Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Prenumeruoti

Su sukčiais susidūręs vilnietis: „Pokalbio pradžioje mane labai gerai prigavo“

Lietuvos policija savajame „Facebook“ profilyje pasidalijo laiku susivokusio gyventojo įspėjimu socialiniame tinkle apie elektroninius aferistus. „Nors įrašas ilgas, bet verta paskaityti, kad neužkibtumėte ant sukčių kabliuko“, – įsitikinę pareigūnai.
Mobilusis ryšys
Asociatyvi iliustracija / AFP/„Scanpix“ nuotr.

„Būkite budrūs ir atsargūs. Iki vakar galvojau, kad telefoniniai sukčiai bando išvilioti pinigų tik iš nieko nesuprantančių močiučių. Bet, panašu, kad smarkiai klydau“, – savo patirtį su nusikaltėliais pristato pats vilnietis.

Jis pripažįsta, kad iš nusikaltėlių pusės viskas vyko tikrai labai kokybiškai: „Net negalvojau, kad viskas taip gerai atidirbta. Prasideda nuo problemos, įvaroma baimės, sukuriama stresinė situacija, kad reikėtų skubėt ir tada pasiūlomas sprendimas, kaip viską išspręsti.“

Jaunas vyras smulkiai visiems papasakojo, kaip pabendravo su apsišaukėliu – „tyrėju Mantu Ivoška iš 2-ojo policijos komisariato“.

15min pateikia socialiniame tinkle paviešintą pasakojimą iš pirmų lūpų:

Jau ėjau pro skrydžio laipinimo vartus ir tada nepažįstamo numerio skambutis. Keliu ragelį ir prasideda dialogas:

– Sveiki. Ar su [...] (skambinantysis tiksliai pasako vardą ir pavardę – red. past.) kalbu?

– Klausau jūsų.

– Jums paskambino tyrėjas Mantas Ivoška iš 2-ojo policijos komisariato. Ar pastaruoju metu nepasigedote kokių nors savo daiktų?

– Na, lyg ne. O kažką radot?

– Kaip čia jums viską tiksliai papasakoti. Vakar per įprastą patikrinimą sustabdėme žmogų X, pas kurį radome jūsų asmens dokumento ir elektroninės bankininkystės sutarties kopijas. Ar jūs pažįstat minėtą žmogų?

– Na, nepamenu tokio žmogaus. Neįsivaizduoju, kaip jis galėjo turėti mano dokumentų kopijas. O jūs jo nepaklausėt, iš kur jas gavo?

– Jis sako, kad rado. Bet mes nelabai tikim. Radome ir dar tris kitų žmonių analogiškus dokumentus, todėl minėtą pilietį sulaikėme.

– Ir jūs radote mano naujo ID kopiją? Aš jį tik prieš kelis mėnesius pasiėmiau.

– Taip, taip. Koks jūsų bankas?

– Y.

– Taip, kaip tik šio banko duomenis ir turime.

– Tai o kaip tie dokumentai atsirado pas šį žmogų?

– Mes tą ir bandome išsiaiškint.

– Ar gali būti, kad banko darbuotojas nutekino informaciją?

– Gali. Mes nagrinėsime, ar tarp jų nėra kokio giminystės ryšio.

– O ką jie su mano dokumentų kopijomis galėjo padaryt?

– Tai vakar vakare, X laiku iš jūsų banko buvo bandoma padaryti pavedimą žmogui Y. Ar jūs darėte šį pavedimą? Ar pažįstate šį žmogų?

– Ne. Bet o kaip jie galėjo daryti pavedimą be kodų generatoriaus ar mobilaus parašo?

– Nežinau, bet mes dabar mėginam apsaugoti jūsų finansus. Kadangi šie žmonės iš karto iš pavedimų istorijos ištrynė visą informaciją, bankas užblokavo pavedimą ir jis nebuvo įvykdytas. Todėl yra keli variantai. Kol vyks ikiteisminis procesas, reikia pilnai užblokuoti banko sąskaitą.

– Kuriam laikui?

– Nuo 12 iki 18 mėnesių.

– Jūs juokaujat. Ką aš darysiu?

– Kitas variantas – susisiekti su banko saugumo departamentu, informuoti apie įsilaužimą į jūsų sąskaitą ir įsitikinti, kad viskas yra gerai.

– O jūs man atsiųsit kažkokį dokumentą, kad aš galėčiau aiškintis, kaip nutekėjo mano duomenys?

– Taip, reikės, kad rytoj pas mus užsuktumėt supildyti visų duomenų.

– Kur?

– Vilniuje.

– O tiksliau?

– Algirdo g. 20.

– Rytoj aš negaliu.

– O penktadienį?

– Na, bandysiu.

– Gerai, tinka ir penktadienis. Bet dabar reikia apsaugoti jūsų sąskaitą. Ar suprantate?

– Tai ką turiu daryt?

– Aš jus sujungsiu su banko saugumo departamentu, jūs paaiškinsit situaciją, pasakysit, kad su jumis jau susisiekė Mantas Ivoška iš antrojo policijos komisariato. Užblokuosit sąskaitą ir bent jau jūsų finansai bus saugūs. Ar gerai?

– Tikriausiai.

– Gerai, nepadėkit ragelio.

„OK, labai įdomu“, galvoju, paktiškai lipdamas į lėktuvą.

Įsijungia X banko muzika. Sujungia su banko „darbuotoju“ ir tada man tarsi kažkoks nušvitimas – čia kažkas negerai! Tęsiasi pokalbis su kitu žmogumi:

– Sveiki. X banko saugumo departamento vadovas klauso.

– Panašu, kad kažkas buvo įsilaužęs į mano banko sąskaitą, tai dabar galvoju, ką daryt.

– Reikia užblokuot sąskaitą. Koks jūsų vardas, pavardė?

– O galima tai padaryt gyvai?

– Galima, bet reikia kuo skubiau. Nes jeigu jau kažkas buvo įsilaužęs, tai galit likti be pinigų.

– Aha, suprantu. O jūs iš kurio banko padalinio esat? Aš pas jus atvažiuosiu.

– Mes Vilniuje.

– Aišku. O gal galit adresą pasakyt?

– Tai šitą procedūrą galima bet kuriame banko padalinyje atlikt. Tik tada turit man pasakyt, kad atsisakot apsaugot savo sąskaitą. Ar tikrai atsisakot banko apsaugos?

– Tai o jūs kokiu adresu esat? Koks banko padalinio adresas, kuriame dabar sėdit?

– Tai Vilniuje.

– Tai supratau, kad Vilniuje. Kur tiksliai? Kur man važiuot?

– O jūs dabar važiuosit?

– Atsilaisvinu ir važiuoju. Kur važiuot?

– Ne, čia reikia dabar iš karto padaryt.

– OK, tada aš jums perskambinsiu vėliau.

Dedu ragelį ir skambinu į 2-ąjį policijos komisariatą. Klausiu, ar pas jus dirba Mantas Ivoška. Jie sako, kad niekada apie tokį negirdėjo. Sakau, o man ką tik jis skambino. Tai, sako, sukčiai. „Galit tiesiog ignoruot ir nekreipt dėmesio, vis tiek nieko nepakeisit. Džiaukitės, kad iš jūsų neišviliojo pinigų, apsaugojot savo pinigus. Galit nebent pasakyt numerį, iš kurio jums skambino“. OK.

Kai padėjau ragelį, emocijos buvo labai skirtingos. Pirmiausiai, pagalvojau, kad pirmoje pokalbio pusėje mane labai gerai prigavo. Buvau visiškai patikėjęs, nors ir buvo labai keistų, praktiškai neįmanomų vietų, kaip pvz. visiškai nauja ID kortelė arba pavedimo padarymas be mobilaus parašo ar kodų generatoriaus. Maža to, aš po kiekvieno lėšų sujudėjimo iš karto gaunu notification'ą į telefoną.

Iš kitos pusės, smagu, kad laiku susivokiau ir pradėjau juos tikrint. Reikia uždavinėt labai tikslius ir konkrečius klausimus. Pvz. galėjau paklaust, o kokį ID numerį matot ant tos dokumentų kopijos? Turbūt iš atsakymų iš karto būtų kilę įtarimų.

Tada buvo šiek tiek gaila, kad nedavedžiau pokalbio su „saugumo vadovu“ iki galo. Spėju, kad jis būtų maždaug toks: „Dabar turime prisijungt prie jūsų paskyros, sakykite visus kodus“.

Nors iš jų pusės viskas vyko tikrai labai kokybiškai. Net negalvojau, kad viskas taip gerai atidirbta. Prasideda nuo problemos, įvaroma baimės, sukuriama stresinė situacija, kad reikėtų skubėt ir tada pasiūlomas sprendimas, kaip viską išspręsti. Jeigu ne ta „banko muzikėlė“ ir tiek daug neaiškių aplinkybių, gal būtų sunkiau suprast apgavystę. Bet šiaip, nuo kada policija sujunginėja su banku?

Žodžiu, būkit atsargūs, būtinai papasakokit draugams, giminėms ir artimiesiems, kad visi būtume saugūs!

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pranešimas apie prašymų dėl triukšmo mažinimo priemonių įgyvendinimo išlaidų kompensavimo priėmimą
Reklama
Atėjo metas apsitverti sklypą: specialistų patarimai
Reklama
Steikų diena: kaip paruošti sultingą ir burnoje tirpstantį steiką?
Reklama
„CFMOTO“ tapo naujos motociklų vairavimo akademijos Lietuvoje partneriais
Užsisakykite 15min naujienlaiškius