V.Čchikvadzė po susitikimo žiniasklaidai teigė, kad sugriežtintas Lietuvos vežėjų tikrinimas neturi jokių politinių priežasčių, o tokios versijos keliamos asmenų, kuriems būtų naudinga šių dviejų valstybių tarpusavio įtampa.
Diplomatai nesutaria dėl problemos svarbos
Jis pabrėžė, kad eilės pasienyje – ne politinio lygmens problema. „Mano požiūriu, situacija yra kontroliuojama, be abejo, ji bus išspręsta. Šis klausimas yra ne dviejų ministerijų ar dviejų parlamentų, bet dviejų žinybų (muitinių – 15min.lt) klausimas. Taip pat vežėjai turi vykdyti Rusijos įstatymus“, – kalbėjo diplomatas. Pagrindinė sugriežtinto muitinės tikrinimo priežastis – Rusijos vežėjų noras apsaugoti savo šalies rinką nuo konkurentų iš kitų valstybių – Lenkijos, Latvijos, Estijos, Turkijos ir Lietuvos, – įsitikinęs V.Gilys.
Tačiau, užsienio reikalų ministro Vygaudo Ušacko teigimu, išskirtinis lietuvių tikrinimas Rusijos pasienyje neatitinka šių šalių dalykiškų ir pragmatiškų santykių ir tai nėra vien muitinių ar vežėjų tarpusavio santykių aiškinimasis. „Mums tai yra svarbus klausimas ir mes jį spręsime tokiu lygmeniu, koks, mūsų nuomone, yra reikalingas“, – teigė V.Ušackas.
Pažeidimai – su rusų muitininkų pagalba
Pasak Rusijos ambasadoriaus, Lietuva iš visų ES valstybių padaro daugiausia pažeidimų veždama krovinius į Rusiją. „Tai aiškinu tuo, kad lietuviai perveža daugiausiai krovinių“, – tęsė V.Čchikvadzė. Jo duomenimis, per pirmąsias tris dienas, kai sugriežtintos sąlygos, rasti dar du krovinių gabenimo pažeidimai.
„Scanpix“ nuotr./Vladimiras Čchikvadzė |
„Mes nustatėme, kad Rusijos muitinės pareigūnai dalyvavo praleidžiant kontrabandą į Rusijos teritoriją. Tie muitininkai jau nebedirba, bet procedūra buvo įvykdyta ne be muitinės pagalbos“, – žiniasklaidai kalbėjo Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Valdas Gilys.
Siekia nesąžiningai išstumti lietuvius
Pasak jo, pagrindinė sugriežtinto muitinės tikrinimo priežastis – Rusijos vežėjų noras apsaugoti savo šalies rinką nuo konkurentų iš kitų valstybių – Lenkijos, Latvijos, Estijos, Turkijos ir Lietuvos. Esą Rusijos vežėjų asociacija turi labai stiprią įtaką valstybinėms institucijoms ir jų rankomis šalina konkurentus.
„Taip darytume ir mes, jei taip atsitiktų, kad rusai dominuotų Lietuvos rinkoje, bet ne tokiais metodais. Ne valstybių institucijų spaudimu. Yra visos priemonės: konkurencija, sąžiningas darbas – būtent taip rinkos yra iškovojamos“, – piktinosi V.Gilys.
Rinką prarado ir kitos šalys
Anot pašnekovo, su valstybinių institucijų žinia iš Rusijos rinkos buvo pašalinti turkų vežėjai, prisidengus politiniais nesutarimais kelias užkirstas ir estams, o latviai šiuo metu baiminasi Lietuvos vežėjų likimo. „Linavos“ duomenimis, latvių vežėjai, priešingai nei teigia Rusija, yra padarę triskart daugiau pažeidimų nei Lietuva.
Šiuo metu Latvijos ir Rusijos pasienyje stovi apie 350 lietuviams priklausančių krovininių automobilių. Vieno jų prastova per parą kainuoja 300–500 eurų, todėl krovinius pervežančios įmonės patiria milžiniškų nuostolių. Tačiau didesnis nuostolis – Rusijos rinkos praradimas, skaičiuojamas milijardais litų, nes krovinių gabenimą iš Lietuvos įmonių perima kitos valstybės, kurioms tokios sankcijos nėra taikomos.
Vairuotojai ketina streikuoti
Po savaitės stovėjimo ima sekti ir vairuotojų kantrybė – pasigirsta kalbų apie kelių blokadą. „Linavos“ generalinio sekretoriaus teigimu, įmonių vadovai prašomi nesiimti tokių veiksmų, nes jie tik dar labiau pablogintų susidariusią situaciją.
„Rusijos muitininkai yra pasiruošę streiką malšinti įvairiais būdais. Yra sukarinta muitinės žinyba, kuri bet kokiu atveju pasiruošusi malšinti galimas riaušes, bet nemanau, kad iki to būtų prieita. Mūsų vežėjai yra kultūringi, dar patikinome mūsų vadovus, kad perspėtų juos, jog tai tik pagilins krizę“, – teigė V.Gilys.
Rusija prieš savaitę sugriežtino Lietuvos vilkikų tikrinimą pasienyje. Trečiadienį į Rusiją skrenda „Linavos“ atstovai, kurie susitiks su Rusijos vežėjais, o ketvirtadienį numatytas Lietuvos ir Rusijos muitinių atstovų susitikimas.