Kodėl tamsiosios medžiagos galaktikos „Dragonfly 44“ atradimas toks svarbus mokslininkams?

Astronomai praėjusią savaitę pranešė atradę didžiulę galaktiką, kuri sudaryta beveik vien tik iš tamsiosios medžiagos. Tai – netikėtas radinys, kuris mus gali priartinti prie supratimo, kaip veikia ši fizikams menkai težinoma jėga, rašo huffingtonpost.com.
Dragonfly 44

„Dragonfly 44“ pavadinta galaktika nuo mūsų nutolusi per maždaug 330 mln. šviesmečių ir yra Berenikės garbanų galaktikų spiečiuje. Ji yra maždaug mūsų Paukščių tako galaktikos dydžio, tačiau gerokai blyškesnė. Joje yra tik maždaug milijardas žvaigždžių – šimtą kartų mažiau, nei mūsiškėje.

99,99 proc. galaktikos masės sudaro nematoma tamsioji medžiaga. Apie jos buvimą mokslininkai sprendžia tik iš jos poveikio galaktikose esančioms žvaigždėms, tačiau tiesiogiai ji niekuomet nebuvo pastebėta.

„Mes jau anksčiau žinojome apie galaktikas, kurios buvo sudarytis iš tamsiosios medžiagos, tačiau jos buvo nedidelės, milijoną kartų mažesnės už „Dragonfly 44“, – sakė Jeilio universiteto astronomas Pieteris van Dokkumas, „The Astrophysical Journal Letters“ publikuoto tyrimo vadovas.

Tačiau kaip mokslininkai žino, kad naujoji atrasta galaktika sudaryta iš tamsiosios medžiagos?

Kuo didesnė galaktikos masė, tuo greičiau joje esančios žvaigždės juda viena kitos atžvilgiu. „Dragonfly 44“ šios žvaigždės juda gerokai greičiau, nei turėtų tokio dydžio galaktikoje. Tai reiškia, kad „Dragonfly 44“ yra milžiniškas kiekis nematomos masės – tamsiosios medžiagos.

Fizikos teorijose teigiama, kad tamsiosios medžiagos susidūrusios anihiliuoja ir susijungusios skleidžia gama spindulius. Tokio gama spindulių signalo mokslininkai ieškojo nykštukinėse galaktikose. Manoma, kad tokioje didelėje galaktikoje kaip „Dragonfly 44“ dalelių susijungimo signalas galėtų būti kur kas stipresnis.

„Dabar stengsimės rasti masyvių iš tamsiosios medžiagos sudarytų galaktikų, kurios leistų aptikti signalus, bylojančius apie tamsiosios medžiagos daleles“, – P. van Dokkumas.​