-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Sukčiai darbuojasi išsijuosę...

Norėdami apmulkinti patiklius žmones ir išvilioti iš jų pinigų, sukčiai griebiasi neįtikėtinų metodų! Ypač daug apgavysčių pasitaiko vartojimo srityje. Praktika rodo, kad apgavikai visose šalyse naudojasi panašiais vartotojų mulkinimo metodais. Jeigu kokioje nors valstybėje atsiranda naujas apgaudinėjimo būdas, jis nedelsiant pritaikomas kitur.
Kompiuteris
Savo pašto dėžutėje vienąsyk aptinkate keistą pranešimą, atkeliavusį net iš... / Photos.com

Tarptautinis vartotojų apsaugos ir gynimo tinklas (ICPEN), kuriame bendradarbiauja apie keturiasdešimt šalių, nusprendė imtis bendros veiklos ir kasmet organizuoti „Apgavysčių prevencijos mėnesius“. Jų metu žmonės gausiai informuojami, kaip atpažinti apgaules ir jų išvengti. Jau kuris laikas į šią veiklą yra aktyviai įsitraukusi ir Lietuva. Šiemet pagrindinis dėmesys telkiamas į internetu vykdomas vartotojų apgavystes. Remiantis Lietuvos kriminalinės policijos biuro duomenimis, sukčiai apgauna vidutiniškai vieną iš 60 pasirinktų aukų.

Apie šias labiausiai paplitusius sukčiavimo atvejus paprašėme papasakoti Europos vartotojų centro ir Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos specialistų.

Bankų pranešimai

Savo pašto dėžutėje vienąsyk aptinkate keistą pranešimą, atkeliavusį net iš... Didžiosios Britanijos, su kuria nesate susiję jokiais ryšiais, o gal net niekada ir nesilankę. Siuntėjas — vienas didžiausių šios valstybės bankų — jus informuoja, kad yra gavęs vienos akredituotos britų loterijos organizatorių nurodymą pervesti į jūsų sąskaitą laimėtą 820 tūkst. svarų sumą. Jums tereikia užpildyti ir pasirašyti prašymą dėl minėtosios sumos pervedimo. Tiesa, dar reikėsią sumokėti 495 svarų aptarnavimo mokestį. Kai tik jį pervesite į nurodytą sąskaitą, minėtoji suma jums bus išsiųsta per 48 valandas nuo aptarnavimo mokesčio gavimo momento.

Apsidžiaugę netikėtu laimėjimu (juk būna pasaulyje stebuklų!) ir išsiuntę solidų aptarnavimo mokestį, nekantriai laukiate viliojančio laimėjimo.

Apsidžiaugę netikėtu laimėjimu (juk būna pasaulyje stebuklų!) ir išsiuntę solidų aptarnavimo mokestį, nekantriai laukiate viliojančio laimėjimo. Deja, jo nesulauksite niekada, nes pranešime paminėtas bankas jokiais ryšiais nėra susijęs su loterijos, kuri, pasirodo, yra fiktyvi, rengėjais.

Patrauklios kainos

Jums reikia naujo automobilio. Žvilgtelėkite, kas siūloma virtualiojoje prekyboje. Čia esančiose svetainėse pasiūlymų esama išties viliojamų, ir kainos nebaugina. Išsirenkate labiausiai patikusį automobilį ir susisiekiate su pardavėju, pareikšdami norą jį įsigyti. Pardavėjas jus informuoja, kad iš pradžių turite užsiregistruoti jų interneto svetainėje, o jau tada šios svetainės savininkai pagal susitarimą su pardavėju persiųs automobilį. Tai padarę netrunkate sulaukti pranešimo, kad būtina sumokėti 1 300 eurų užstatą. Kai šią sumą pervedate į nurodytą sąskaitą, gaunate gabenamo automobilio stebėjimo internete numerį. Po kelių dienų jus vėl pasiekia laiškas, kuriame prašoma papildomai sumokėti dar 3 tūkst. eurų, kad automobilis būtų praleistas per muitinę. Tai padarę liekate laukti savo svajonių automobilio. Ir... tebelaukiate iki šiol, mat jo pardavėjai ir gabentojai tarsi į žemę prasmego, daugiau nebeatsako nei į skambučius, nei į elektroninius laiškus. Pasirodo, jūsų patiklumu pasinaudojo fiktyvi įmonė, apgaule besipelnanti iš vartotojų.

Kartais internete galima rasti pasiūlymų už itin patrauklią kainą įsigyti mobiliojo ryšio priemonių. Susigundę nusprendžiate nusipirkti modernų telefono aparatą. Susisiekiate su pardavėjais, persiunčiate pinigus. Ir — sulaukiate pardavėjo skambučio: jis jums pasiūlo už labai patrauklią kainą įsigyti daugiau aparatų. Sutinkate nusipirkti dar porą, pervedate reikiamą sumą, tačiau pirkinys vis neatkeliauja. Užtat elektroniniu būdu jus pasiekia to paties vadybininko laiškas su atsiprašymu: esą įvykusi klaida, ir jis vietoj trijų telefonų jums išsiuntęs devynis. Vėl prašoma primokėti. Vadybininkas, žinoma, pateikia siuntos stebėjimo numerį, tačiau jūs, susisiekę su siuntų tarnyba, gaunate atsakymą, kad tokiu numeriu paženklintos siuntos apskritai nėra. Dar sykį susisiekti su telefonais prekiaujančia įmone jau nebepavyksta — jos ir pėdos būna ataušusios. Tampa aišku, kad ji nėra nei įregistruota, nei vykdo kokią nors veiklą.

Naujausio modelio telefonai

Mobiliaisiais telefonais naudojamės visi, tad neatsitiktinai juos, kaip savo „darbo priemonę“, įvairiausio plauko apgavystėms panaudoja sukčiai. Vieną gražią dieną savo mobiliojo ekrane išvystate žinutę: „Sveikiname, jūsų telefono numeris laimėjo mūsų firmos (nurodomas jos pavadinimas) suorganizuotoje loterijoje. Prizą — tūkstančio litų čekį ir naują telefono aparatą — galite atsiimti mums paskambinę numeriu...“

Apie panašias apgaules nieko negirdėjęs asmuo paprastai apsidžiaugia ir nedelsdamas susisiekia su loterijos organizatoriais. Atsiliepęs mandagus balsas patvirtina laimėjimo faktą, bet, prieš išduodamas žadėtus prizus, paprašo laimėtojo nupirkti mobiliojo ryšio sąskaitos papildymo kortelių ir padiktuoti jų numerius. Kai ši sąlyga įvykdoma, prizų dalintojas dingsta ir prisiskambinti jam tampa neįmanoma — telefonas būna išjungtas.

Solidus piniginis prizas

Bet kokios šventės išvakarėse ar tuoj po jos jus pasiekia maždaug tokio turinio intriguojantis pranešimas: „Informuojame, kad mūsų (nurodomas įmonės pavadinimas) surengtoje kalėdinėje (naujametėje, velykinėje ir t. t.) akcijoje jūsų telefono numeris laimėjo du tūkstančius litų. Laimėjimai išduodami, paskambinus telefono numeriu...“

Vėlesnių įvykių eigos galima jau nebekomentuoti. Vos tik gavę norimus duomenis, sukčiai išnyksta iš akiračio...

Surenkate nurodytą numerį. Atsiliepia solidus vyriškas balsas: „Centro registracijos skyrius. Kuo galėčiau padėti?“ Paaiškinate, kad norite gauti išsamesnę informaciją dėl šventinėje akcijoje laimėtų pinigų. Pašnekovas paprašo dar kartą priminti „laimingo bilieto“ numerį ir vėl paskambinti po kelių minučių. Susisiekus iš naujo, laimėjimas patvirtinamas ir paprašoma pasakyti, iš kokio miesto skambinama. Taip pat pranešama, kad atsiimti laimėtos pinigų sumos ir dar papildomo prizo — naujo mobiliojo telefono — teks atvažiuoti į įmonės būstinę sostinėje (nurodomas adresas ir asmuo, į kurį reikia kreiptis). Su savimi būtina turėti pasą ir prizą laimėjusį telefoną, o prieš tai dar būtina nupirkti 99 litus kainuojančią telefono sąskaitos papildymo kortelę ir registratūrai pranešti jos serijos numerį. Pinigai už šį pirkinį būsią grąžinti atsiimant prizą, tačiau nupirkti kortelę ir pranešti jos duomenis būtina nedelsiant...

Vėlesnių įvykių eigos galima jau nebekomentuoti. Vos tik gavę norimus duomenis, sukčiai išnyksta iš akiračio...

Laimėti daiktai

Scenarijus panašus: telefone perskaitote žinutę, kad jūsų mobiliojo ryšio operatorius organizavo loteriją, kurios vienu iš laimėtojų tapote būtent jūs. Prizą — kelis tūkstančius litų kainuojantį naujo modelio kompiuterį — jums reikės atsiimti prekybos centre (pasakomas jo adresas), prieš tai sumokėjus jo pridėtinės vertės mokestį (nurodomas šio mokesčio dydis ir sąskaitos, į kurią reikia pervesti pinigus, numeris). Gavę pinigus, sukčiai tuoj pat dingsta kaip į vandenį.

Pranešama elektroniniu paštu

Atsidarę savo elektroninį paštą, pastebite keistą pranešimą, atkeliavusį iš kokios nors šalies. Jame informuojama, kad jums atiteko stambus tarptautinės loterijos laimėjimas (nurodomos šimtatūkstantinės sumos), o į šią loteriją jūsų elektroninio pašto adresas per kompiuterių tinklą pateko atsitiktinai. Taip pat nurodomas jūsų piniginio prizo laimėjimo numeris ir elektroninio pašto adresas, kuriuo reikia susisiekti su tam tikru asmeniu, ir tuomet galima atsiimti pinigus. Aišku, susisiekus praneštu adresu, laimėjusiojo paprašoma nurodyti tikslius savo asmens duomenis ir banko sąskaitos numerį (juk laimėtus pinigus reikia kažkur pervesti). Kartais dar prašoma sumokėti mokesčius už piniginio prizo pervedimą į sąskaitą.

Suprantama, reikiamus duomenis nurodęs ar pinigus pervedęs asmuo žadėto piniginio laimėjimo niekada nesulaukia.


Puikus pretekstas – jubiliejinės datos

Lengvatikiams suvilioti sugalvojama svarių loterijos organizavimo priežasčių. Pavyzdžiui, ją gali rengti kokia nors solidi firma savo 10 (15 ar 20) metų sukakties proga. Tuo nesuabejojo ir žmogus, savo mobiliajame telefone aptikęs žinutę iš vieno prekybos centro — buvo pranešta, kad centro dešimties metų sukakčiai paminėti buvo organizuota loterija, kurios metu kompiuteriniu būdu buvo išrinkti trys asmenys, laimėję po tūkstantį litų ir po mobilųjį telefoną. Būtent jis ir patekęs į laimėtojų gretas. Prizas laukiąs, o atsiimti jį galima užsiregistravus tam tikru telefonu (buvo nurodytas numeris). Paskambinus atsiliepė operatorius — jis pasakė, kad prizas gali būti atvežtas į namus, tik prieš tai būtina 90 litų papildyti telefono sąskaitą „Teleloto“ terminale ir, paskambinus tuo pačiu numeriu, pranešti kvite nurodytus skaičius. Kai prizo laimėtojas tai padarė, sužinojo dar vieną gerą naujieną: pasirodo, jis pateko į superfinalą, kuriame turi galimybę laimėti automobilį „Peugeot 206 CL“. Superfinalo organizavimo eiga būsianti tokia: reikės sulaukti telefonu atkeliausiančio signalo, tada skubiai skambinti nurodytu numeriu ir atsakyti į užduotą klausimą. Teisingai atsakiusiojo ir laukia automobilis.

Telefono signalo neteko ilgai laukti. Paskambinęs nurodytu telefonu, žmogus sužinojo, kad jam pavyko prisiskambinti pirmajam ir dabar teksią atsakyti į klausimą, kiek kainuoja automobilis „Peugeot 206 CL“. Buvo pateikti ir keli atsakymo variantai: 54 tūkst. litų, 56 tūkst. litų ir 59 tūkst. litų. Jis spėjo, kad tikriausiai 56 tūkst. litų. Kitame laido gale pasigirdo džiaugsmingas balsas: sveikiname, jūsų atsakymas teisingas, nuo šiol automobilis — jūsų. Laimėjimo mokesčius — 7 tūkst. litų — už laimėtoją savo gimtadienio proga sumokėsiąs prekybos centras, teliksianti tik nedidelė smulkmena — 2 000 litų už dokumentų sutvarkymą jau reikės sumokėti pačiam. Kai asmuo pusę šios sumos pervedė į nurodytą sąskaitą ir paskambino į prekybos centrą susitarti dėl likusios mokesčio dalies, sužinojo, kad centras jokios loterijos neorganizavo ir jokių prizų nedalijo. Tik tuomet nelaimingasis suprato pakliuvęs į apgavikų spąstus ir praradęs 1 090 litų.


Ką daryti, kad netaptumėte sukčių aukomis?

* Susimąstykite, jeigu atkeliavo žinutė apie loterijoje laimėtą prizą, siūlomas pigias paskolas, pelningą darbą ir kitokius patrauklius dalykus. Visa tai pernelyg gražiai skamba, kad būtų tiesa.
* Jeigu, prieš atsiimant laimėjimus, prašoma atsiųsti pinigų ar pranešti telefono sąskaitos papildymo kvitų duomenis, neabejokite — tai tikrai apgaulė.

* Nebijokite uždavinėti daugybės klausimų — šitaip patys valdysite situaciją.

* Kritiškai žvelkite į pasiūlymus susisiekti su ankstesnių laimėjimų savininkais.

* Neskubėkite priimti kokių nors sprendimų ir pasirašyti dokumentų. Sukčiai paprastai linkę reikalauti atsakyti tuoj pat — esą kitaip prizas ir pinigai gali atitekti kam nors kitam.

* Nepasiduokite prekybos vadybininkų spaudimui. Jeigu jie atėjo į jūsų namus, patikrinkite jų asmens dokumentus.

* Niekados nenurodykite savo asmens duomenų, banko sąskaitos ir kreditinių kortelių numerių bei kitos konfidencialios informacijos, kol nesate tikri, kad turite reikalų su teisėta organizacija.

* Gavę pranešimą apie prizą, galite paskambinti į juos dalijančią įmonę (telefoną nesunkiai sužinosite iš informacijos tarnybos) ir pasiteirauti, ar ji išties organizuoja kokias nors loterijas, akcijas ir pan.

* Apie galimų apgavysčių scenarijus pasikalbėkite su savo šeimos nariais. Ypač su vaikais ir pagyvenusiais tėvais, kurie itin dažnai tampa sukčių aukomis.

* Iškilus abejonėms, verta informuoti policiją.

Jeigu iš užsienio internetu gavote jums adresuotą pasiūlymą, primenantį čia aptartus vartotojų apgaudinėjimo atvejus, galite paskambinti į Europos vartotojų centrą tel. (8 5) 265 0368 arba pasikonsultuoti el. p. info@ecc.lt.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius