Dabar populiaru
Publikuota: 2021 sausio 25d. 08:59

Kaip Lietuvoje gabenamos vakcinos nuo COVID-19 ir kodėl tai tiek daug kainuoja?

Revakcinacija Kauno klinikose
Kauno klinikų nuotr. / Revakcinacija Kauno klinikose

Pastaruoju metu visuomenėje daug diskusijų kelia ne tik COVID-19 vakcinų gabenimas, bet ir jo kaštai. 48 tūkstančiai eurų už pakrovimą transportuojant ir dar tiek pat už iškrovimą – tinkama kaina?

Šią žemiausią kainą pasiūliusios bendrovės „Sotus derlius“ vadovas Aidas Simanavičius paaiškina: tokia kaina nėra per didelė, atsižvelgiant į vežėjo patiriamas sąnaudas.

Šiuo metu Ekstremalių sveikatai situacijų centras (ESSC) laikinai sustabdė transportavimo sutartį su šia bendrove.

Pirmosios vakcinų partijos logistika Lietuvoje pasirūpinusios bendrovės „Armila“ direktorius Remigijus Mielinis sako, kad visas procesas atrodo neįtikėtinai paprastas tik nežinant detalių.

Dirba du asmenys

Logistikos paslaugų tiekėjo parinkimas sukėlė daug klausimų, nes visuotinio vakcinavimo užtikrinimui itin svarbų konkursą laimėjusi įmonė neturi patirties farmacijos logistikoje, neturi nė vienos transporto priemonės.

Be to, joje dirba vos 2 asmenys.

LRT paviešinus vakcinų transportavimo konkursą laimėjusios bendrovės „Sotus derlius“ pasiūlymą, šis išnagrinėtas iki smulkiausių detalių.

Atsirado nesuprantančių, dėl ko valstybė bendrovei turi mokėti net 48 tūkst. eurų už vakcinos pakrovimą ir dar tiek pat – už jų iškrovimą.

Ekrano nuotr. /„Sotus derlius“ kainos pasiūlymas
Ekrano nuotr. /„Sotus derlius“ kainos pasiūlymas

„Sotus derlius“ vadovas Aidas Simanavičius 15min paaiškino, kad ši kaina tik iš šalies atrodo didelė.

Pakrovos ir iškrovos kainos sudedamoji dalis – įmonės patiriamos sąnaudos, o jų išties nemažai: sausas ledas bei kitos reikalingos priemonės.

Vakcinų transportavimo konkursą „Sotus derlius“ laimėjo pasiūliusi mažiausią kainą.

Tokiu būdu ji aplenkė konkurentus, tarp kurių – taip pat konkurse dalyvavusi ir pirmąją vakcinų partiją Lietuvoje gabenusi įmonė „Armila“.

Vakcinos kelias Lietuvoje

„Armila“ direktorius Remigijus Mielinis 15min atskleidė, kad vakcinų transportavimas – daug sąnaudų ir kruopštaus planavimo reikalaujantis procesas.

Jis esą tik nežinantiems gali atrodyti lengvas ir paprastas.

Gamintojo į Lietuvą atgabentos vakcinos savo kelią pradeda Ekstremalių sveikatai situacijų centro sandėlyje.

Čia saugomos ne tik vakcinos, bet ir visos vakcinavimui reikalingos priemonės – tirpalai, švirkštai, pleistrai, dezinfekantai – juos taip pat reikia pristatyti ligoninėms.

„Armila“ direktorius pasakoja, kad dėl šios priežasties į reisą siunčiami du vilkikai – viename gabenamos vakcinos, kitame – visos būtinosios priemonės.

Du vilkikai reikalingi dar ir tam, kad, kelyje nutikus nenumatytam įvykiui, pristatymo procesas nenutrūktų ir šalčio grandinė būtų tinkamai išlaikyta.

Du vilkikai reikalingi dar ir tam, kad, kelyje nutikus nenumatytam įvykiui, pristatymo procesas nenutrūktų ir šalčio grandinė būtų tinkamai išlaikyta.

Vakcinas „Armila“ gabena dviem maršrutais: Nemenčinė–Vilnius–Panevėžys–Šiauliai ir Nemenčinė–Kaunas–Klaipėda.

Šiuose miestuose įsikūrusios didžiosios šalies ligoninės, atsakingos už tolesnį vakcinavimo procesą.

Vakcinos iš „Pfizer“ atvežamos specialiose termodėžėse su sausu ledu. Jose yra gamintojo termodavikliai, leidžiantys stebėti temperatūros pokyčius viso transportavimo metu.

ESSC darbuotojai, perėmę siuntą, ant joje esančio termodaviklio nuspaudžia „stop“ mygtuką – tuomet informacija apie temperatūrą automatiškai nukeliauja į „Pfizer“ centrą, kuriame fiksuojama žinia apie siuntos pristatymą.

„Scanpix“ nuotr./„Pfizer/BioNTech“ vakcina nuo koronaviruso
„Scanpix“ nuotr./„Pfizer/BioNTech“ vakcina nuo koronaviruso

Tuomet vakcinos gamintojas per Lietuvos „Pfizer“ filialą privalo atsiųsti patvirtinimą, kad siunta pristatyta tinkamai.

„Pfizer“ atstovybė Lietuvoje į ESSC atsiunčia dar ir temperatūrų išklotines, kurias reikia atidžiai ištirti, kad būtų įsitikinta, jog nebuvo pažeista šalčio grandinė.

Trunka kelias dienas

Vakcinos kelionė iki Lietuvos sandėlio trunka apie tris dienas.

Įsitikinus, kad transportavimas iki Lietuvos įvykdytas tinkamai, vakcinos iš gamintojo termodėžių kraunamos į ESSC sandėlyje esančius specialius ultra žemos temperatūros šaldiklius – šiam perkrovimui pagal reglamentą skirtos vos 5 minutės.

Gamintojo teigimu, vakcinas perkrovus į šaldiklius, būtina, kad jos ten išbūtų mažiausiai dvi valandas.

Gamintojo teigimu, vakcinas perkrovus į šaldiklius, būtina, kad jos ten išbūtų mažiausiai dvi valandas.

Praėjus šiam laikui, vakcinų gabentojai paskirsto krovinį atskirai kiekvienai ligoninei pagal poreikius.

Transportavimo įmonė tam iš anksto būna pasiruošusi sauso ledo ir specialias termodėžes.

Į vieną tokią dėžę telpa 5 „Pfizer“ vakcinų dėžės.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./COVID-19 pandemija, Lietuva
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./COVID-19 pandemija, Lietuva

„Žinant užsakymo dydį, pagal jį reikia apskaičiuoti sauso ledo kiekį, nes jis priklauso nuo vakcinų dėžės dydžio ir dozių skaičiaus. Vienai transportavimo termodėžei reikia maždaug 20–30 kg sauso ledo.

Šaldymo talpyklos paruošiamos iš anksto. Jos turi būti įšalusios. Tik su tokiomis galime atvažiuoti“, – pasakoja vakcinas transportuojančios įmonės „Armila“ direktorius R.Mielinis.

Užpylus vakcinas ledu, įjungiami atskiri, jau Lietuvoje duomenis siunčiantys, termodavikliai.

Nuvykus į ligoninę, iškraunamos vakcinos, kartu su jomis – ir visos būtinos skiepijimo priemonės.

Perkrauti vakcinas į ligoninėse esančius šaldiklius taip pat reikia vos per penkias minutes.

Atidarius dėžes, iš jų išimamos vakcinos ir stabdomas termodaviklis.

Jo rodmenis įsirašo gydymo įstaiga ir logistikos bendrovė, kuri vėliau duomenis pateikia ESSC.

Vežė pirmąją partiją

„Mes jau vežėme vakcinas – tą prieš Kalėdas atvykusią pirmąją partiją. Tuomet buvome sutarę su ministerija. Tą daro ne viena mūsų įmonė – bendradarbiaujame su JAV „World courier“ įmone. Būtent ji specializuojasi ultražemos temperatūros pervežimuose. Mūsų kompanija daugiau rūpinasi organizaciniais dalykais ir būtinosiomis vakcinavimo priemonėmis, o štai „World courier“ – vakcinų pervežimu“, – apie pirmosios Lietuvoje vakcinų partijos gabenimą pasakoja R.Mielinis.

Šių dviejų įmonių konsorciumas taip pat dalyvavo ESSC paskelbtame vakcinų transportavimo konkurse, tačiau jį laimėjo mažesnę kainą pasiūlęs „Sotus derlius“.

„Visoms šalims tai yra naujovė. Kai skaitau spaudą, susidaro toks įspūdis, kad žmonėms visas tas vakcinų gabenimo procesas atrodo labai paprastas. Kai viskas vyko per Kalėdas, niekas juk nepagalvojo apie tokias smulkmenas, kad mums teko tartis su žmonėmis, jog jie neliktų per šventes su šeimomis, o dirbtų ir gabentų vakcinas“, – apie darbo užkulisius kalba R.Mielinis.

Kai viskas vyko per Kalėdas, niekas juk nepagalvojo apie tokias smulkmenas, kad mums teko tartis su žmonėmis, jog jie neliktų per šventes su šeimomis, o dirbtų ir gabentų vakcinas.

„Armila“ vadovas sako, kad vakcinų gabenimas – iššūkis visiems to proceso dalyviams, nes su tokio sudėtingumo logistika niekas iki šiol nebuvo susidūręs.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Vakcinų gabenimas
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Vakcinų gabenimas

„Reikia labai tiksliai apskaičiuoti, kiek reikės sauso ledo. Visgi jo reikia jau vykstant pasiimti vakcinos. Be to, reikia vežtis labai tikslų kiekį. Įsivaizduokite – trisdešimčiai vakcinų dėžių pervežimui reikia atsivežti maždaug dešimt termodėžių ir maždaug 150 kg sauso ledo.

Vėliau reikia viską tinkamai sudėti, tinkamai padėti daviklį, kad jis neišsijungtų. Reikia labai atidžiai viską daryti, kad neįvyktų klaida. Kiekviena dozė labai brangi, viską reikia daryti labai atsakingai“, – sako įmonės vadovas.

Sudėtingas gabenimo procesas

Vakcinų transportavimas viso pasaulio šalims yra didelis iššūkis.

Didelę vakcinų pakrovimo ir gabenimo paslaugų kainą lemia tai, kad jas gabenant turi būti nuolat išlaikoma vadinamoji šalčio grandinė.

„BioNTech ir Pfizer“ vakcinos turi būti transportuojamos ir laikomos net -70–80 laipsnių (ne mažiau -70) temperatūroje, o „Moderna“ vakcinos – -20 laipsnių temperatūroje.

Tam reikalingi specialūs šaldikliai, o transportavimui naudojamas sausas ledas.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Vakcinų šaldytuvas
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Vakcinų šaldytuvas

Jas į gydymo įstaigas reikia pervežti itin skubiai, per tam tikrą terminą, transportavimo metu nuolat palaikant reikalingą šalčio temperatūrą.

Transportas tam turi būti specialiai paruoštas. Jame turi būti įrengta speciali šaldymo įranga.

Būtina užtikrinti tinkamas sąlygas visoje grandinėje – ir pakraunant vakcinas iš gamintojo į kelių transportą, ir laikant jas terminale, ir pergabenus oru pristatant jas iki galutinio taško bei jame laikant.

Sutartis laikinai sustabdyta

ESSC laikinai sustabdė daug abejonių sukėlusią sutartį dėl COVID-19 vakcinos išvežimo su bendrove „Sotus derlius“.

Iki pandemijos įmonė gamino kukulius, o ESSC su įmone pasirašė sutartį dėl vakcinų išvežiojimo.

Sutarties vertė – 462 tūkstančiai eurų.

Bendrovė sugebėjo laimėti reikšmingą konkursą, pasiūliusi 70 tūkstančių eurų mažesnę kainą nei artimiausias konkurentas.

Sutartis buvo pristabdyta po incidento, kai vežant vieną vakcinų siuntą sumažėjo šaltis ir kilo rizika, kad ji bus sugadinta.

Vakciną vežė „Sotaus derliaus“ subrangovas – bendrovė „Radusa“, kurios atstovai aiškino, kad kraunant vakciną dėl žmogiškojo faktoriaus įvyko klaida.

Vakcina nesugadinta, bet vežėjo patikimumu suabejota.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Praktiškai su „Norfa“

Laimė jaustis saugiai

Esports namai

Parašykite atsiliepimą apie 15min