„Viešosios ir privačios partnerystės taikymas kelių priežiūrai – daugelio Europos valstybių išbandytas ir pasiteisinęs modelis. Numatoma, kad Lietuvoje pasitelkus šį modelį kelių priežiūra būtų vykdoma efektyviau, o valstybės metinės išlaidos šiems darbams galėtų sumažėti net iki 45 proc.“, – pranešime spaudai sakė susisiekimo ministras Eligijus Masiulis.
Vietoj tradicinės koncesijos numatoma taikyti privačios finansavimo iniciatyvos (angl. private finance iniciative) modelį, kai privačiam partneriui tenka ne tiesiogiai iš kelių naudotojų renkami mokesčiai, o valstybės teikiamas atlygis. Toks modelis yra taikomas Didžiojoje Britanijoje, Lenkijoje.
Pasak pranešimo, privatus partneris perimtų valdyti vienuolikos valstybės įmonių turtą ir personalą, o keliai ir toliau liktų valstybės nuosavybe.
Bus siūloma pasirašyti 20–25 metų trukmės sutartį, pagal kurią privatus partneris įsipareigotų atlikti darbus ir užtikrinti techninėse sąlygose numatytus kelių priežiūros kokybinius parametrus. Siekiant išvengti paslaugų monopolizavimo, gali būti pasirinkti keli privatūs partneriai.
E.Masiuliis BNS anksčiau sakė, kad kelių priežiūros funkciją atidavus privačioms kompanijoms konkurso būdu, per metus būtų galima sutaupyti apie 130–140 mln. litų valstybės lėšų.
Vien keliams prižiūrėti šioms įmonėms iš Kelių priežiūros ir plėtros programos 2010 metais numatoma skirti 243 mln. litų, švietėjiškoms saugaus eismo priemonėms – 1 mln. litų, o keliams, jų statiniams ir žemei inventorizuoti – dar 5 mln. litų.
Šiuo metu Lietuvoje yra daugiau kaip 21 tūkst. kilometrų valstybinės reikšmės kelių. Regioniniu principu juos prižiūri 11 valstybės įmonių, jose rajonų principu veikia 47 kelių priežiūros tarnybos.
Šiuo metu valstybės valdomų kelių priežiūros įmonės turi strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui. Jų sąraše – „Automagistralė“, „Alytaus regiono keliai“, „Kauno regiono keliai“, „Klaipėdos regiono keliai“, „Marijampolės regiono keliai“, „Panevėžio regiono keliai“, „Šiaulių regiono keliai“, „Tauragės regiono keliai“, „Telšių regiono keliai“, „Utenos regiono keliai“ ir „Vilniaus regiono keliai“.