Dabar populiaru
Publikuota: 2020 gruodžio 2d. 17:01

Kaip ilgas buvimas kosmose paveikia žmogaus organizmą? Naujausių tyrimų atradimai

Beveik metus kosmose praleidę TKS nariai sėkmingai grįžo į Žemę
AFP/„Scanpix“ nuotr. / Beveik metus kosmose praleidę TKS nariai sėkmingai grįžo į Žemę

Astronautas Scottas Kelly gyveno ir dirbo Tarptautinėje kosminėje stotyje 340 dienų – tai buvo ilgiausias amerikiečio kosmose praleistas laikas. Jo misija pateikė mokslininkams labai svarbių įrodymų apie tai, kas atsitinka su žmogaus organizmu šiam ilgai būnant orbitoje.

Šio astronauto atvejis buvo ypač įdomus, nes S.Kelly turi identišką dvynį Marką (taip pat astronautą, kuris dabar netrukus taps JAV senatoriumi). Dvyniai Kelly mokslininkams suteikė retą galimybę: tyrinėdami, kas nutiko Scotto kūnui per jo kosmose praleistus metus, jie galėjo jį palyginti su Marku, kuris buvo likęs Žemėje.

NASA dvynių tyrimas pateikė daugiau įrodymų tam, ką jau įtarėme. Uždaroje kapsulėje, veikiant mikrogravitacijai ir radiacijai, imuninė sistema smarkiai nusilpsta, akys pakeičia formą ir žymiai sumažėja raumenų bei kaulų masė.

Bet mokslininkai taip pat padarė tam tikrų juos nustebinusių atradimų. Pakito S.Kelly žarnyno mikrobiomas, sulėtėjo kognityviniai gebėjimai, tam tikri genai išsijungė, kiti įsijungė, o chromosomose įvyko struktūrinių pokyčių.

Interviu