Dabar populiaru
Publikuota: 2019 gruodžio 13d. 11:46

Medikų ir žaidimų mėgėjų darbo ir gyvenimo būdas netrukus smarkiai pasikeis

5G interneto ryšys
123RF.com nuotr. / 5G interneto ryšys

Tarp medikų ir kompiuterinių pramogų mėgėjų sunku atrasti kažką bendro. Na, gal išskyrus tik tai, kad medikai po darbo gali būti ir žaidimų mėgėjais. O ateityje jie atras dar vieną bendrą dalyką – ir vienų, ir kitų kasdienybę labai smarkiai pakeis 5G technologijos. Ir tą pajus ne tik jie patys, bet ir pacientai, ir kompiuterių pardavėjai, ir žaidimų platintojai.

Tai kur gi tas ryšys tarp 5G technologijų ir žaidimų bei medicinos? Ogi itin greitame duomenų perdavime ir decentraliuzuotame duomenų apdorojime. Na, ir ryšio kokybės patikimume. Mat 5G technologijos medikams leis, tarkime, neišeinant iš savo įprastinės darbo įstaigos operuoti pacientus, esančius kitoje pasaulio pusėje, o žaidėjams – žaisti pačius įdomiausius ir kokybiškiausius žaidimus praktiškai bet kokiame ekrane – visiškai nepriklausomai nuo to, koks yra kompiuterio našumas, kokia jo vaizdo plokštė, kiek jame atminties ir panašiai.

5G technologijos medikams leis, neišeinant iš savo įprastinės darbo įstaigos, operuoti pacientus, esančius kitoje pasaulio pusėje.

Pradėkime nuo medikų.

Pagrindinės tarptautinių specialistų nurodomos naujovės, kurią šiai veiklos sričiai atneš 5G ryšys, bus keturios. Pirmoji – nuotolinė diagnostika. Dėl mažos ryšio delsos, užtikrintos sujungimo kokybės ir galimybės perduoti didelius duomenų kiekius (t. y., pasiūlyti aukštą perduodamo vaizdo kokybę) tam tikrais atvejais gali net nereikėti vykti pas gydytoją. Ypač svarbu tai turėtų būti lėtinėmis ligomis sergantiems pacientams, kuriems ir judėti neretai būna sunkiau, ir pačios ligos diagnozuoti nereikia – pakanka stebėti jau žinomos ligos eigą ir atitinkamai koreguoti dienos režimą ar gydymą vaistais. Ypatingos pažangos vystant tokias nuotolinių medicininių konsultacijų technologijas pasiekė Japonijos operatorius „NTT Docomo“.

Antroji – nuotolinis pacientų stebėjimas. Vis daugiau pacientų savo organizmuose turi implantuotų medicininių įrenginių. Pavyzdžiui, širdies ritmo vedlių, insulino pompų, galūnių protezų, dėvimosios diagnostinės įrangos ir panašaus medicininio „inventoriaus“. Tokia technologinė įranga yra ganėtinai natūralus informacijos apie pacientą siuntėjas medikui. O tinkamai paruoštos elektroninės sistemos iš anksto įspės mediką apie nepalankia kryptimi kintančius paciento rodiklius (pvz., kraujospūdžio, širdies elektrinio aktyvumo, kraujo biocheminių žymenų) ir leis arba vykti gelbėti į nelaimę patekusį žmogų, arba įspėti pacientą, kad laikas pačiam skubiai ką nors daryti – pavartoti kokius nors vaistus ar nedelsiant vykti į gydymo įstaigą, kur jam būtų suteikta profesionali pagalba.

Tinkamai paruoštos elektroninės sistemos iš anksto įspės mediką apie nepalankia kryptimi kintančius paciento rodiklius.

Trečioji – nuotolinės chirurginės operacijos robotais. Robotai chirurgijos srityje yra taikomi jau šiandien. Tačiau dabartinių procedūrų metu chirurgas valdo robotą, esantį gretimame kambaryje. Tuo tarpu 5G ryšys leis ir itin preciziškai ir be vėlavimo nuo mediko komandos iki roboto reakcijos valdyti chirurginius robotus dideliais atstumais (tą užtikrina itin maža signalo perdavimo delsa) ir matyti aukštos kokybės operuojamo ploto vaizdą. Beje, tai yra turbūt labiausiai pažengusi ir intensyviausiai vystoma medicinos ir telekomunikacijų sandūroje atsidūrusi technologija.

Pavyzdžiui, Ispanijos ir Japonijos medikai, pasinaudodami 5G ryšiu, bendromis jėgomis atliko operaciją Ispanijoje: specialistai Japonijoje realiu laiku stebėjo operacijos veiksmą ir paciento gyvybinius rodiklius bei kolegoms, fiziškai atliekantiems operaciją Ispanijoje, patardavo, kokių veiksmų reikia imtis.

Kinijoje „China Telecom“ 5G ryšiu besinaudoję medikai atliko nuotolinę operaciją (kepenų skilties šalinimą) bandomajam gyvūnui: medikas valdė robotą, kuris buvo už 50 km esančioje ligoninėje. Ir jeigu pirmoji nuotolinė kinų operacija buvo atlikta su eksperimentine kiaule bei tik 50 km atstumu, tai antroji jau vykdyta net 3000 km atstumu, o pacientui – žmogui – buvo atliekama smegenų operacija (giliojo smegenų stimuliavimo implanto įtaisymas Parkinsono liga sergančiam pacientui). Italijoje nuotoliniu būdu per 5G ryšį buvo atlikta nuotolinė lazerinė gerklų modelio operacija.

5G ryšys leis ir itin preciziškai ir be vėlavimo nuo mediko komandos iki roboto reakcijos valdyti chirurginius robotus dideliais atstumais.

Ketvirtoji – greitosios pagalbos ekipažo ir medicinos specialistų bendravimas. Daiktų interneto karalystei priskiriami medicinos įrenginiai surinktų informaciją apie į nelaimę patekusio asmens organizmo būklę (elektrokardiogramą, kraujo tyrimų duomenis ir panašiai), šie duomenys būtų perduodami į sveikatos priežiūros centrą, kur budintys medikai, prieš akis matydami ir paciento ligų istoriją, galėtų kokybiškai konsultuoti įvykio vietoje esančius specialistus ir padėtų jiems priimti tinkamiausius paciento gyvybę gelbstinčius sprendimus. Tokį greitosios pagalbos automobilį su smarkiai išplėstomis galimybėmis jau dabar kuria ryšio operatoriaus „Telefonica“ padalinys O2, dirbantis Jungtinėje Karalystėje.

123RF.com nuotr./5G interneto ryšys
123RF.com nuotr./5G interneto ryšys

O dabar galima pereiti prie skaitmeninių pramogų.

Žinoma, reikėtų atkreipti dėmesį, kad kompiuteriniai žaidimai yra pramoga tik patiems žaidėjams. Žaidimų kūrėjams, platintojams ir kitiems su šia pramonės šaka susijusiems žmonėms tai yra milžiniškas verslas – toks milžiniškas, kad jis yra didesnis ir už kino, ir už muzikos pramonę. Ir net už abu kartu sudėjus.

Nėra nieko labiau erzinančio už nusivylimą pamačius, kad žaidimo siuntimas bus užbaigtas po 4 valandų. Sprendimas? 5G.

Koks yra pirmas dalykas, kurį žaidimų mėgėjai privalo padaryti po žaidimo įsigijimo? Atsisiųsti visą žaidimą arba, mažų mažiausiai, jo papildymus. Kartais kalba eina net apie dešimtis gigabaitų duomenų. Ir nėra nieko labiau erzinančio už nusivylimą pamačius, kad žaidimo siuntimas bus užbaigtas po 4 valandų. Sprendimas? 5G. Nors naujosios ryšio technologijos duomenų perdavimo sparta bus mažiausiai svarbi iš visų naujų jos savybių, ji šiuo atveju tikrai išgelbės. Gigabaitas per 10 sekundžių ar net greičiau turėtų tapti ganėtinai įprastu dalyku, tad po žaidimo įsigijimo net sumuštinio susitepti nespėsite, o ekrane pasirodys mygtukas, siūlantis žaisti.

Beje, 5G – ryšio technologija, jungsianti ne telefonus, o iš esmės viską, ką norite. Štai „Nintendo“ vadovams, panašu, kilo noras prie tinklo prijungti ir savo neįtikėtinai populiarią konsolę „Switch“. Norite sumesti „Super Smash Bros“ su geriausiu virtualiu draugu iš Naujosios Zelandijos? Prašom – tikrai nepajusite, kad esate ne tame pačiame kambaryje. Be to, Japonijoje ši bendrovė aktyviai eksperimentuoja su „debesiniais“ žaidimais, kurių vaizdas yra apdorojamas kažkur nutolusiame serveryje, o vaizdas atsiduria tiesiog žaidėjo rankose. Šiuo metu tokiems žaidimams būtinas itin aukštos kokybės „Wi-Fi“ ryšys, bet visiškai natūralu manyti, kad 5G galės būti ideali jo pamaina, nepririšanti žmogaus prie vienos konkrečios vietos.

Apie planus pasiūlyti „nuotolinio kompiuterio nuomos paslaugą“ žaidimų mėgėjams kalbos sklido jau gana seniai – „nVidia“ apie tai prabilo dar 2013 metais, o šiuo metu jų paslauga „GeForce Now“, kurią pradedama teikti ir viešai, siūlo galimybę savo žaidimus įsidiegti į nuotolinį kompiuterį, kuriame veikia „nVidia Tesla“ vaizdo plokštės, gebančios vaizdą į galinį vartotojo įrenginį pateikti iki 1080p raiška ir iki 120 kadrų per sekundę vaizdo atnaujinimo dažniu.

Tokiu būdu tampa praktiškai nebesvarbu, koks yra naudotojo turimo kompiuterio našumas – didelės raiškos ir netrūkinėjantį žaidimo vaizdą galėsime matyti net pigaus, paprasto, buhalteriniams darbams skirto nešiojamojo kompiuterio ekrane. O 5G technologijų naudojimas turėtų leisti šios paslaugos teikėjams ilgainiui pasiekti vos 3 ms delsą, kurios žmogus neturėtų niekaip jausti.

Panašiai veiks ir kito technologijų milžino – „Google“ – žaidimų paslauga „Stadia“, taip pat visai neseniai oficialiai išvydusi dienos šviesą. Paslaugos teikėjas siūlo įsigyti priedą televizoriui „Chromecast“, specialų „Stadia“ valdymo pultelį ir paslaugos prenumeratos paketą (kartu šis paketas su 3 mėnesių prenumerata ir žaidimu „Destiny 2“ kainuoja apie 130 JAV dolerių). Viskas. Belieka mėgautis fantastiškos kokybės žaidimais. Kur norite – sename kompiuteryje, televizoriuje, telefone.

Tiesa, ir šiuo atveju prenumerata (apie 10 JAV dolerių amerikiečiams, tikriausiai bus panaši suma ir eurais, kai pasieks mūsų regioną) nesuteiks galimybės žaisti visų norimų žaidimų – juos reikės pirkti atskirai. Kol kas apžvalgininkai skundžiasi, kad vaizdo transliavimas į jų ekranus kartais striginėja, tačiau galima neabejoti, kad 5G ryšys taps panacėja šiai problemai. Ir netgi svarstoma, kad būtent „Google Stadia“ taps pirma rimta priežastimi įsigyti 5G telefoną.

Straipsnių ciklą apie 5G ryšį inicijuoja "Infobalt".

Inicijuotas turinys

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Praktiški patarimai

Skanumėlis

Sergu atsakingai

Sergu atsakingai

Esports namai

URBAN˙/

Parašykite atsiliepimą apie Mokslas.IT