Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Kokia yra mirtina kofeino dozė?

Kava
Fotolia nuotr. / Kava
Šaltinis: Technologijos.lt
0
A A

Praėjusią savaitę energetinio gėrimo gamintojams „Monster“ Kalifornijoje (JAV) iškelta byla dėl netyčinio gyvybės atėmimo, kadangi 2011 metų pabaigoje išgėrusi dvi skardines energetinio gėrimo „Monster“ netikėtai mirė 14-metė Anais Fournier. Teismo medicinos ekspertas ataskaitoje mirties priežastimi įvardijo apsinuodijimą kofeinu. Tačiau kokia yra mirtina kofeino dozė?

Atsakyti į šį klausimą ne taip jau ir paprasta. Visų pirma todėl, kad tokie atvejai – labai reti. Viena aišku: kofeino reikėtų pasiutusiai daug. Žurnalo „Journal of Caffeine Research“ vyriausiasis redaktorius Jackas Jamesas tvirtina, kad suaugusiajam perdozavimą reikštų maždaug 10 g kofeino.

2005 metų leidinyje „Forensic Science International“ išspausdintas straipsnis apie du mirtino apsinuodijimo kofeinu atvejus Naujosios Meksikos valstijoje (JAV). Jame rašoma, kad mirtina kofeino dozė yra 5 gramai. Kad tiek atsirastų organizme, reikėtų išgerti maždaug 24 litrus kavos. Viename puodelyje normalaus stiprumo kavos kofeino koncentracija turėtų būti 2,5–7 mg/l.

Naujojoje Meksikoje dėl apsinuodijimo kofeinu mirusių dviejų žmonių (moters, kuri, kaip įtariama, kofeiną vartojo siekdama mesti intraveninius narkotikus; ir vyro, kuris, anot jo šeimos narių, surijo buteliuką migdomųjų) organizmuose kofeino koncentracija buvo maždaug 100 kartų didesnė. Tinklalapis „Death By Caffeine“ informuoja, kad mirtina kofeino koncentracija yra 6 g kofeino 45 kg kūno masės.

Jei apsinuodijimai kofeinu būna tokie reti, kodėl tada kofeinas – ko gero, plačiausiai vartojama psichotropinė medžiaga – keikiamas už ne vieną žmogaus gyvybę, nusineštą per pastaruosius metus? Galbūt todėl, kad kofeinas beveik visada puikiai „dera“ su kitais ne mažiau pavojingais faktoriais, pvz., alkoholiu, širdies būkle. Be to, Kalifornijoje iškeltoje byloje minima, kad žuvusioji A.Fournier kentėjo nuo Elerso-Danloso sindromo. Skrodimo rezultatai parodė, kad mirties priežastis buvo širdies ritmo sutrikimas (kardialinė aritmija), kurį išprovokavo kofeinas. Tiesa, ritmo sutrikimui įtakos turėjo ir minėtoji liga.

„Kofeino toksiškumas A.Fournier atveju (jei jis poveikis apskritai buvo toksiškas) nėra gerai suprantamas, – pripažįsta J.Jamesas. – Literatūroje esti įvairių samprotavimų, kad kai kurie individai pasižymi ypatingu jautrumu kofeinui, tačiau jautrumo kofeinui sąvoka medicinoje nėra aiškiai apibrėžta.“

Viena aišku: A.Fournier kofeino dozė daugeliui žmonių nebūtų pavojinga. Dviejose skardinėse energetinio gėrimo „Monster“ iš viso yra 240 mg kofeino – teisme tai buvo prilyginta keturiolikai gėrimo „Coca Cola“ skardinių. Nors, atrodytų, išgerti šitokį rudo gėralo kiekį atrodytų nepadoriai neįmanoma, gana daug žmonių per dieną suvartoja daugiau kofeino. Pavyzdžiui, amerikiečių vertinamoje „Starbucks Pike Place“ kavoje kofeino yra 480 mg, taigi – net dvigubai daugiau.

„Nežinau nė vieno kito tokio atvejo, kai vaikas būtų mirtinai apsinuodijęs kofeinu nuo 4 puodelių kavos, – pastebi dietologas Markas McCarty iš San Diego. – Tokie atvejai yra neįtikėtinai reti. Neįsivaizduoju, kad „Monster“ gamintojai galėjo apie tai net pagalvoti, kadangi niekur literatūroje apie tokį pavojų neužsimenama.“

Tiesa, didesnis kiekis energetinio gėrimo (arba kofeino turinčių maisto produktų ar gėrimų) yra iš tiesų pavojingas, ypač vaikams. Popsci.com pateikia keletą pavyzdžių. Vienerių metų mergaitė Ohajuje patyrė širdies priepuolį (o plaučiuose prisikaupė skysčių) po to, kai prarijo mamos vartotas dietines piliules, kuriose buvo 2–3 g kofeino (8–12 skardinių „Monster“). Sraigtasparniu ji buvo nuskraidinta į ligoninę ir liko gyva, nepaisant to, kad kofeino dozė, atsižvelgiant į jos amžių, buvo didžiulė.

Kitas atvejis – 16-metis jaunuolis Toronte (Kanada), apsinuodijęs 6–8 g kofeino (25–33 skardinės „Monster“). Taip atsitiko po to, kai jis prarijo 30–35 stimuliuojančių medžiagų tabletes, vadinamas „rožinėmis širdelėmis“. Paauglį surėmė krūtinės skausmai, kraujyje padidėjo cukraus kiekis, pastebėti širdies ritmo sutrikimai. Medicininės apžiūros metu jis buvo susijaudinęs, nesiorientavo aplinkoje, nervinosi, buvo pernelyg susierzinęs. Laiku suteikus medicininę pagalbą, jaunuolis liko gyvas.

Technologijos.lt
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie Mokslas.IT