Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Pilotų atrankos: 10 savaičių po padidinamuoju stiklu

Europos Komisija priėmė naujas taisykles, kurios numato prievolę oro linijoms atlikti pilotų psichinės sveikatos vertinimą prieš juos samdant. Naujas pilotus rengiantis studijų projektas Lietuvoje TAPK PILOTU, vykdomas aviacijos akademijos „BAA Training“, jau ne tik taiko tokį kandidatų testavimą, bet ir atlieka beveik 10 savaičių trunkančią visapusišką atranką į pilotavimo studijas, pasakoja Agnė Novikienė, kompetencijų centro „Emblick“ („BAA Training“ dalis) vadovė.
Mokymų programa „Tapk pilotu“
Mokymų programa „Tapk pilotu“ / BAA nuotr.
Temos: 2 Aviacija Lėktuvas

Tokios apimties atranka sudaryta tam, kad padėtų kuo geriau pažinti kiekvieną kandidatą – jo asmenines savybes, turimas žinias bei gebėjimus. Taip pat, kad atrankų metu būtų įsitikinta, ar piloto profesija su visais laukiančiais iššūkiais tikrai tinka konkrečiam kandidatui ar kandidatei.

Atrenkant pilotus, kaip ir visoje aviacijos industrijoje, taikoma „crosscheck“ metodika, kai atliktą veiksmą patikrina bent keli skirtingi žmonės, tam, kad būtų nustatyti bet kokie rizikos faktoriai ar išvengta apmaudžių klaidų.

Atrankos: interviu ir testai

Pilotų atrankose iki kaulelio išnarstomi kandidatų charakteriai bei gebėjimai, būtini profesijai. Vien tik visi interviu ir testai trunka apie 20 valandų, neįskaičiuojant laiko renkant dokumentus kvalifikacinių reikalavimų atitikčiai įrodyti. Norinčiųjų tapti pilotais laukia trys testai, iš kurių du skirti asmenybės vertinimui, ir net trys skirtingi interviu.

Kandidatai pradeda nuo to, kad pateikia dokumentus, įrodančius jų tinkamumą dėl išsilavinimo, anglų kalbos žinių ir sveikatos būklės. Pastarasis vertinimas atliekamas Aviacijos medicinos centre ir trunka bent vieną dieną.

Akademijoje daromas testas, kur vertinamas kandidato mąstymo būdas, kiek žmogus geba greitai mokytis, kokios jo asmeninės savybės – kaip jis linkęs elgtis skirtingose situacijose. Trumpai tariant, žiūrima ar jis/ji atitinka gero piloto psichologinį portretą. Daugelis aviacijos mokyklų pasaulyje charakterio savybių nevertina, palieka tai spręsti avialinijoms. Kadangi „BAA Training“ siekia, kad akademiją baigusių pilotų rankose būtų ne tik diplomas, bet darbo sutartis su avialinijomis, šį testą įtraukė į atrankas. Norima, kad darbo pokalbiuose dalyvaujantys pilotai atitiktų aviakompanijų lūkesčius ir dėl įgytų specialybės įgūdžių, ir dėl savo asmeninių savybių.

Dar iki Europos Komisijai priimant naujas taisykles dėl pilotų psichinės sveikatos tikrinimo, TAPK PILOTU atrankos buvo papildytos ir medicininiu psichologiniu testu, skirtu nustatyti ar kandidatas neturi polinkio į dažniausiai pasitaikančius psichikos sutrikimus. Nuolat tobulinti atrankas ir pilotų rengimą skatina ne tik besikeičiantis reguliavimas, bet ir nelaimingi nutikimai. Aviacijoje pamokos skausmingos, tad siekiama, kad jų būtų galima išvengti kaip galima anksčiau.

Kandidatų laukia ir pilotų sukurtas testas, kuris skirtas įvertinti, ar žmogus turi pilotavimui reikiamų įgūdžių. Vertinami tokie gebėjimai kaip koordinacija (kojos-rankos), orientacija, trumpalaikės atminties apimtis, gebėjimas vienu metu atlikti kelias užduotis bei pirminės žinios, būtinos valdyti orlaivį.

Reikia pasiruošti ne vienam interviu – su atrankų specialistu, psichologu ir finaliniam interviu, kurio metu tenka dirbti su kitais kandidatais komandinės užduoties metu, ir dalyvauti individualiame interviu su vertinimo komisija.

Kur suklumpa kandidatai

Daugiausiai kandidatų atkrenta pirminiame etape nepraėję kvalifikacinių reikalavimų, dažnai dėl sveikatos sutrikimų ar prastų bazinių matematikos ir fizikos žinių. Tendencijos rodo, kad atlikus testus ir po pirmojo interviu su pilotų atrankų specialistu atkrenta nuo 30 iki 50 procentų kandidatų. Šiame pokalbyje vienas svarbiausių vertinamų aspektų – motyvacija. Čia turima omenyje ne šiaip norą, o realius veiksmus, kuriuos žmogus dėl savo svajonės skraidyti jau yra padaręs ar daro. Kiek jis domisi aviacijos industrija, ar žino, koks iš tikro yra piloto darbas – iš ko jis susideda, ką kasdieną reiškia būti pilotu, ir kiek jam ar jai kaip žmogui bus tai priimtina.

Iki finalinio interviu etapo ateina tik geriausi kandidatai, iš kurių po visą dieną trunkančio komisijos vertinimo studijuoti pakviečiami tik apie 50 procentų kandidatų. Šio interviu tikslas įvertinti labai konkrečias aviacijos reguliuotojo ICAO (angl. „International Civil Aviation Organization“) nustatytas būtinas kompetencijas pilotui, pvz.: lyderystė ir bendradarbiavimas, problemų sprendimas ir sprendimų priėmimas bei kitos.

Piloto profesija be rožinių akinių

Piloto darbas dažnai romantizuojamas: akį traukianti uniforma, kelionės, galimybė beveik kasdien būti kitoje šalyje, išskirtinis aplinkinių dėmesys ir panašiai. Realybėje tai itin atsakingas, dažnai monotoniškas, didelio susikaupimo ir atsparumo įvairiems netikėtumams reikalaujantis, daug įtampos ir streso keliantis darbas. Kandidatai kartais nepagalvoja ir neįvertina, ką iš tiesų reiškia būti pilotu.

Pilotai turi norėti paklusti taisyklėms, gebėti prisitaikyti – visada būti „pasirengimo“ būsenoje ir derinti savo bei šeimos planus prie darbo. Jie taip pat turi mokėti vienu metu 100 proc. efektyvumu atlikti kelis darbus, būti imlūs ir gebantys pamatuoti savo galimybes (nepervertinti savęs), tiksliai ir aiškiai dalintis informacija su visa komanda. Galų gale būti bendraujantys ir lankstūs, nes beveik niekada neskrendi su ta pačia komanda, kurią per laiką gali išmokti toleruoti, priprasti prie skirtingų jos narių keistenybių.

Dirbdamas pilotų kabinoje turi gerai sutarti su skirtingais žmonėmis, nes aviacijoje viskas paremta tiksliai it laikrodžio mechanizmas veikiančios daugiakultūrės komandos darbu. Individualistai, norintys tikslą pasiekti vieni, nesugebėtų dirbti šio darbo.

Geras pilotas – tai žmogus, kuris geba gerai valdyti lėktuvą, adekvačiai reaguoti stresinėse situacijose, priimti greitus ir konkrečiai situacijai tinkamiausius sprendimus, būti ten kur reikia, tada kada reikia, suprasti savo vaidmenį didžiuliame aviacijos mechanizme. Tai profesija, kuriai reikia pasišventimo.

Nauda kandidatams ir avialinijoms

Nors atranka neretai atrodo tarsi barjeras, kuris skiria nuo norimos profesijos, ji naudinga ir pačiam kandidatui. Sudėtingas ir gana ilgas atrankos procesas gali padėti kandidatui įsivertinti ir suprasti ar piloto profesija apskritai jam tinkama. Atranka apsaugo nuo tokių neigiamų padarinių, kaip suvokimas studijų viduryje, jog mokytis visai nesiseka, motyvacijos baigti mokslus nebėra, o investicija į studijas buvo išties ženkli. Pasitaiko ir taip, kad pilotavimo mokslus baigti pavyksta, tačiau pradėjus dirbti tenka stipriai nusivilti. Piloto darbas pasirodo visiškai priešingas svajonei, su kuria žmogus gyveno ilgą laiką, ir jis suvokia, jog negalės dirbti šio darbo.

Aviakompanijos sutaupo daug savo laiko, nes žino, kad išsamią atranką praėję kandidatai turės visus duomenis būti gerais pilotais: jie bus tie, kurie supranta kas yra piloto darbas, turės asmenines savybes būtinas geram pilotui, gebės nuolat mokytis ir žinos, kodėl tai daro. Tai tarsi garantas, kad priima gerą specialistą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius