Dabar populiaru
Sužinokite daugiau
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Egzoplanetų medžiotojas: per artimiausius 10 ar 15 metų atrasime „antrąją Žemę“

Žemės patekėjimas
NASA nuotr. / Žemės patekėjimas
Šaltinis: 15min
0
A A

Astronomams per optinio teleskopo objektyvą pavyko nufotografuoti labai tolimą egzoplanetą, esančią už 63 šviesmečių nuo Tapytojo Betos b (Beta Pictoris b). Gautas vaizdas dar labai neryškus, tačiau egzoplanetų ieškotojas Frankas Marchisas įsitikinęs, kad ištobulinus technologiją bus padaryta įspūdingų atradimų.

Kad už mūsų Saulės sistemos egzistuoja planetos buvo įrodyta 1992 m., o 2005 m. nufotografuotas ir pirmasis egzoplanetos – už Saulės sistemos esančios planetos – vaizdas. Nuo tada atrasta šimtai egzoplanetų, nedaugelis iš jų buvo nufotografuotos.

Naujausias ir galingiausias pasaulyje egzoplanetų fotografavimo instrumentas – į 8 metrų skersmens „Gemini South“ antžeminį teleskopą instaliuota vaizdų fiksavimo sistema „Gemini Planet Imager“ (GPI). Apačioje – pirmasis GPI užfiksuotos egzoplanetos atvaizdas.

Marshall Perrin, Space Telescope Science Institute/Kairiau – žvaigždės HR4796A vaizdas įprastoje šviesoje, dešiniau – poliarizuotoje šviesoje

„Macintosh“ planetų medžiotojas ir gyvybės kilmę visatoje tiriančios organizacijos SETI narys Frankas Marchisas duodamas interviu motherjones.com sakė, kad naujoji sistema gerokai pranašesnė už ligšiolines ir leis padaryti daugiau atradimų nei NASA „Hubble“ ar „Kepler“ teleskopai.

„Hubble“ teleskopas įdomus, nes yra kosmose. Tačiau jis yra tik 2 metrų. Dabar jau yra 8 – 10 metrų teleskopai, greitai turėsime ir 30 metrų teleskopus. Kai tik atsikratome atmosferos, šių teleskopų raiška tampa yra žymiai didesnė ir jų užfiksuotų vaizdų kokybė geresnė, – pasakoja F.Marchisas. – Čia ir pasitarnauja GPI. GPI yra kamera su prisitaikančia optine sistema, kuri leidžia atsikratyti neigiamo Žemės atmosferos efekto ir vaizdas tampa kur kas ryškesnis.“

Pasak F.Marchiso, GPI sistema leidžia tiesiogiai valdyti teleskopą ir jį keisti. Be to, jeigu būtų pastebėta, kad GPI sistema yra ribota, būtų galimybė naudoti naujus neseniai išrastus elektroninius veidrodžius, ko negalima padaryti su kosminiu teleskopu kaip „Kepler“.

Tolesnis astronautų darbas su sistema – ištirti 600 objektų kosmose. Tai planuojama padaryti per trejus metus. F.Marchisas įsitikinęs, kad ateityje plika akimi pasižiūrėjus į sistemos užfiskuotą vaizdą bus galima pamatyti, ar stebima žvaigždė turi planetų kokios tai planetos.

„Ateityje mes galėsime užfiksuoti iš planetų sklindančius fotonus, kurie turi labai daug informacijos, – sako F.Marchisas. – Įsivaizduokite, kad vieną dieną galėsime matyti sezoninius pokyčius planetose ir galėsime nusakyti, ar jose yra biosfera. Taigi panašių į Žemę planetų paieška yra labai arti. Manau, kad po 10 ar 15 metų atrasime „antrąją Žemę.“

Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą