-50% metinei prenumeratai. Velykų dovana!
Prenumeruoti
2010 04 17

Ar saugu Lietuvos vadovams skraidyti vienu lėktuvu

Ar turi teisę daug aukštų valstybės asmenų skristi vienu lėktuvu? Apie tai garsiai prabilta po to, kai prie Smolensko žuvo būrys iškilių Lenkijos politikų ir pareigūnų.
Trečiasis lėktuvas C-27J  „Spartan“
Lietuvos karinių oro pajėgų lėktuvas „Spartan“ / Augusto Didžgalvio/KAM nuotr.

Kalbėdami apie tragediją, kuri prieš savaitę ištiko Lenkijos tautą, Vakarų politologai priminė, kad, pavyzdžiui, JAV tuo pačiu automobiliu niekada nevažiuoja kartu net svarbių įmonių vadovai ir savininkai, jau nekalbant apie aukštus valstybės pareigūnus. Apie tai šeštadienį rašo dienraštis „Lietuvos rytas“.

Kokia situacija Lietuvoje? Ar egzistuoja kokios nors taisyklės ar teisės aktai, kurių laikantis būtų galima išvengti didelės nelaimės?

Dažnai skrenda kartu. Vienu lėktuvu į užsienį vykusių Lietuvos valstybinių delegacijų, kuriose buvo ne tik prezidentas, bet ir premjeras, ministrai, taip pat kiti aukšti pareigūnai, yra buvusi ne viena.

Antai 2003-iųjų pavasarį į Atėnuose vykusias stojimo į Europos Sąjungą iškilmes iš bendrovės „Aurela“ nuomotu lėktuvu skrido tuometis prezidentas Rolandas Paksas, premjeras Algirdas Brazauskas, užsienio reikalų ministras Antanas Valionis, Konstitucinio teismo pirmininkas Egidijus Kūris, Seimo ir Užsienio reikalų ministerijos atstovų delegacija.

Buvęs kariuomenės vadas, generolas leitenantas Valdas Tutkus prisiminė, kad į Afganistaną tuo pačiu lėktuvu ne kartą yra skridęs su šalies prezidentais ir krašto apsaugos ministrais.

Orlaiviai – prabanga. „Tame sudužusiame Lenkijos lėktuve iš saugomų asmenų buvo tik prezidentas Lechas Kaczynskis. Delegacijos, lydinčios prezidentą, paprastai visada būna ir solidžios, ir nemažos.Prezidentui ir palydai yra tekę kaip pakeleiviams grįžti ir Lenkijos lėktuvu, kuris prieš savaitę sudužo.

Pagal tarptautinę praktiką į vieną lėktuvą negali sėsti tik patys aukščiausi valstybių vadovai – prezidentai, premjerai ir parlamentų vadovai“, – „Lietuvos rytui“ aiškino Vadovybės apsaugos departamento vadovas Raimundas Kairys.

Paklaustas, ar tokiomis tarptautinėmis taisyklėmis vadovaujasi ir mūsų šalis, R.Kairys kalbėjo atsargiai: „Iš esmės dažniausiai taip. Bet būna visko. Juk neturime valstybės reikmėms skirto lėktuvo, todėl tenka naudotis ir reisiniais, ir nuomojamais lėktuvais. Skraidinti šalies vadovų į užsienį dviem ar trimis lėktuvais tiesiog neturime pinigų“.

Prakalbus apie kokias nors papildomas saugumo priemones, kai mūsų šalies vadovai skrenda į užsienį reisiniais lėktuvais, R.Kairys tik šyptelėjo: „O kokių galime imtis priemonių? Reisinis lėktuvas yra reisinis“.

Skraidė su lenkais ir kaip pakeleiviai. Dėl pinigų stygiaus Lietuvos vadovai yra atsidūrę ne tik pavojingose, bet ir diplomatiniu požiūriu kebliose situacijose.

Kai prezidentas Valdas Adamkus per politinę krizę Ukrainoje su kitų Europos valstybių vadovais vykdavo į Kijevą tarpininkauti derybose, parskristi į Vilnių ne visada turėdavo kuo.

Todėl Lietuvos vadovui ir lydinčiai delegacijai yra tekę kaip pakeleiviams grįžti ir Lenkijos lėktuvu, kuris prieš savaitę sudužo.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Įsirenkite šildymą oras–vanduo ir gaukite kompensaciją net iki 70 proc.
Reklama
Kas svarbu įrengiant biurą: keturios interjero dizaino tendencijos
Reklama
Pavasario savaitgaliams ar atostogoms – laikas pajūryje: ne tik pailsėsite, bet ir sustiprinsite sveikatą
Reklama
Norintiems investuoti į NT projektų plėtrą – kaip išsirinkti projektą pagal paskirtį?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius