-50% metinei prenumeratai. Velykų dovana!
Prenumeruoti

„Facebook“ vykdė eksperimentus su 700 tūkst. nieko apie tai nenutuokiančių vartotojų

Populiariausias socialinis tinklas „Facebook“ susilaukė vartotojų įniršio. Paaiškėjo, kad 2012 metais jame buvo vykdomas masinis psichologinis eksperimentas, apie kurį jo dalyviai nieko nežinojo, rašo „The Washington Post“.
„Facebook“
„Facebook“ / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Tinklo duomenų mokslininkai nusprendė išsiaiškinti, ar jie gali daryti įtaką „Facebook“ vartotojų emocinei būklei ir paskatinti juos daugiau skelbti neigiamų ar teigiamų žinių. Jie sukūrė algoritmą ir savaitę eksperimentavo su 689 tūkst. žmonių. Šių žmonių „Naujienų sraute“ atsirasdavo daugiau žinučių, kuriose buvo daugiau žodžių, keliančių neigiamas arba teigiamas asociacijas.

Buvo siekta patvirtinti arba paneigti hipotezę, kad „Facebook“ vartotojai, savo „Naujienų sraute“ matydami žinutes apie fantastiškus kitų žmonių gyvenimus ir gerus jiems nutinkančius dalykus, pradeda jaustis blogai dėl savo pačių gyvenimo

Tyrimo duomenys buvo paskelbti „Proceedings of the National Academy of Sciences“ žurnale. Jie iškart sukėlė milžinišką kritikos laviną, kad „Facebook“ žaidė su vartotojų emocijomis.

„Tai, ko dauguma mūsų bijojo, virto realybe: “Facebook„ naudojasi mumis kaip laboratorijoms žiurkėmis. Ne tik tam, kad išsiaiškintų, į kurias reklamas mes reaguotumėme, bet iš tikrųjų mėgino pakeisti mūsų emocijas“, – rašoma bloge Animalnewyork.com, kuris ir atkreipė dėmesį į nerimą keliantį „Facebook“ vadovybės elgesį.

Tyrimui vadovavęs Adamas Krameris sekmadienį savo profilyje pripažino, kad nuo pat pradžių turėjo abejonių dėl šio projekto. 

Eksperimento metu buvo siekta patvirtinti arba paneigti hipotezę, kad „Facebook“ vartotojai, savo „Naujienų sraute“ matydami žinutes apie fantastiškus kitų žmonių gyvenimus ir gerus jiems nutinkančius dalykus, pradeda jaustis blogai dėl savo pačių gyvenimo.

Dauguma JAV žiniasklaidos priemonių šį eksperimentą pavadino neetišku ir pavojingu žmonių psichologinei sveikatai

Anot A.Kramerio, ši hipotezė buvo paneigta. Sumažinus pozityvių žinučių srautą, vartotojai patys skelbdavo daugiau žinučių su neigiamais žodžiais jose. Kai buvo sumažintas neigiamų žinučių srautas, padaugėjo pačių vartotojų teigiamų žinučių.

Profesorė Kate Crawford teigia, kad yra visiškai nepriimtina versti visus „Facebook“ vartotojus dalyvauti eksperimentuose. 

Dauguma JAV žiniasklaidos priemonių šį eksperimentą pavadino neetišku ir pavojingu žmonių psichologinei sveikatai.

A.Krameris gynė projekto etiškumą – buvo išsiaiškinta, kad tokios manipuliacijos naujienomis daro minimalią įtaką žmonių emocijoms. Pavyzdžiui, vartotojų, kurie matė mažiau teigiamų žinių, paskyrose pozityvių pranešimų sumažėjo tik 0,1 proc.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Įsirenkite šildymą oras–vanduo ir gaukite kompensaciją net iki 70 proc.
Reklama
Kas svarbu įrengiant biurą: keturios interjero dizaino tendencijos
Reklama
Pavasario savaitgaliams ar atostogoms – laikas pajūryje: ne tik pailsėsite, bet ir sustiprinsite sveikatą
Reklama
Norintiems investuoti į NT projektų plėtrą – kaip išsirinkti projektą pagal paskirtį?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius