Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Mokslininkai mano suradę neblogą pakaitalą aviaciniams degalams

Pasaulis stengiasi sumažinti savo CO₂ emisijas. Tai tikrai nėra lengva. Galime naudoti elektrinius automobilius, galime sukurti elektrinius sunkvežimius ir net elektrą galime išmokti gaminti švariau. O kaip lėktuvai? Baterijos jiems yra per didelės ir per sunkios. Tačiau mokslininkai mano, kad turi atsakymą ir jo vardas yra amoniakas.
Lėktuvo „Boeing 767“ variklis
Lėktuvo „Boeing 767“ variklis / „Scanpix“ nuotr.

Amoniakas - tai lengvai vandenyje tirpstantis dujinis azoto ir vandenilio junginys žymimas NH₃ . Amoniakas yra lengvai atpažįstamas dėl savo aštraus kvapo ir yra naudojamas trąšoms ir net sprogmenims gaminti. Jungtinės Karalystės mokslininkai kartu su bendradarbiais iš kitų šalių nusprendė patyrinėti galimybes panaudoti amoniaką reaktyviniams lėktuvų varikliams sukti. Ir, pasirodo, jis tam puikiai tiktų.

Šiame tyrime mokslininkai išbandė amoniako ir vandenilio mišinį, kuris, pasirodo, dega panašiai kaip reaktyvinis kuras. Amoniako pranašumas tas, kad mes jo pagaminame labai daug ir labai lengvai. Jo gamybos procesas reikalauja daug energijos, tačiau tai atsiperka dėl didžiulio produkcijos kiekio. Kaip pastebėjote iš amoniako formulės, jame nėra anglies. Iš tikrųjų, amoniako ir vandenilio kurą deginantys lėktuvai neturėtų CO₂ emisijų, nors, žinoma, tai ne visada reiškia, kad jie nekenktų aplinkai.

Mokslininkai ir toliau vardina amoniako degalų privalumus. Skysto amoniako tankis yra labai panašus į įprastą reaktyvinį kurą, kurį dabar naudoja lėktuvai. Taigi, bent jau teoriškai dabartinius lėktuvus būtų galima greitai pritaikyti amoniakui. Mokslininkai teigia, kad tai leistų sukurti CO₂ neišmetančius lėktuvus dar gerokai prieš 2050-uosius, kuomet aviacijos pramonė tikisi naudoti švarius lėktuvus.

Kokios alternatyvos? Baterijos šiuo metu nėra tinkamos „Airbus A320“, „Boeing 737“ ar panašaus dydžio lėktuvams. Vandenilis būtų geresnė švari alternatyva, tačiau tam reikėtų milžiniškų vandenilio saugyklų, naujų saugumo standartų ir, žinoma, naujų lėktuvų. Sintetiniai degalai nėra tokie švarūs, nes jiems reikalingi milžiniški žemės plotai. Plius, jie neišsprendžia suodžių problemos.

Amoniakas irgi nėra tobuli degalai. Kaip minėta anksčiau, amoniako gamybai reikia daug energijos. Be to, saugumo standartai irgi turėtų būti gerinami, nes tiek amoniakas, tiek vandenilis kelia daugiau didesnius iššūkius nei paprastam dyzelinui artimas reaktyvinis kuras.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius