Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Prenumeruoti

Kodėl sūriame vandenyje plūduriuojantys laivai nesurūdija?

Šiuolaikiniai laivai yra gaminami iš plieno. Nerūdijantis plienas naudojamas retai, todėl laivai yra padengiami storu dažų sluoksniu. Visgi, jiems tenka įveikti tūkstančius kilometrų ir vandenyje praleisti metų metus – kaip laivai nesurūdija?
Laivas „Žemaitis“ (P11)
Laivas „Žemaitis“ (P11) / KAM nuotr.

Iš tiesų, šis klausimas kirba ne vieno žmogaus galvoje. Žiemą stengiamės apsaugoti savo automobilius nuo druskų poveikio, o laivai viską laiką praleidžia sūriame vandenyje. Juos veikia trintis, vandenynų druskos, skirtingos temperatūros vanduo. Dažnai – ir koralai bei visokie gyviai. Korozija yra didelis laivų priešas, tai kaip jie nuo jos ginasi?

Visų pirma, laivai gaminami iš rūdims atsparaus plieno. Nerūdijantis plienas naudojamas itin retai, bet ir dažnai naudojamas HY-80 plienas taip paprastai nesurūdija. Aišku, didelis dėmesys skiriamas ir suvirinimo siūlėms, ir laivo statybos procesui. Laivais turi būti labai nuodugniai paruoštas (nuvalytas, gruntuotas ir nudažytas) prieš nuleidžiant jį į vandenį. Jei laivas yra gerai nudažytas, deguonis ir druskos net negali paliesti jo plieno. Aišku, tik kurį laiką, nes nėra tokių dažų, kurie amžinai atsispirtų vandenynų druskoms ir aplinkos poveikiui. Todėl naudojama ir katodinė apsauga.

Prie laivo korpuso tvirtinamas anodas – elektrochemiškai aktyvesnis metalo gabalas. Tuomet vanduo veikia kaip elektrolitas ir anodas, dažniausiai gaminamas iš aliuminio, cinko ar magnio lydinių, yra paaukojamas korozijai, taip apsaugant laivo plieną. Kai kurios konstrukcijos (naftos platformos, tiltai ir pan.) naudoja aktyvią katodinę apsaugą, kuomet prie anodų dar prijungiamas elektros šaltinis. Anodai su laiku suyra, bet laivo plieną kurį laiką apsaugo neblogai.

Aišku, net ir katodinė apsauga negali visiškai sustabdyti laivo korpuso rūdijimo. Pagrindinė apsauga išlieka storas dažų sluoksnis. Tačiau nereikėtų pamiršti ir to, kad laivai yra dažnai apžiūrimi ir prižiūrimi. Daugelis laivų kasmet sulaukia kokio nors smulkaus remonto. Uoste apžiūrimas jų korpusas, nuvalomi koralai, patikrinamas dažų sluoksnio vientisumas. Jei reikia, kai kurios vietos yra dažomos papildomai arba suplanuojamas remontas vėlesniam laikui.

Laivo plienas yra pakankamai storas, kad šiek tiek rūdžių jam nieko nepadarytų. Tikriausiai keliaudami pastebėjote, kad pasaulyje plaukioja nemažai stipriai parūdijusių žvejybinių laivų. Žinodami, kad laivo tarnavimo laikas artėja prie pabaigos savininkai dažnai nebesivargina jo prižiūrėti.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Smiltynės perkėla
Luko Balandžio / 15min nuotr./Smiltynės perkėla

Palikti laivai labai greitai yra pasiglemžiami rūdžių. Kai niekas jų nebeprižiūri sūrus vanduo padaro savo. Naudojami ir aktyviai prižiūrimi laivai gali plaukioti nors ir kelis šimtus metų, o štai palikti jie greitai pasikeičia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pranešimas apie prašymų dėl triukšmo mažinimo priemonių įgyvendinimo išlaidų kompensavimo priėmimą
Reklama
Atėjo metas apsitverti sklypą: specialistų patarimai
Reklama
Steikų diena: kaip paruošti sultingą ir burnoje tirpstantį steiką?
Reklama
„CFMOTO“ tapo naujos motociklų vairavimo akademijos Lietuvoje partneriais
Užsisakykite 15min naujienlaiškius