TIESAI REIKIA TAVO PALAIKYMO PRISIDĖK
Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą

Benas Hallas: ką daryti, kad netaptumėte startuoliu-zombiu

„Zombių“ paradas Toronte
„Scanpix“/SIPA nuotr. / Zombis (asociatyvi nuotr.)
Šaltinis: 15min
0
A A

Jau rytoj prasidės viena didžiausių programavimo konferencija Lietuvoje „Build Stuff“. Ji Vilniuje suburs žymius IT specialistus, tarp kurių ir konsultantai, mentoriai, ir verslininkai, startuoliai. Renginio išvakarėse pokalbis su Benu Hallu, sukūrusių savą startuolišką filosofiją.

 Benas Hallas jau beveik 15 metų dirba su startuoliais, pats yra prisidėjęs prie beveik 30-imties ir šiuo metu dirba kompanijoje Londone, kuri investuoja į pradedančiuosius savo verslą. Apie startup‘us, asmenines patirtis ir „startuolius-zombius“ – interviu su juo.

– Kaip įsisukote į startuolių sferą?

Plėtojant kiekvieną idėją, susiduriu su skirtingais iššūkiais. Net jeigu kartą kažkas pavyko, tai nereiškia, kad ir kitą kartą triumfuosi.

– Visiškai atsitiktinai. 2000-aisiais pradėjau leisti futbolui skirtą fanziną, kuris netikėtai tapo labai populiarus. Dabar jį būtų galima pavadinti tinklaraščiu, tačiau tai buvo prieš „Wordpress“ ir „Blogger“ laikus. Maždaug tuo pačiu metu draugas paprašė paslaugos – sukurti draudimo įkainių užklausų puslapį. Jis taip pat netikėtai tapo populiarus, nes radome kelis rinkodaros kanalus, per kuriuos už nedidelę kainą pritraukėme daug vertingų lankytojų. Vėliau atėjo „eureka“ akimirka. Didelės bendrovės nebuvo prisitaikiusios prie vartotojų: norėdami gauti informaciją apie draudimo įkainius, jie turėjo skambinti kiekvienai bendrovei atskirai ir rinkti informaciją po trupinėlį. Būtent čia aš ir pamačiau naujas galimybes. Taip atsirado noras pažvelgti į problemas kitu kampu ir surasti būdų, kaip jas išspręsti ir sukurti naują vertę.

– Kelių startuolių veikloje dalyvavote? Kuriais labiausiai didžiuojatės?

– Atsakymas priklauso nuo to, kaip apsibrėšime startuolio terminą. Jeigu kalbame apie skirtingus produktus, tai bus beveik 30. Neseniai turėjau garbės prisidėti prie startuolio, kurio tikslas išvystyti universalią produktų sukūrimo formulę. Tai buvo puiki patirtis, siekdami surasti geriausią būdą, mes eksperimentavome su įvairiomis idėjomis, rinkodaros kanalais ir vartotojų demografiniais duomenimis. Per devynis mėnesius mums pavyko sukurti devynis produktus, iš kurių trys buvo sėkmingi, o kiti tapo medžiaga ateities veiklai.

Tam tikra prasme didžiuojuosi visais savo startuoliais, maždaug kaip tėvas savo vaikais. Vis dėlto labiausiai esu patenkintas pirmuoju – „Meerkatalyst“. Deja, jis buvo ir pats skausmingiausias. Kaip ir dauguma pradedančiųjų nebuvau pasiruošęs tam, kas laukė. Tiesiog nežinojau, kiek bus streso, spaudimo ir įvairiausių susijusių veiklų. Daug išmokau, sutikau nuostabių žmonių, tačiau vis vien likau nusivylęs, nes šis projektas nebuvo toks sėkmingas, koks galėjo. Mano paskutinis startuolis „Ocelot Uproar“ yra sėkmingiausias pajamų ir išvystytų produktų prasme.

– Jums priklauso frazė „galvokite startuoliškai“. Tikėtina, kad pats darote tą patį. Kaip jums pavyko?

– „Galvoti startuoliškai“ man reiškia mąstyseną, kuri leidžia identifikuoti problemas ir galimus sprendimus. Mokydamasis, kalbėdamasis su žmonėmis ir nuolat tobulėdamas, gali pradėti kurti vertę ir žmonėms reikalingus produktus.

Tokios mąstysenos išties neįmanoma išmokti teoriškai. Žinoma, galima skaityti knygas ar klausyti pranešimų konferencijose, tačiau ją perprasti gali tik būdamas reikalų epicentre. O tai dažniausiai reiškia, kad turi nuolat atsidurti ne savo komforto zonoje ir daryti dalykus, kurių paprastai nedarytum. Pavyzdžiui, pardavinėti produktą. Būdamas ne savo komforto zonoje ir nagrinėdamas naujas sferas, problemas pradedi matyti iš kitų kampų. Taip atsiranda alternatyvūs sprendimai.

Pats save iš komforto zonos ištraukiau, pradėjęs kalbėti konferencijose ir bendruomenės susirinkimuose. Visada norėjau būti ant scenos ir pristatyti savo idėjas, tačiau mane stabdė baimė. Vis dar bijau pasirodyti prastai, tačiau nebeleidžiu baimei manęs stabdyti.

– Su kokiais didžiausiais iššūkiais teko susidurti, vystant idėją nuo jos atsiradimo iki pristatymo rinkai?

Plėtojant kiekvieną idėją, susiduriu su skirtingais iššūkiais. Net jeigu kartą kažkas pavyko, tai nereiškia, kad ir kitą kartą triumfuosi. Asmeniškai didžiausias iššūkis yra susijęs su pradine trintimi, arba, paprasčiau, su pasikartojančia abejone, ar dirbi tikrai su gera idėja. Labai retai vartotojai elgiasi taip, kaip norėtum, ir rodo aiškius ženklus, kad jie dievina tavo sukurtą produktą.

Pavyzdžiui, vienas mūsų vystomas produktas baigėsi tuo, kad surinkti duomenys pasirodė prieštaringi ir buvo visai neaišku, ką daryti toliau. Žmonės suprato mūsų produkto naudą, tačiau nei jį mylėjo, nei jo nekentė. Tiesa, tai tebuvo kalbėjimo su vartotojais apie produktą etapas, kai norėjome geriau išsiaiškinti jų poreikius, išsigryninti galimas problemas ir tik tuomet žengti toliau. Užtrukome ilgai, tačiau nieko neišsiaiškinome. Deja, pradedant startuolį negali būti nei „gerai“, nei „blogai“, todėl turi kalbėti ir kalbėti, išspausti atsakymus bei tobulinti absoliučiai viską. Net jeigu iš pradžių atsiranda vartotojų, kuriems tas produktas tinka, vis vien gali baigti su „startuoliu-zombiu“, kuris nėra nei paleistas, nei pakartas. Produktas yra, tačiau niekas jo nenaudoja.

Deja, pradedant startuolį negali būti nei „gerai“, nei „blogai“, todėl turi kalbėti ir kalbėti, išspausti atsakymus bei tobulinti absoliučiai viską.

– Kokius verslo pradėjimo startuolio būdu privalumus ir trūkumus galėtumėt išvardinti?

– Nepaisant populiarios nuomonės ir vis daugiau verslininkais norinčių tapti žmonių, toks būdas tikrai nėra lengvas. Galėčiau netgi pasakyti, kad tai skausmingas kelias, kuriuo eidamas patiri didžiausią įmanomą spaudimą. Tarsi suptumeisi amerikietiškuose kalniukuose visą dieną, kiekvieną dieną. Kaip ir atrakcione, pakilimas gali būti svaiginantis, bet toks pat ekstremalus ir nusileidimas. Į priekį veda tik tikėjimas, kad kuri kažką tikrai vertingo, sprendi realias problemas ir taip padedi žmonėms.

Nepaprastai gera matyti savo kūdikį, kurį mylėjai bei auginai nuo gimimo ir kurį vartotojai labai mėgsta. Deja, bet dauguma startuolių retai kuria tikrą vertę ar sprendžia tikras problemas. Tie, kurie tai daro, dažniausiai yra apipilami komentarais, kad idėja niekada nesuveiks ir žmonėms to nereikia. Pavyzdžiui, atsiradus „Facebook“, daug kas tvirtino, jog jis nereikalingas, nes jau egzistuoja „MySpace“. Dabar šis socialinis tinklas apjungė visą pasaulį ir net pakeitė bendravimo įpročius. Taigi, pradėti verslą yra sunku, kiekviena diena – mūšis, mūšis su savimi ir su kitais, bet jeigu laimi, tai atperka viską.

– Kaip galvojate, ar ateityje sprogs „startuolių burbulas“?

– Toks burbulas šiuo metu išties egzistuoja, tačiau jis skiriasi nuo interneto bendrovių burbulo, sprogusio 2000-aisiais. Tada pasaulis buvo kitoks. Žmonės galėjo surinkti 100 mln. dolerių vien svajonėms ir idėjoms, išleisti pinigus prabangiems biurams, juos visus išeikvoti ir neparodyti jokių rezultatų po 18 mėnesių. Geriausias to pavyzdys – Boo.com mažmeninis drabužių pardavėjas, išleidęs 188 mln. dolerių vos per šešis mėnesius.

Šiandien mes stebime didžiulį augimą startuolių pradžioje. Jie kuria produktus realiems vartotojams, augina pajamas nuo pradžių, taip pat turi gerus augimo finansavimo šaltinius. Atitinkamas pavyzdys – „DuckDuckGo“ paieškos variklis, kuris pirmenybę teikia privatumui, konkuruoja su „Google“ bei sparčiai progresuoja, nors pradinės investicijos siekė vos 3 mln. dolerių. Taip yra dėl to, kad startuolio veiklos pradžios sąnaudos sumažėjo, padedant įvairioms masinio finansavimo platformoms. Taip pat tikslines grupes yra lengviau pasiekti per „Facebook“ ir reklamos platformas kaip „Google Adwords“.

– Kokias tendencijas šiuo metu matote startuolių sferoje?

– Tendencijos keičiasi taip greitai, kad sunku būtų išskirti. Niekada nežinai, kas taps madinga rytoj. Tendencijų prognozėmis užsiima rizikos kapitalo fondai, kurie kiekvieną dieną bando surasti ateities „Facebook“ ar „Google“. Kur krypsta jų žvilgsniai, galima suprasti pagal jų paskutines investicijas, bet kadangi investicijų sandoriai užtrunka 6-9 mėnesius, investuotojai tuo metu, kai toks sandoris tampa viešu, jau dirba kažkur kitur. Surasti naujausius ir geriausius produktus labai padeda ProductHunt.com.

Šiuo metu matau didelį susidomėjimą „Daiktų interneto“ prietaisais ir skraidančiais robotais. Švietimas yra „karštas“ dalykas, nes visi kaip niekada nori tobulėti ar padėti kitiems tobulėti. Vis dėlto, jeigu turi gerą idėją, visai nesvarbu, ar ji madinga, ar ne. „SlackHQ“ neseniai surinko daug lėšų komandinės komunikacijos produktui, sprendžiančiam biurų problemą, atsiradusią kartu su pačių ofisų atsiradimu.

– Kokius patarimus duotumėte startuoliams?

– Vienintelis tikrai svarbus dalykas yra augimas. Tai reiškia, kad produktas turi daug naujų vartotojų ir jie yra patenkinti. Augimas laimi visas diskusijas ir rodo, kad idėja yra tikrai gera. Augimą galima pasiekti, stebint ir kalbantis su vartotojais, jie žino atsakymus į visus klausimus. Be to, reikia priimti nežinomybę. Nežinoti atsakymų nėra blogai, jeigu sunkiai dirbi, siekdamas juos sužinoti. Be vartotojų, gera vieta surasti atsakymus yra vietinių startuolių bendruomenė. Atsiradęs Londone, „Silicon Drinkabout“ yra pasaulinis startuolių vakarėlis kiekvieną penktadienį! Jeigu toks egzistuoja tavo mieste, būtina jame lankytis, jeigu ne – pagalvok, galbūt verta jį pačiam ir užkurti.

Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Sužinokite daugiau
Parašykite atsiliepimą apie Mokslas.IT