Penktadienį kalbėdamas Konstitucijos dienai skirtame renginyje, D.Žalimas teigė, kad „tinkamas iš narystės Europos Sąjungoje ir NATO kylančių įsipareigojimų vykdymas yra Lietuvos užsienio ir saugumo politikos konstitucinis prioritetas“.
„Be kita ko, tai reiškia būtinumą įgyvendinti europinius žmogaus teisių ir laisvių standartus, pareigą užtikrinti NATO kolektyvinės gynybos sistemos poreikius atitinkančią krašto apsaugos sistemos plėtrą ir tokiai plėtrai būtiną nacionalinių gynybos išlaidų finansavimą“, – sakė D.Žalimas per Prezidentūroje surengtą minėjimą.
Teisininko teigimu, nors tiesiogiai ir neminima Konstitucijoje, Lietuvos narystė NATO gali būti laikoma „konstitucine vertybe“, nes „teikia didžiausias galimas ir nepakeičiamas saugumo garantijas“ ir užtikrina demokratinę konstitucinę santvarką.
Teisininko teigimu, nors tiesiogiai ir neminima Konstitucijoje, Lietuvos narystė NATO gali būti laikoma „konstitucine vertybe“, nes „teikia didžiausias galimas ir nepakeičiamas saugumo garantijas“ ir užtikrina demokratinę konstitucinę santvarką.
„Akivaizdu, kad be tokio imperatyvo Konstitucija, kaip visuomenės sutartis, būtų beprasmė, o valstybė negalėtų būti laikoma bendru visos visuomenės gėriu. Todėl drįstu teigti, kad šį imperatyvą įgyvendinanti Lietuvos narystė NATO taip pat yra konstitucinė vertybė“, – kalbėjo D.Žalimas.
Reaguodama į Rusijos veiksmus Ukrainoje, Lietuvos Vyriausybė kitąmet siūlo trečdaliu didinti Lietuvos išlaidas gynybai. Jei Seimas projektui pritars, pagal dabartinius skaičiavimus, Krašto apsaugos ministerijos biudžetas kitąmet sudarytų 1,11 proc. šalies bendrojo vidaus produkto. Tai vis dar gerokai mažiau nei NATO užsibrėžtas 2 proc. rodiklis.
D.Žalimas penktadienį sakė, kad pagal Konstitucinio Teismo išaiškinimus „NATO sąjungininkių pajėgos ir karinės bazės Lietuvos teritorijoje gali būti“, nors Konstitucijos 137 straipsnyje rašoma, jog „Lietuvos Respublikos teritorijoje negali būti masinio naikinimo ginklų ir užsienio valstybių karinių bazių“. Pasak D.Žalimo, šis straipsnis „turi būti suvokiamas kaip saugantis, o ne trukdantis saugoti Lietuvos nepriklausomybę, demokratiją ir kitas konstitucines vertybes“.