Dabar populiaru
Publikuota: 2019 lapkričio 15d. 19:06

Šiuolaikiškas sveikatos stebėjimas: ką daryti, kad nebūtų nemalonių staigmenų

Išmanusis laikrodis „Huawei Watch GT2“
Gamintojo nuotr. / Išmanusis laikrodis „Huawei Watch GT2“

Jauni ir sveiki žmonės retai susimąsto, kad senėjimo procesai organizme prasideda dar paauglystėje: būtent tokiame amžiuje kraujagyslėse galima pastebėti pirmuosius aterosklerozės požymius, o sėdimas darbas gali tapti ankstyvos giliųjų kraujagyslių trombozės priežastimi. Kaip nuo to apsisaugoti?

Medikų rekomendacijos yra neįtikėtinai paprastos: fizinis aktyvumas. Šiek tiek judesiuko padės palaikyti sveiką cholesterolio balansą kraujyje, palaikys gerą širdies būklę ir kraujagyslių elastingumą, padės sukontroliuoti kūno masę. Jau neskaitant to, kad sportiška išvaizda visuomenėje yra vertinama ganėtinai teigiamai.

Bėda ta, kad visi šie patarimai, kai jie surašyti kokiame nors straipsnyje arba parodomi televizijos laidoje, per vieną ausį įeina, o per kitą išeina. Motyvacijos ir įpročio iš ryto daryti mankštą, kas valandą stoti nuo darbo stalo ir pasivaikščioti, kiekvieną dieną nueiti po 10 000 žingsnių ar kelis kilometrus nubėgti taip lengvai neišsiugdysi.

Vargu ar nustebins natūrali technologijų rinkos reakcija į tokią situaciją, kai sėdimą darbą dirbančių žmonių populiacija staigiai auga, o sunkų fizinį darbą dirbančių – atvirkščiai, mažėja. Jei judėti nepriverčia darbas, tai bent jau technologijos galėtų švelniai paraginti. Todėl populiariausias asmeninis elektroninis įrenginys po išmaniojo telefono šiais laikais yra išmanusis laikrodis arba išmanioji apyrankė.

Jutiklių gausa ir šiuolaikiškos funkcijos tokiuose įrenginiuose skatina pasivaikščioti arba pabėgioti, nesusmegti kėdėje nuo 8 ryto iki 5 vakaro atsistojant tik pietų pertraukai. Ir tai – tik pradžia, tik bazinės funkcijos, kuriomis turi pasižymėti kiekvienas į sveikatinančių įrenginių kategoriją pretenduojantis laikrodis ar apyrankė (ir jų funkcijas išplečiančios išmaniosios programėlės telefone).

Gamintojo nuotr./Išmanusis laikrodis „Huawei Watch GT2“
Gamintojo nuotr./Išmanusis laikrodis „Huawei Watch GT2“

Ką verta matuoti?

Istoriškai pirmoji funkcija, kurią įgijo išmanieji laikrodžiai (ir kurią jau gana seniai mokėjo atlikti išmanieji telefonai) – tai žingsniamatis. Tikrai ne be reikalo rekomenduojama per dieną pėsčiomis įveikti dešimtį tūkstančių žingsnių. Nueiti pėsčiomis į darbą ar po darbo namo. Bent valandą per parą skirti šuns vedžiojimui. Ar iki parduotuvės, esančios už kilometro, pėsčiomis nueiti.

Bene vertingiausia funkcija, kuria šiandien dar gali pasigirti ne kiekvienas ant riešo segimas elektronikos įrenginys, yra nuolatinis pulso stebėjimas. Dieną ir naktį, sėdint biure, sportuojant ar miegant. Tokiu būdu galima turėti pakankamai aiškius (ir, jeigu prireiks, naudingus medikams) duomenis: minimalų ir maksimalų dienos pulsą, ramybės pulsą, pulsą fizinio krūvio metu, organizmo atsistatymo laiką ir panašiai.

Jeigu sportuojate, nuolatinis pulso matuoklis su tinkama jį lydinčia programine įranga gali suteikti ir kitos svarbios informacijos. Pavyzdžiui, kurią dalį sportavimo laiko jūsų organizme dominavo aerobinis metabolizmas, o kurią – anaerobinis. Tai taip pat labai svarbu: norint mažinti kūno masę labiausia tinkami yra aerobinio aktyvumo pratimai (pvz., ėjimas arba bėgimas lengva ristele), bet jeigu tikslas yra didinti ištvermę ar raumenų jėgą, tuomet teks kilti į kur kas aukštesnio pulso zoną, kai aktyvuojamas anaerobinis metabolizmas. Ir visai puiku, kai ant riešo arba kišenėje yra patarėjas, pasakantis, kaip tinkamai suderinti vieno tipo pratimus su kitais.

Glaudžiai susijęs netiesiogiai matuojamas, išskaičiuojamas sveikatos rodiklis yra maksimalus kraujo prisotinimas deguonimi (VO2Max) – tai yra svarbus indikatorius, parodantis organizmo aerobinės funkcijos kokybę, širdies, plaučių atsparumą krūviui. Nors medicinos laboratorijoje specialistai jums šį rodiklį galėtų nustatyti tiksliau, tačiau bėgimas su deguonies kiekį matuojančia kauke nėra labai maloni procedūra.

Tuo tarpu išmaniųjų laikrodžių gamintojai, nors ir negalėdami pasigirti chirurginiu tikslumu, gali šį rodiklį pateikti ganėtinai patikimai, pagal bėgimo greičio ir pulso santykį. O įvertinus lytį, amžių ir kūno masę, taip pat gali pasufleruoti, koks yra jūsų organizmo gebėjimas įsisavinti deguonį lyginant su bendraamžiais.

Dar vienas nuolatinio stebėjimo vertas rodiklis yra miego kokybė. O jeigu laikrodis ir su juo sujungta programėlė yra pakankamai kokybiški, tai kiekvieną rytą galėsite sužinoti ne tik kiek laiko miegojote, bet ir kiek truko gilaus, negilaus ar REM miego fazės, kokia buvo jūsų miego kokybė ir netgi gausite patarimų, ką reikėtų padaryti, kad miegas būtų geresnis. Pavyzdžiui, anksčiau eiti miegoti, mažiau žiūrėti į mėlynus ekranus prieš miegą ar pasportuoti. Kokybiškam ir nuolatiniam miego stebėjimui labai svarbu, kad ant riešo segimo įrenginio akumuliatoriaus nereikėtų įkrovinėti kiekvieną ar kas antrą naktį – šiuo požiūriu labai patogus yra „Huawei Watch GT2“, kurį įkrovinėti pakanka maždaug kartą kas dvi savaites (arba kartą per savaitę jeigu pasirenkamas mažesnis, labiau moteriškam riešui tinkamas to paties laikrodžio variantas).

Inovatyvesnė, išmaniuosiuose laikrodžiuose rečiau sutinkama funkcija yra streso lygio matavimas. Tas pats jau minėtas „Huawei Watch GT2“ (kartu siūlantis ir visas anksčiau išvardintas funkcijas) streso lygį matuoja pagal Kinijos mokslų akademijos Psichologijos instituto rekomendacijas – jis vertinamas pagal pulso dažnio svyravimus ramybės būsenoje, nieko neveikiant.

Išmanusis laikrodis jį seginčiam žmogui sveikatos pats savaime nepadės. Tačiau jis bent jau padidins motyvaciją prisižiūrėti savo sveikatą ir padės suprasti, ko reikia imtis, kad savijauta pagerėtų. O toks supratimas yra pirmas žingsnis, kurį reikia žengti norint pasirūpinti gera savijauta ne tik ankstyvoje jaunystėje, bet ir vėlesniais gyvenimo etapais.

Remiamas turinys
Komentarai

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Kviečiame anties

Video

00:46
01:42
00:37

Esports namai

Lietuviškas verslas

Maistas

Parašykite atsiliepimą apie Mokslas.IT