Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Istorikė Inga Leonavičiūtė: „Mes ir šiandien nesugebame be klaidų pacituoti Kvedlinburgo analų“

Rugsėjo pradžioje prezidentė Dalia Grybauskaitė apdovanojo geriausių praėjusių metų mokslinių disertacijų laureatus. Tarp apdovanotųjų pateko Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto mokslininkė Inga Leonavičiūtė. Jos disertacija „Šv. Brunonas Kverfurtietis ir 1009 m. misija: šaltinotyrinis aspektas“ pripažinta geriausia socialinių ir humanitarinių mokslų kategorijoje. Tai įvertinimas, kurio istorikų cechas Lietuvoje sulaukia itin retai.
Dalis knygoje publikuojamų iliustracijų apie Šv. Brunoną viešai skelbiamos pirmą kartą. Nuotr. iš knygos „Šv. Brunonas Kverfurtietis Pažaislio freskose“.
Dalis knygoje publikuojamų iliustracijų apie Šv. Brunoną viešai skelbiamos pirmą kartą. Nuotr. iš knygos „Šv. Brunonas Kverfurtietis Pažaislio freskose“. / „15min“ nuotr.

Leonavičiūtės disertacija išsiskiria tuo, kad joje nuosekliai, kruopščiai ir preciziškai išnagrinėta, kaip per tūkstantį metų įvairiuose šaltiniuose kūrėsi, plėtojosi ir keitėsi painios versijos apie Lietuvos istorijai vieną reikšmingiausių epizodų – šv. Brunono Kverfurtiečio misiją ir jo žūtį 1009 m., po kurios pirmą kartą paminėtas Lietuvos vardas.

– Tardama padėkos žodį prezidentūroje sakėte, kad istorikai mėgsta ieškoti, tyrinėti ir suaktualinti „pirmumus“. Kokius „pirmumus“ turėjote galvoje? paklausėme istorikės.

– Pirma, tai pati disertacija, skirta šv. Brunonui Kverfurtiečiui – pirmajam misionieriui, pasiekusiam Lietuvą krikščioniškųjų misijų kontekste. Dėl šio šventojo paskutinės misijos 1009 m. Kvedlinburgo analuose pirmą kartą paminėta Lietuva. Mano disertacija – detalus šaltinotyrinis tyrimas, kuris parodo, kaip ištisos krikščioniškosios Europos kartos įvairiai įsivaizdavo šv. Brunono gyvenimo ir jo misijos istoriją. Tai padeda suprasti, kokiu būdu vienu ar kitu metu buvo prieita prie tam tikrų kanoninių traktuočių, kurios turėjo įtakos senajai, o ir šiandien vis dar daro įtaką šiuolaikinei istoriografijai.

Antra, disertacija, žinoma, neatsirado tuščioje vietoje. Simboliška, kad būtent senojo Vilniaus universiteto pirmasis rektorius Petras Skarga savo „Šventųjų gyvenimuose“ XVI a. pirmą kartą suteikė progą Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės (LDK) skaitytojui susipažinti su šv. Brunonu ir jo misija.

Matant šioje tūkstantmetėje istorijoje pasakojimų versijų įvairumą, sudėtingumą ir prieštaringumą, nemanau, kad čia įmanoma atrasti „galutines tiesas“. 

Todėl, manau, tikrai svarbu, kad ši disertacija buvo apginta Vilniaus universiteto Istorijos fakultete. Fakultete, kuriame gimė, susiformavo ir gyvuoja išskirtinė Lietuvos istorijos mokykla. Turiu omenyje profesoriaus Edvardo Gudavičiaus drąsiai keistą mūsų požiūrį į istoriją, jo sukurtą ir išpuoselėtą Lietuvos europėjimo koncepciją, svarbų vaidmenį visuomenėje atlikusius „Būtovės slėpinius“. Gerai žinomi profesoriaus juvelyriniai šaltinotyriniai darbai, o jo profesinio meistriškumo pamokos išugdė ištisą medievistų mokyklą Lietuvoje.

– Šv. Brunonas buvo labai suaktualintas prieš šešerius metus, kai minėtas Lietuvos vardo paminėjimo tūkstantmetis. Bet ar panašūs tyrimai gali būti aktualūs ne tik per minėjimus, kokie jie reikšmingi bebūtų? Ar teks laukti vėl tūkstantį metų, kad šv. Brunono gyvenimas ir žūtis taptų aktuali visuomenei?

– Natūralu, kad 2009-ieji suaktyvino brunonianos tyrimus, suaktualino šv. Brunoną ir 1009-ųjų siužetą. Buvo nemažai mokslinių ir populiariųjų publikacijų bei renginių. Dalis istorikų darbų buvo išties rimti, bet nemažai tyrimų buvo paviršutiniški, nueita į siaurą ir neišsprendžiamą šv. Brunono tikslios žūties vietos nustatymo problemą.

Viena vertus, proginių renginių paviršutiniškumas yra natūralus. Tai išplaukia ne tik iš „progiškumo“, bet ir iš to, kad šv. Brunono ir 1009-ųjų tema yra šviežia, jos tyrimai lietuvių istoriografijoje pradėti tik XX a. devintame dešimtmetyje. Todėl čia dar tikrai yra ką veikti.

Kita vertus, mes ir šiandien vis dar nesugebame be klaidų pacituoti Kvedlinburgo analų.

Pagal juos, šv. Brunono žūties data – kovo 9-oji. Bet jeigu pažvelgsime nuo pat 2009 m. į interneto svetainėse ir spaudoje publikuojamus kalendorius, tai ten kaip viduramžiais – kompiliavimo rutina. Minimi Kvedlinburgo analai, tačiau šv. Brunono žūties data dedama iš Titmaro kronikos (vasario 14 d.) arba įrašomas 1955 m. „Lietuvos TSR istorijos šaltiniuose“ pateikiamas klaidingas datavimas (vasario 23 d.). Tikiuosi, kad bent čia nereikės laukti kito tūkstantmečio, kad ištaisytume klaidą.

Istoriko tikslas – ne tik pateikti praeities pamokas dabarčiai, tačiau ir kurti dabartį, nusakant moderniosios, europietiškos visuomenės ir valstybės vertybes.

– Skaitant ne profesionalo akimis, jūsų disertacija turbūt labiausiai nustebina tuo, kiek per tūkstantį metų vieno žmogaus gyvenimas ir mirtis sukuria skirtingų interpretacijų ir versijų. Kaip ir kodėl susikuria šie skirtingi pasakojimai?

– Pirma, reikia įvertinti informaciją, kas yra jos šaltinis ir nešėjas, kaip ta informacija plinta. Antra, svarbu perprasti Viduramžių autorių istorinio darbo metodus, šaltinių pobūdį ir paplitimą. Jau XI a. šaltiniuose pateikiamos bent penkios šv. Brunono žūties vietos, užfiksuota ne viena jo žūties data, o ir pats misionierius yra įvardijamas skirtingais vardais (vienur vadinamas Brunonu Bonifacu, kitur – tik Brunonu, trečiur – tik vienuolišku Bonifaco vardu).

Šie XI a. šaltiniai plinta rankraščiais, vienuolynų skriptoriumuose perrašomi į naujai kuriamas kronikas ar analus. Taip, pavyzdžiui, XII a. Magdeburge į Analisto Sakso kroniką ar Magdeburgo analus 1009-ųjų siužetas buvo surašytas sujungus XI a. Kvedlinburgo analų ir Titmaro kronikos informaciją. Taip atsirado dar viena – kompiliacinė – žūties vietos versija (Prūsijos-Rusios-Lietuvos pasienis). Ir kai matai, kaip ta informacija viduramžių autorių „dėliojama“, tuomet supranti, kad istoriografijoje peršamas „autentiškiausio šv. Brunono žūties vietos aprašymo varianto“ ieškojimas yra nonsensas.

Būtent funkcionuojant skirtingiems šv. Brunono istorijos pasakojimams formavosi kamalduliškoji, benediktiniškoji ir lokalinė (arba Kverfurto) tradicijos.

Vito Jadzgevičiaus nuotr./Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto mokslininkė Inga Leonavičiūtė
Vito Jadzgevičiaus nuotr./Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto mokslininkė Inga Leonavičiūtė

– Kokius didžiausius šv. Brunono vardo, gyvenimo ir žūties versijų skirtumus išryškintumėte? Ir ką reiškia jūsų minimas šv. Brunono „susidvejinimas“?

– Kamalduliškosios tradicijos pagrindu buvo XI a. sukurtas Petro Damianio „Šv. Romualdo“ gyvenimas, kuriame Brunonas įvardijamas tik Bonifaco vardu, o jo žūtis lokalizuojama Rusijoje. Ilgainiui, interpretuojant ir siejant šaltinyje minimus „atsivertusius slavus“ su pietų slavais, šiam šventajam prigijo ne tik Rusijos kankinio, bet ir Bosnijos (arki)vyskupo įvardijimas.

Dar vienas svarbus bruožas, tai įsitvirtinęs misionieriaus nužudymo būdas: nukirstos rankos ir kojos, o paskui ir galva. 

Benediktiniškoji tradicija žinojo šventąjį Brunono vardu, o jo žūties vieta laikoma Prūsija. Ši lokalizacija atsiranda XI a. viduryje Bamberge surašytoje Viurcburgo kronikoje. Svarbu ir tai, kad pati misija šioje tradicijoje datuojama ne 1009 m., o 1008 m. Toks metų persislinkimas įvyksta dėl skirtingų datavimo sistemų naudojimo šaltiniuose.

Dar vienas svarbus bruožas, tai įsitvirtinęs misionieriaus nužudymo būdas: nukirstos rankos ir kojos, o paskui ir galva. Tokią kanoninę šv. Brunono žūties istoriją viduramžiais paskleidžia Ekehardo kronika, vienas iš daugiausia kompiliuojamų kronikinių kūrinių. XVI a. ši istorija pasipildo dar viena svarbia detale – misionierius pradėtas laikyti rutėnų arkivyskupu.

Lokalinė (arba Kverfurto) tradicija koreliavo su Saksonijoje benediktiniškoje aplinkoje sklidusia šventojo istorija. Jos pagrindinis išskirtinis bruožas – tai Brunono misijiniame itinerare padarytos dvi misijos į Prūsiją, kurias „lydėjo“ dvi su Kverfurtu susijusios legendos.

Skirtingose aplinkose susiformavę su skirtingais šventojo vardais ir misijos lokalizacijomis susiję pasakojimai XVI a. privedė prie to, kad misionierius buvo sudvejintas, t.y. kalbama kaip apie du šventuosius – Bonifacą, kuris apie 1000 m. vyko pas rusus, ir Brunoną – 1008 m. nužudytą prūsų.

– Iš istorikų profesionalų turbūt vis dar labiausiai tikimasi detektyvo vaidmens, t. y. kad jie pasakys, „kaip buvo iš tikrųjų“. Kaip tarp tokių versijų gausos galima atrasti tiesą?

– Matant šioje tūkstantmetėje istorijoje pasakojimų versijų įvairumą, sudėtingumą ir prieštaringumą, nemanau, kad čia įmanoma atrasti „galutines tiesas“. Labiausiai tinkamas mokslinis kelias tirti šį siužetą – tai kuo preciziškesnė šaltinių visumos analizė. Juk negalima vėlyvesnį kompiliacinį šaltinį laikyti autentiškesniu nei vienalaikis šaltinis.

Labai dažna viduramžiškų šaltinių specifika, kad juose persidengia ne vienu metu, o skirtingais amžiais užrašyta informacija. Tuomet reikia tiesiog „atsluoksniuoti“ jį, t. y. atskirti pirminę informaciją nuo vėlesnių intarpų ir pan.

Taigi „detektyvas“ turi būti profesionalus ir preciziškas, vadovaujantis logika ir samprotavimu iš įrodymų bei gausybės užuominų atrasti bylos sprendimą.

– O kaip jums atrodo, koks yra istoriko vaidmuo šiuolaikinėje Lietuvoje? Vien tik detektyvo?

– Oi, ne. Detektyvu istorikas turi būti tyrimuose, darbe su šaltiniais. Istorija, kaip ir kiti mokslai, turi turėti visus aspektus: ir empirinius tyrimus, ir teoriją, ir didaktiką.

Labai nedaugelis tai sugeba daryti. Vienas iš tokių istorikų – profesorius Alfredas Bumblauskas, kuris sugeba istoriją konceptualizuoti, suaktualinti ir pateikti visuomenei taip, kad sudomintų, intriguotų ir įkvėptų.

Manyčiau, kad istoriko vaidmuo besikeičiančioje visuomenėje turėtų būti dar ir mokytojo, ir kūrėjo. Istoriko tikslas – ne tik pateikti praeities pamokas dabarčiai, nūdienoje iškylančioms problemoms, tačiau ir kurti dabartį, nusakant moderniosios, europietiškos visuomenės ir valstybės vertybes.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
Užsisakykite 15min naujienlaiškius