Paslaptingas mokslininkų tyrinėtas Saulės sistemos kūnas „Planeta X“ viso labo tėra iliuzinis objektas

Nemezidė – viena didžiausių astronomijos mįslių. Milžiniškas neatrastas Saulės sistemai priklausantis kosminis kūnas, kuris, galimas daiktas, egzistuoja kažkur už Plutono orbitos. Jį vadina „X Planeta“, Nemezide, Tiche. Spėliojama, ar tai didžiulė planeta, ar maža žvaigždė. Tačiau kosminis teleskopas WISE pagaliau pateikė tvirtus atsakymus.
Užfiksuota hipermasyvi juodoji skylė - galingiausias objektas Visatoje
Kosmosas / NASA nuotr.

Sakoma, kad Mistiškoji Nemezidė, kurios iki šiol niekas nematė ir neužfiksavo, neretai periodiškai praskrieja pro kometų debesį. Tokie jos vizitai išjudina kosminio ledo luistus iš savųjų orbitų, ir šios atskrieja į Saulės sistemos centrą, neretai pataikydamos į mūsų Žemę ir retkarčiais išnaikindamos gyvybę.

Vis dėlto mokslininkai prieš kelias dienas pareiškė, kad toks objektas Saulės sistemoje neegzistuoja.

„Išorinėje Saulės sistemoje didžiulės dujinės planetos ar mažos žvaigždės kompanionės, ko gero, nėra“, – žurnale „Astrophysical Journal“ teigia kosminiu teleskopu WISE šimtus milijonų Saulės sistemos objektų ištyrinėjusiems astronomams vadovavęs Pensteito universiteto (JAV) Egzoplanetų ir gyvybei tinkamų pasaulių centro astronomas Kevinas Luhmanas.

Tačiau, kaip pažymi tyrimo autoriai, jų tyrimas nenuėjo šuniui ant uodegos ir jo rezultatai nėra bergždi. Astronomai Saulės sistemos kaimynystėje atrado tūkstančius naujų sistemų, kurias sudaro žvaigždės ir rudosios nykštukės.

„WISE duomenyse atradome labai daug sistemų, kurios slėpėsi visai čia pat, artimoje Saulės sistemos kaimynystėje“, – pridūrė Kalifornijos universiteto (Los Andželas, JAV) tyrėjas Nedas Wrightas.

Antrojo WISE tyrimo etapo metu dėmesys buvo skiriamas už Saulės sistemos ribų esantiems objektams. Iš viso 500 šviesmečių spinduliu buvo rastos 3 525 žvaigždės ir rudosios nykštukės.

„Mes radome ir objektų, kurių iki šiol nebuvome pastebėję“, – patvirtino Kalifornijos technologijų instituto (JAV) NASA Infraraudonųjų spindulių ir duomenų analizės centro darbuotojas Davy Kirkpatrickas.

Kai kuriuos iš 3 525 objektų atrado ir lygiagrečiai vykdyto Luhmano tyrimo projekto metu – čia mokslininkai katalogizavo 762 objektus. Ir, nors Saulės sistemos kaimynystė labai gausi, joje Nemezidės nerasta. Ankstesnės spekuliacijos apie hipotetinį Saulės sistemos kūną iš dalies buvo grindžiamos geologiniais tyrimais, kurių rezultatai leido manyti apie tokią reguliarių gyvybės išmirimų Žemėje priežastį.

Buvo iškelta hipotezė, kad atokiausiuose Saulės sistemos regionuose klaidžioja didžiulė planeta arba maža neįžiūrima žvaigždė, kuri periodiškai išjudina kometas iš savųjų orbitų ir pasiunčia jas į Saulės sistemos centrą. Tiesa, Nemezidės hipotezė ne sykį buvo neigiama iki naujausių WISE tyrimo duomenų.

„Tačiau mes manome, kad Saulės kaimynystėje dar liko neatrastų žvaigždžių ir kitų kūnų“, – atkreipė dėmesį N. Wrightas.

Infraraudonųjų spindulių kosminis teleskopas WISE 2011 m. po pirminių tyrimų buvo išjungtas. 2013 m. astronomai jį vėl įjungė ir pavadino NEOWISE. Dabar jo misija – ieškoti Žemei grėsmę keliančių objektų. NEOWISE taip pat ieškos ir charakterizuos iki šiol nežinomus asteroidus bei kometas.

Ekspertės: moterų investavimo rezultatai – geresni, ko reikėtų pasimokyti vyrams
28 metai su „Teleloto“ – kas lieka už kadro?
Pasiskiepyti – į vaistinę: ateina per pietų pertrauką, kartu atsiveda ir šeimos narius