Mokslininkai pagaliau išsprendė mistinės itin ryškios supernovos mįslę

Astronomams pavyko paaiškinti ilgą laiką ramybės nedavusios itin ryškios supernovos (sprogusios žvaigždės) ryškumo paslaptį. Supernova tokia šviesi buvo todėl, kad šalia jos esanti galaktika ją sustiprino savo šviesa. Dėl to supernova buvo 100 mlrd. kartų labiau akinanti nei mūsų Saulė, skelbia BBC.
Supernova
Supernova / NASA/CXC/M.Weiss iliustr.

Šis atradimas, išspausdintas žurnale „Science“, tarp astronomų įnešė kontroversiškų diskusijų.

Dar 2010 m. mokslininkai stebėjo supernovą „PS1-10afx“, kuri buvo 30 kartų ryškesnė nei bet kuri kita esanti jos klasėje. Jie priėjo prie išvados, kad tai buvo visiškai naujo sprogimo tipo žvaigždė.

Tačiau palyginus ją su kitomis atrastomis supernovomis, kurios turi palyginamą ryškį, ši atrodė kiek keistai, sako Robertas Quimby'is iš Tokijo Kavli instituto.

„PS1-10afx“ buvo visiškai kitokia: ji išsivystė per greitai, jos galaktika yra per didelė ir ji buvo gerokai, gerokai per daug raudona“, – sako jis.

Mokslininkų komanda padarė gana drąsią prielaidą – kad supernova „PS1-10afx“ buvo įprastinė sprogusi žvaigždė, padidinta kito objekto, pavyzdžiui, supermasyvios juodosios bedugnės, esančios šalia. Tačiau nebuvo jokių hipotezę patvirtinančių įrodymų.

Šiandieną supernovos jau nebėra, o Robertas Quimby'is tvirtino, kad ją padidinęs objektas vis dar turi egzistuoti. Tam, kad išsiaiškintų paslaptingo šviesos šaltinio kilmę mokslininkai Havajuose „Keck“ teleskopu ėmėsi tirti „PS1-10afx“ supernovos galaktiką.

„Žiūrėdami į spektrą dabar mes galėjome pamatyti, ar tai buvo vienas šviesos šaltinis, ar du. Pastebėjome, kad yra dar vienas šviesos šaltinis, kurio anksčiau nematėme“, – sako R. Quimby'is.

Anksčiau pastebėti galaktiką pastebėti trukdė supernovos ryškumas.

Kavli universitetas/Supernovos ryškį paaiškinanti schema

Šis atradimams gali astronomams pateikti naujų priemonių siekiant įvertinti Visatos plėtimąsi.

„Šis atradimas suteikia pagrindo manyti, kad yra daug gravitaciškai padidintų supernovų, kurios dar nekam nežinomos“, – sako profesorius Masamune Oguri iš Tokijo universiteto.