Saulės sistemoje atrastas pirmasis žieduotasis asteroidas

Europos kosminė agentūra (ESO) patvirtino, kad Saulės sistemoje atrastas unikalus žieduotasis asteroidas, informuoja BBC.
Chariklo asteroidas
Chariklo asteroidas / Europos kosmoso agentūros (ESA) nuotr.

Astronomai pastebėjo, kad Chariklo asteroidą juosia žiedai. Chariklo tapo mažiausiu žiedų sistemą turinčiu Saulės sistemos kūnu. Įprastai žiedų sistemas turi didžiosios planetos (pvz., Saturnas, Uranas). Chariklo skersmuo yra apie 250 km, tačiau stebėjimai, kurie buvo atlikti, kai asteroidas okultavo regimuoju tolimos žvaigždės disku, atskleidė, kad asteroidas turi du žiedus.

Žiedus atradę astronomai žurnalui „Nature“ pranešė, kad vieno žiedo storis siekia 7 km, kito – 3 km. Žiedus skiria 9 km plyšys. Manoma, kad žiedai sudaryti iš smulkių ledo ir uolienų dalelių.

„Labiausiai norėtume tikėti, kad žiedai susiformavo dėl Chariklo susidūrimo su kitu kosminiu kūnu, – „BBC News“ pasakojo Paryžiaus observatorijos (Prancūzija) profesorius Bruno Sicardy. – Ko gero, po šio susidūrimo aplink asteroidą susidarė medžiagos diskas, iš kurio ir susiformavo žiedai.“

Jei Mėnulio atsiradimo teorija yra teisinga, visai tikėtina, kad tolimoje praeityje tokių žiedų turėjo net ir Žemė. Gali būti, kad ledinuotajam Chariklo irgi teko atlaikyti didesnio ar mažesnio masto bombardavimą, tik po jo asteroidas pasidabino ne palydovu, o žiedais.

„Žiedai yra labai arti vienas kito. Be to, egzistuoja vadinamosios „potvynio jėgos“: kiekvienąkart, kai dalelės mėgina susibėgti ir sukibti į naują palydovą, „potvynio jėgos“ jų sambūrį išardo, – pasakoja B. Sicardy. – Žiedai išlieka todėl, kad juos sudarančios dalelės yra labai arti Chariklo.“

Chariklo laikomas kentaurų tipo asteroidu ir yra stambiausias kentauras tarp Asteroidų žiedo ir Kuiperio juostos. Kaip ir mitinė būtybė, kurios garbei pavadinti šio tipo asteroidai, kentaurai pasižymi dvejopu charakteriu: jie yra pusiau asteroidai, pusiau kometos.

Dabar Chariklo skrieja anapus Saturno orbitos, tačiau labai tikėtina, kad jis užgimė gerokai arčiau Saulės, o paskui gravitacinių jėgų buvo nublokštas į atokesnius Saulės sistemos regionus.

Stebėjimai, kurių metu buvo atrasti Chariklo žiedai, atlikti 2013 m. birželio 3 d. Astronomai asteroidą stebėjo septyniais Pietų Amerikoje įrengtais teleskopais. Tyrėjai numatė, kad Chariklo asteroidas praskries priešais žvaigždę UCAC4 248-108672. Okultacija (žvaigždės užtemdymas) truko vos 5 sekundes. Tačiau jų pakako, kad astronomai ne tik patikslintų asteroido parametrus, bet ir atrastų unikalią asteroido žiedų sistemą.