-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Tyrimas: dėl šylančio oro lėktuvams gali būti sunkiau pakilti

Dėl pasaulinio klimato atšilimo kylanti oro temperatūra gali pridaryti problemų aviacijos sektoriui, nes po kelių dešimtmečių lėktuvams tiesiog bus sudėtinga pakilti, ketvirtadienį perspėjo JAV mokslininkai.
Kauno oro uostas
Oro uostas / Eriko Ovčarenko / BNS nuotr.

Dėl itin karšto oro JAV Arizonos valstijoje jau teko atšaukti lėktuvų skrydžių.

Mokslininkai perspėja, kad jei klimatas ir toliau šils, karščiausiomis dienomis kai kurių lėktuvų naudingąją apkrovą teks mažinti iki keturių procentų. Esą nuo 10 iki 30 proc. visiškai pakrautų lėktuvų teks pašalinti dalį degalų, krovinių ir keleivių arba laukti vėsesnio oro, kad būtų galima skristi, teigiama žurnale „Climate Change“ paskelbtose tyrimo išvadose.

Kuo greičiau klimato kaita bus įtraukta į vidutinės ir ilgalaikės trukmės planus, tuo efektyvesnė bus adaptacija.

„Svorio apribojimai gali aviakompanijoms sukelti nemažų išlaidų ir turėti įtakos aviacinėms operacijoms visame pasaulyje. Kuo greičiau klimato kaita bus įtraukta į vidutinės ir ilgalaikės trukmės planus, tuo efektyvesnė bus adaptacija“, – sakė tyrimui vadovavęs Kolumbijos universiteto doktorantas Ethanas Coffelis.

Keturiais procentais mažesnė apkrova reiškia, kad iš 160 vietų lėktuvo teks išprašyti 12–13 keleivių.

Mokslininkų teigimu, dėl karščio oras retėja, dėl ko lėktuvo sparnai generuoja mažiau keliamosios jėgos. Priklausomai nuo kelių veiksnių, įskaitant lėktuvo tipą ir pakilimo tako ilgį, pilnas lėktuvas, esant aukštai temperatūrai, tiesiog negalės saugiai pakilti.

Ir tokių problemų ypač kils per karščio bankas. Minėtą tyrimą atlikę mokslininkai paskaičiavo, kad metinė maksimali dienos temperatūra pasaulio oro uostuose iki 2080 metų padidės 4–8 laipsniais Celsijaus.

Vienas iš tyrimo autorių, Kolumbijos universiteto klimatologas Radley Hortonas sako, kad tokį poveikį iš dalies leistų sumažinti nauji varikliai, fiuzeliažo pakeitimai ar pakilimo takų ilginimas.

Kiti mokslininkai jau yra perspėję, kad dėl klimato kaitos lėktuvai gali dažniau patekti į pavojingos turbulencijos zonas arba susidurti su stipriu priešpriešiniu vėju, dėl ko skrydžio laikas bus ilgesnis. Be to, dėl klimato kaitos kylantis vanduo grasina užtvindyti kelis didelius oro uostus.

Birželio 20 d. JAV aviakompanijai „American Airlines“ teko Fynikso oro uoste atšaukti 43 skrydžius, nes termometro stulpelis pakilo iki 49 laipsnių Celsijaus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius