-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.

Ar Devintosios planetos hipotezę iškėlę mokslininkai apmaudžiai suklydo? Štai ką rodo naujausi tyrimai

Nejaugi Devintosios planetos hipotezę iškėlę mokslininkai apmaudžiai suklydo?
Galaktika
Galaktika / 123RF.com nuotr.

Jau ne vienus metus astronomų komanda rėmė kontroversišką teoriją, kad orbitoje už Neptūno skrieja devinta planeta.

Savo prielaidą jie remia tuo, kad transneptūninių objektų (TNO) spiečius atrodo skriejantis drauge apie kažką, ką jie mano esant masyviu objektu, tūnančiu Saulės sistemos pakraštyje.

Nuo 2016 metų, Mike'as Brownas ir Konstantinas Batyginas iš Kalifornijos technologijos instituto teigė, kad neįprastai susibūrusių TNO, besisukančių apie Saulę smarkiai pakrypusia ir ištęsta orbita, elgesį gali paaiškinti hipotetinės, maždaug dešimt kartų už Žemę masyvesnės Devintosios planetos gravitacija.

Bet daug kitų mokslininkų mano kitaip. Neseniai Kevino Napiero iš Mičigano universiteto vadovaujama astronomų komanda tyrė, ar tai, ką pastebėjo M.Brownas ir K.Batyginas, nėra paprasčiausios šališkos atrankos rezultatas, kaip praneša „Science Magazine“.

Kitaip tariant, jų užfiksuotas konkretus TNO elgesys priklausė nuo jų stebėjimo vietos, nes buvo stebima tik maža TNO dalis, neatsižvelgiant į platesnę jų populiaciją.

Nepaisant argumentų, TNO vis dar gaubia paslaptis. TNO stebėti itin sunku, nes jie labai toli. Lengviausia juos pastebėti skriejančius savo neįprasta orbita, bet netgi tuomet juos sunku išskirti santykinai šviesaus Paukščių Tako fone, pažymi „Science“.

Žinome, kad mūsų sistemoje jų pilna. 2020 metų kovą, tyrėjai panaudojo visatos plėtimąsi infraraudonųjų spindulių ruože tiriančio „Dark Energy Survey“ duomenis katalogizuoti daugiau nei 300 mažųjų planetų už Neptūno orbitos.

Kad nereikėtų vargti tikrinant K.Batygino susibūrusių TNO teoriją, K.Napiero komanda panaudojo tris skirtingas apžvalgas, kuriose skirtingais teleskopais stebėta 14 vienodai nutolusių TNO.

Kaip aiškinama priimtame publikuoti „Planetary Science Journal“ žurnalo straipsnyje, komanda priėjo prie išvados, kad trijų apžvalgų duomenys nerodo susibūrimo, pagrindinio M.Browno ir K.Batygino argumento, grindžiančio jų Devintosios planetos teoriją, pagrįstumo.

Tiesą sakant, K.Napiero ir jo komandos atlikta analizė neatmeta galimybės, kad TNO buvo pasiskirstę tolygiai Saulės sistemoje, kas iš esmės yra dūris Devintosios planetos teorijos širdin.

Susispietimas „yra pasirinkimo kur ir kada žiūrima, pasekmė“, sakė K.Napieras „Science“. „Kito duomenis atitinkančio modelio nereikia.“

K.Batyginas savo poziciją gynė, nurodydamas, kad Napiero analizė negalėjo „atskirti susibūrusio ir tolygaus pasiskirstymo.“

K.Napiero ir jo komandos tyrimas nepateikia užtikrinto atsakymo į Devintosios planetos egzistavimą, ypač atsimenant, kad buvo tirta vos 14 TNO imtis. Komanda tikisi, kad 2023 metais turinčios pradėti veikti Vera Rubin Observatorijos teleskopas galės ryškiau nušviesti nuošaliausių TNO judėjimo netolygumus.