Dabar populiaru

Naujausios

Publikuota: 2014 lapkričio 11d. 15:14

Po 10 m. kelionės ant kometos nusileisiantis aparatas pradės skaičiuoti „7 baimės valandas“

Kosminio aparato „Philae“ nusileidimas ant kometos paviršiaus dailininko akimis
ESA nuotr. / Kosminio aparato „Philae“ nusileidimas ant kometos paviršiaus dailininko akimis

Leistis ant beore erdve švilpiančios kometos nėra lengva. Kaip tik tokį manevrą trečiadienį pirmą kartą mokslo istorijoje mėgins įgyvendinti Europos kosmoso agentūra ESA. Beprecedentė operacija prasidės jau mažiau nei po 24 valandų.

Stebėti nusileidimo aparato „Philae“ nutūpimą ant Čuriumovo-Gerasimenkos kometos paviršiaus bus galima ir tiesiogiai. Internetinė transliacija prasidės antradienį, 21:00 val. Lietuvos laiku. Preliminariais duomenimis, aparatas ant kometos paviršiaus turėtų pradėti leistis trečiadienį 10:35 val. Lietuvos laiku – tuo laiku nusileidimo aparatas atsiskirs nuo zondo „Rosetta“. Ar „Philae“ nusileido sveikas ir pasiruošęs darbui, ESA  oficialiai paskelbs trečiadienio vakarą, apie 18:00 val. Lietuvos laiku.

Tiesioginę transliaciją galėsite matyti čia.

Detali Čuriumovo-Gerasimenkos kometos paviršiaus apžiūra prasidėjo tik šių metų rugpjūtį, kai prie kometos atskrido ESA zondas „Rosetta“. Kaip tik iš šio zondo ir startuos nusileidimo aparatas „Philae“. Kaip jau ne kartą teko matyti įspūdingose kometos nuotraukose, paviršius ten yra labai raižytas, nusėtas akmenų ir plyšių, o „Philae“ nusileidimo sistema manevruoti paskutinę minutę neturės galimybės.

„Turėsime tik 4 valandas viską galutinai suruošti ir patikrinti, – patvirtino A. Accomazzo. – O veikti per tas 4 valandas tikrai bus ką.“

Ar „Philae“ sėkmingai nusileido, Žemėje dirbantys mokslininkai galutinai išsiaiškins tik per 7 valandas nuo aparato starto momento. Šias valandas zondo techninė komanda vadina „7 baimės valandomis“ – su aliuzija į „7 baimės minutes“ leidžiantis NASA marsaeigiui „Curiosity“.

„Kometos paviršius yra labai nelygus ir labai raižytas, – pabrėžia „Rosetta“ operacijų vadovas Andreasas Accomazzo. – Tačiau yra kaip yra. Mes vis tiek mėginsime. Tiesa, mums prireiks ir sėkmės.“

Jei „Philae“ nusileis sėkmingai, šis manevras vainikuos „Rosetta“ kelionę iš Žemės, kuri truko ilgus 10 metų. O kometa svečius pasitikti pasiruošusi toli gražu ne su pyragais... Gravitacija jos paviršiuje yra tokia menka, kad „Philae“ visų pirma teks į kometą iššauti harpūną. Leisis aparatas ne tik ant labai akmenuoto, bet ir ant labai dulkėto paviršiaus. Operacijos sėkmė priklausys ir nuo aparato kompiuterinių sistemų bei programinės įrangos patikimumo – ypač paskutinėmis manevro valandomis.

„Rosetta“ techninis personalas jau nuo vakar įdėmiai žvalgo nusileidimui pasirinktą teritoriją, pavadintą Agilkia, ir ruošiasi „Philae“ atsiskyrimui nuo „Rosetta“, kuri tuo metu skries maždaug 22 km aukštyje. Vienas įtempčiausių momentų bus antradienio naktį – tada techniniam personalui bus likusios tik 4 val. nusiųsti paskutines komandas.

„Įsivaizduokite, kad lėktuvu skrendate 22 km aukštyje, – sako ESA „Operations“ vadovas Paolo Ferris. – Tai – dukart aukščiau, nei skraido keleiviniai laineriai. Ir tada tam tikru momentu mums teks numesti iš tokio aukščio krovinį, ir tikėtis, kad jis nusileis vieno kvadratinio kilometro plote.“

Nusileidimo operacijos metu techninė komanda būtinai krims žemės riešutus.

„Žemės riešutai – privalomas atributas, – teigia vienas iš aštuonių skrydžio inžinierių José Luisas Pellonas-Bailonas. – Sužinojom, kad tokių ypatingų operacijų metu kolegos iš NASA kremta riešutus. Komplikuotų misijų metu ant jų stalo visada būna riešutų. Bus ir ant mūsų.“

Planuojama, kad „Philae“ nuo „Rosetta“ atsiskirs 10:35 val. Lietuvos laiku. Žemėje dirbantys technikai apie tai, kaip praėjo šis momentas, sužinos tik po 28 min. ir 20 s – tiek laiko signalas keliaus į Žemę (510 mln. km). Visi puikiai supranta, kad nusileidimo aparatas yra per toli, kad tada būtų galima ką nors keisti – liks tik kantriai laukti.

Signalo, kad aparatas pasiekė kometos paviršių, technikai turėtų sulaukti apie 12:53 val. Lietuvos laiku. Tada „Rosetta“ galės pradėti „Philae“ duomenų persiuntimą, ir paaiškės, kaip sėkmingai nusileido zondas. Situacija visiškai paaiškės apie 18:00 val. Lietuvos laiku – tada tikimasi sulaukti oficialaus ESA patvirtinimo apie nusileidimo operacijos baigtį.

Jei „Philae“ žūtų...

Net jei „Philae“ mėginimas nutūpti ant kometos baigtųsi nesėkme, ESA teigia, kad būtų prarasta tik apie 20 proc. mokslinių duomenų, kurių tikimasi iš „Rosetta“ misijos. Didžioji dalis duomenų bus renkama iš orbitos – šie procesai vyks iki 2015 m. gruodžio. Likus penkiems mėnesiams iki to laiko, Čuriumovo-Gerasimenkos kometa labiausiai priartės prie Saulės.

Jei „Philae“ nusileis sėkmingai, ši kometa taps septintuoju Saulės sistemos kūnu (neskaičuojant Žemės), kuriame pavyko nusileisti žmonių sukurtiems kosminiams aparatams. Iki tol jie yra leidęsi Veneroje, Mėnulyje, Marse, Titane ir asteroiduose 433 Eros bei Itokawa.

„Philae“ užduotis – ištirti kometą dar nuodugniau. ESA viliasi, kad šių tyrimų rezultatai gali netgi iš esmės perrašyti Saulės sistemos formavimosi sampratą.

Technologijos.lt
Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą

Naujienos

Aktualu

Premjeras Saulius Skvernelis apie galimus konkurentus: „Tegul pasinervuoja“

15min tema Verslas

Sulieknėk, keliauk, atsinaujink, pirk – asmenines reklamas jau galima užčiaupti

24sek

Šaras ir CSKA: ar „Žalgiriui“ reikia nerimauti dėl rusų milijonų?

15min studijoje – „Galapagų“ desantas: A.Barniškis-Blėka, V.Bareikis, „G&G Sindikatas“

Kultūra

Skelbiami pretendentai į „Sidabrines gerves“: daugiausia nominacijų pelnė „Stebuklas“ ir „Nuolankioji“

Karališkos princo Harry ir Meghan Markle vestuvės skaičiais: kas kiek kainavo?

Aktualu

Teismo už kyšį laukiančio Eligijaus Masiulio fokusas: kitas teismas jau patvirtino, kad tai buvo paskola

Madridas pasitiko Eurolygos čempionus – gerbėjai maldavo Luką pasilikti

Aktualu

Nuo policijos sprukusio girto vairuotojo šou Kuršėnuose – šuolis per bėgius ir sužalota pareigūnė

22 kartus į Everestą užkopęs nepalietis pagerino savo paties pasiektą pasaulio rekordą

15min studijoje – pokalbis apie Vakarų Afrikos būgnų muziką ir kultūrą

Gyvenimas

Ekspertė paaiškino, kaip atsiranda priklausomybė nuo kavos: pražūtingas net vienas puodelis

Klajokliai elnių augintojai Mongolijoje siekia išsaugoti tradicijas

Ainius Lašas: Premjero racionalumo beieškant

Pasišiaušęs Meghan Markle vestuvinis kuodas: nepavykusi šukuosena ar apgalvotas įvaizdis?

„Lonely Planet“ Vilnių pripažino viena karščiausių Europos kelionių krypčių

Aktualu

R.Kazėnienė paskirta laikinąja Kauno tardymo izoliatoriaus direktore

Mokslas.IT

Kas nutiktų, jei visi lėktuvo keleiviai prijungtų savo telefonus krautis?

Verslas

Oficialiai patvirtinta, kad „Caffeine“ kavinių tinklui ieškoma pirkėjo

Aktualu

Privačių universitetų kategorijoje stabiliu lyderiu išlieka ISM universitetas

Naujienos

Aktualu

Premjeras Saulius Skvernelis apie galimus konkurentus: „Tegul pasinervina“

15min tema Verslas

Sulieknėk, keliauk, atsinaujink, pirk – asmenines reklamas jau galima užčiaupti

Sportas

Į kovą dėl Baltijos taurės lietuviai stos apkarpytu sąrašu, bet nesumažinę ambicijų

Mokslas.IT

„Xiaomi Mi“ robotas siurblys: kaip kinai išvalė grindis ir nušluostė nosis

Aktualu

Kaune besiblaškiusio čiau čiau veislės šuns likimas nežinomas: nepavyko net jo pašauti

Maistas

Nidos receptas: kaip teisingai iškepti „steiką“?

Kultūra

Gazas

Susisiekimo ministerijai akibrokštas: kelius nutiesti prisižadėjusi įmonė neišasfaltavo 27 žvyrkelių

Karališkos princo Harry ir Meghan Markle vestuvės skaičiais: kas kiek kainavo?

Klajokliai elnių augintojai Mongolijoje siekia išsaugoti tradicijas

24sek

Šaras ir CSKA: ar „Žalgiriui“ reikia nerimauti dėl rusų milijonų?

15min studijoje – pokalbis apie Vakarų Afrikos būgnų muziką ir kultūrą

„Lonely Planet“ Vilnių pripažino viena karščiausių Europos kelionių krypčių

AŠ – FUTBOLO ŽINOVAS
Nepraleidžiate futbolo čempionatų ir apie šį žaidimą žinote viską? Dalyvaukite kasdienėje 15min ir OLYBET apklausoje ir pasitikrinkite savo žinias. Pasirinkite savo variantą ir keliaukite į OLYBET svetainę įsitikinti, kad jūsų atsakymas teisingas. Gero futbolo!
ŽIŪRĖKITE TEISINGĄ ATSAKYMĄ