-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.

Astronomai pastebėjo iš Paukščių Tako centro sklindant nebūdingai didelės energijos dalelių srautus

Australijos, JAV, Italijos ir Olandijos astronomai pastebėjo iš mūsų galaktikos centro sklindant mįslingai didelius energingųjų dalelių kiekius. Jų išspinduliuojama tiek daug, kad jų srautas nusidriekęs daugiau nei per pusę dangaus. Mokslininkams pavyko sudaryti kartografinį iš Paukščių Tako centro trykštančio kosminio dujų „geizerio“ modelį.
Mokslininkams pavyko sudaryti kartografinį iš Paukščių Tako centro trykštančio kosminio dujų „geizerio“ modelį. / CSIRO nuotr.

Modelis buvo sudarytas iš CSIRO radijo teleskopo Australijoje duomenų. Apie atradimą rašoma naujausiame žurnalo „Nature“ numeryje.

„Tuose pliūpsniuose yra neįtikėtini energijos kiekiai – jie yra tokie galingi, kad milijonus kartų pranoksta žvaigždės sprogimo metu atpalaiduojamą energiją, – pasakoja tyrėjų grupės vadovas Ettore Carrettis. – Tiesa, Žemei šie ypatingai energingų dalelių srautai jokio pavojaus nekelia, nors dalelės skrieja sunkiai suvokiamu greičiu, apie 1000 km/s. Net ir astronomams toks greitis atrodo labai didelis.“

„Tos dalelės skrieja ne Žemės kryptimi, – patikslino mokslininkas. – Jos kyla aukštyn ir leidžiasi žemyn, pagal galaktikos disko plokštumos vertikalę. Kadangi mes esame už maždaug 30 tūkst. šviesmečių nuo Paukščių Tako centro, mums tos dalelės nepavojingos.“

Anot mįslingus energijos srautus galaktikos branduolio apylinkėse pastebėjusių astronomų, tie pliūpsniai iš galaktikos disko centro pakyla į maždaug 50 tūkst. šviesmečių aukštį, o tai prilygsta pusei Paukščių Tako disko skersmens (jis siekia apie 100 tūkst. šviesmečių).

Žvelgiant iš Žemės, energingųjų dalelių srautai užima apie du trečdalius dangaus nuo horizonto ligi horizonto. Be to, jie pastebėti maždaug ten pat, kur anksčiau buvo užfiksuota mikrobangų spinduliuotės „migla“, o NASA kosminis teleskopas „Fermi“ 2010 m. atrado gama spindulių burbulus. Tiesa, minėtų trijų kosminių teleskopų duomenų nepakako tiksliai nustatyti, kas yra tų pliūpsnių šaltinis. O štai naujasis CSIRO radijo teleskopas su šia užduotimi susidorojo be priekaištų.

„Viena iš versijų buvo, kad šitaip dalelėmis taškosi kvazaro tipo žybsnius generuojanti supermasyvi juodoji Paukščių Tako centro skylė, – komentuoja vienas iš tyrimo autorių Giannis Bernardis iš Harvardo-Smitsono astrofizikos tyrimų centro (Masačusetsas, JAV). – Kita versija – tie srautai atsiranda iš žvaigždžių: srautai yra karšti jaunų ir sproginėjančių žvaigždžių vėjai. Mūsų stebėjimai byloja, kad labiau tikėtinas antrasis, žvaigždžių vėjų energijos, variantas.“

Panašu, kad mįslingieji energingųjų dalelių srautai yra inicijuoti daugybės generacijų žvaigždžių – tos žvaigždės formuojasi ir sproginėja mūsų galaktikos centro apylinkėse. Visa tai tęsiasi šimtus milijonų metų. Kad prieitų tokią išvadą, astronomams teko įvertinti srautų magnetinius laukus.

Atradimas padėjo atsakyti ir į kitą astronomams seniai ramybės neduodantį klausimą apie mūsų galaktiką: kaip ji generuoja ir išlaiko magnetinį lauką?

„Iš galaktikos centro trykštantys srautai neša ne vien dujas ir didelės energijos elektronus, bet ir galingus magnetinius laukus, – priduria tyrėjai iš Olandijos Radboudo universiteto. – Turime įtarimų, kad tie magnetiniai laukai didžiąja dalimi prisideda prie bendro Paukščių Tako magnetinio lauko generavimo.“