudoti geros kokybės, karščiui atsparius indus. Nekepkite senose keptuvėse, ypač jeigu pažeistas teflono sluoksnis. Tokiame inde kepamas maistas pridegs, be to, praras nemažai naudingų maisto medžiagų.

Dėmesio!

Ilgai kaitinant aukštoje temperatūroje, žūva nemažai produktuose esančių maisto medžiagų, ypač vitaminai, taip pat folio rūgštis. Karščiui atspariausios yra mineralinės medžiagos, taip pat vitaminas K ir biotinas. Tačiau, pasak mitybos specialistų, termiškai apdorotus produktus karštymečiu, kai jie greitai genda, vartoti saugiau, nes aukštoje temperatūroje žūva mikroorganizmai, kitos nuodingosios medžiagos. Be to, iš termiškai apdorotų produktų organizmas geriau pasisavina baltymus, angliavandenius, vitaminus B6, PP ir karoteną.

Žurnalas „JI“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Kultūra

2019-ųjų biudžetas: finansų ministras siūlo veržtis diržus ne tik kultūrai, bet ir kitoms sritims

Aktualu

Tęsiama I.Strazdauskaitės nužudymo byla: itin skausmingą dieną išgyveno nužudytosios artimieji

Aktualu

„Vilniaus vandenys“ apie mergaitę „prarijusį“ šulinį: „Vadovas atsiprašė mamos, atliekame tyrimą“

Sportas

Lietuva – Juodkalnija: įvertinimai sutryptai rinktinei ir treneriui

Pasaulis kišenėje

Paskęs krokų jūroje: Juodkrantėje savaitgalį pasodinta 50 000 sodinukų

Sportas

„Skrieja kamuolys“: stadionas, Lietuvos rinktinė ir vokiško futbolo bėdos

Sportas

Usainas Boltas supyko – įmušęs du įvarčius sulaukė antidopingo specialistų dėmesio

Vardai

Po 2 metų į Lietuvą grįžusi Evelina Young – apie santykius su vyru ir išsiilgtus gruzdintus koldūnus

KT: kelias į Seimą negali būti grindžiamas rinkėjų papirkimu

Aktualu

15min studijoje – sprendimą vėl kandidatuoti paskelbęs Vilniaus meras Remigijus Šimašius

Vardai

Richardas Jonaitis su žmona metams išvyksta į Okeaniją: „Kol nėra vaikučių, reikia išnaudoti galimybę“

Aktualu

LKF byloje – išteisinamasis nuosprendis M.Balčiūnui ir kitiems kaltinamiesiems

24sek

Režisierius M.Markevičius: „Žalgirio“ arenoje geriau nei „Lakers“ rungtynėse

Aktualu

Valentinas Mazuronis 15min studijoje: EP rinkimuose nedalyvausiu

24sek

LaVaro Ballo lyga startavo chaosu – žaidėjai nesulaukė savo čekių

Vardai

Oficialiai patvirtinta: princas Harry ir Meghan Markle laukia šeimos pagausėjimo

Gyvenimas

Tik šiandien: pasitikrink sveikatos žinias ir laimėk vertingus prizus

Deuce

R.Berankiui nusišypsojo sėkmė – iškritus prancūzui, žais „Kremlin Cup“ turnyre

Pasaulis kišenėje

Ar kada norėjote būti pilies Prancūzijoje savininkas? Reikės 50 eurų

Naujienos

Kultūra

2019-ųjų biudžetas: finansų ministras siūlo veržtis diržus ne tik kultūrai, bet ir kitoms sritims

Aktualu

Tęsiama I.Strazdauskaitės nužudymo byla: itin skausmingą dieną išgyveno nužudytosios artimieji

Aktualu

„Vilniaus vandenys“ apie mergaitę „prarijusį“ šulinį: „Vadovas atsiprašė mamos, atliekame tyrimą“

Sportas

Lietuva – Juodkalnija: įvertinimai sutryptai rinktinei ir treneriui

Pasaulis kišenėje

Paskęs krokų jūroje: Juodkrantėje savaitgalį pasodinta 50 000 sodinukų

Sportas

„Skrieja kamuolys“: stadionas, Lietuvos rinktinė ir vokiško futbolo bėdos

Sportas

Usainas Boltas supyko – įmušęs du įvarčius sulaukė antidopingo specialistų dėmesio

Vardai

Po 2 metų į Lietuvą grįžusi Evelina Young – apie santykius su vyru ir išsiilgtus gruzdintus koldūnus

KT: kelias į Seimą negali būti grindžiamas rinkėjų papirkimu

Aktualu

15min studijoje – sprendimą vėl kandidatuoti paskelbęs Vilniaus meras Remigijus Šimašius

Vardai

Richardas Jonaitis su žmona metams išvyksta į Okeaniją: „Kol nėra vaikučių, reikia išnaudoti galimybę“

Aktualu

LKF byloje – išteisinamasis nuosprendis M.Balčiūnui ir kitiems kaltinamiesiems

24sek

Režisierius M.Markevičius: „Žalgirio“ arenoje geriau nei „Lakers“ rungtynėse

Aktualu

Valentinas Mazuronis 15min studijoje: EP rinkimuose nedalyvausiu

24sek

LaVaro Ballo lyga startavo chaosu – žaidėjai nesulaukė savo čekių

Vardai

Oficialiai patvirtinta: princas Harry ir Meghan Markle laukia šeimos pagausėjimo

Gyvenimas

Tik šiandien: pasitikrink sveikatos žinias ir laimėk vertingus prizus

Deuce

R.Berankiui nusišypsojo sėkmė – iškritus prancūzui, žais „Kremlin Cup“ turnyre

Pasaulis kišenėje

Ar kada norėjote būti pilies Prancūzijoje savininkas? Reikės 50 eurų

Daugiau vandens

Gera keliauti kartu

Nacionalinis sveikatos egzaminas 2018

Video

01:02
01:11
35:31

BALTIJOS MAISTO IR GĖRIMŲ PARODA „BAF“ 2018

Įkvėpk daugiau gyvenimo

Parašykite atsiliepimą apie MAISTO rubriką