-50% metinei prenumeratai. Velykų dovana!
Prenumeruoti

Astronomai atrado naują žvaigždžių tipą, kurio ieškota tris dešimtmečius

Po dešimtmečius trukusių ieškojimų astronomai aptiko pirmąją „teoretinę“ žvaigždžių klasę, kurią 1975 m. nuspėjo fizikas Kipas Throne'as ir astronomė Anna Żytkow. Šie objektai yra neutroninių žvaigždžių ir raudonųjų milžinių hibridai, panašūs į raudonąsias supermilžines, tokias kaip Betelgeizė Oriono (Septynių šienpjovių) žvaigždyne.
Neutroninė žvaigždė menininko akimis
Neutroninė žvaigždė menininko akimis. Manoma, kad susidūrus raudonąjai milžinei ir neutroninei žvaigždei gimsta naujo tipo objektai - TŽO. / „Wikimedia Commons“/Casey'aus Reedo/Pensilvanijos universiteto iliustr.

Nors žvaigždės panašios, skiriasi jų cheminė sudėtis, o tai nulemia unikalią žvaigždžių sandarą. Manoma, kad Throne – Žytkow objektai (TŽO) susiformuoja sąveikaujant dviem masyvioms žvaigždėms – raudonajai supermilžinei ir po supernovos sprogimo atsirandančiai neutroninei žvaigždei – artimoje dvinarėje žvaigždžių sistemoje, rašo phys.org.

Kaip susiformuoja TŽO kol kas tiksliai nežinoma, tačiau mokslininkai spėja, kad raudonoji supermilžinė, kuri yra gerokai didesnė, praryja neutroninę žvaigždę, kuri spirale įsisuka į raudonosios supermilžinės branduolį.

Raudonosios supermilžinės energiją gauna iš jų branduoliuose vykstančios branduolinės sintezės, o TŽO gauna energiją iš prarytų neutroninių žvaigždžių. TŽO atradimas taip pat rodo, jog egzistuoja iki šiol nepastebėtos žvaigždžių formavimosi metu vykstančios reakcijos.

„Šių objektų studijavimas yra jaudinantis, nes reprezentuoja visiškai naują žvaigždžių formavimosi metu vykstantį reakcijų modelį – vyksta naujas sunkiųjų elementų gamybos būdas mūsų Visatoje, – pasakojo tyrimo vadovė Emily Levesque iš Kolorado Boulder universiteto. – Visa materija yra sudaryta iš žvaigždžių medžiagos – šiose žvaigždėse vyksta nauji jos gamybos būdai“.

Atradimas padarytas 6,5 metro skersmens teleskopu „Magellan Clay“ Čilėje. Astronomai tyrė raudonųjų supermilžinių išskirtą šviesos spektrą, iš kurio mokslininkai sprendžia, kokie elementai yra žvaigždėse. Kai pirmą kartą buvo užfiksuotas žvaigždės HV 2112 spektras, astronomai nustebo gautais rezultatais.

Ištyrę spektro linijas E. Levesque ir jos kolegos nustatė, kad spektro linijose yra rubidžio, ličio ir molibdeno perteklius. Ankstesnių tyrimų metu šie elementai buvo rasti ir įprastiniame žvaigždžių formavimosi procese, tačiau šių elementų gausa raudonosioms milžinėms būdingose temperatūrose yra tipinis TŽO požymis.

Tyrimas išspausdintas žurnale „Monthly Notices of the Royal Astronomical Society Letters".