Dabar populiaru
Sužinokite daugiau
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Mirė vienas garsiausių Lietuvos teatro režisierių Henrikas Vancevičius

RežisieriusHenrikas Vancevičius (kairėje), aktorius Laimonas Noreika (viduryje)  ir poetas Justinas Marcinkevičius
Nuotr. iš LNDT archyvo / RežisieriusHenrikas Vancevičius (kairėje), aktorius Laimonas Noreika (viduryje) ir poetas Justinas Marcinkevičius
Šaltinis: 15min
0
A A

Antradienį po sunkios ligos mirė vienas garsiausių XX amžiaus 6–9 dešimtmečių Lietuvos teatro režisierių Henrikas Vancevičius. Šių metų sausį režisieriui sukako 90 metų, ta proga jį sveikino teatro elitas, valdžios atstovai.

Premjeras Algirdas Butkevičius apie H.Vancevičių sakė:  „Net vienas talentingas kūrėjas gali pakeisti Lietuvos žmogaus vidinį pasaulį. Juk jūsų, svarbiausio Lietuvos teatro ilgamečio vadovo, dėka lietuvis išsaugojo širdyje laisvės, demokratijos ir savo valstybės troškimą. Jūs kantriai su kitais didžiaisiais šalies Kūrėjais lipdėte mūsų dvasios rūmus. Juk nuo jūsų pastatyto Justino Marcinkevičiaus „Mindaugo“ iki Atgimimo dar buvo likę 20 metų, nuo „Mažvydo“ – dešimtmetis. Bet jūsų kūrybos sodo vaisiai pagaliau prinoko.“

Prezidentė Dalia Grybauskaitė jį vadino vienu garsiausių ir reikšmingiausių XX amžiaus Lietuvos teatro režisierių, kuris „kūrybingai statė pasaulio klasikų pjeses, sudėtingomis sovietmečio sąlygomis nepabūgo režisuoti lietuviškos dramaturgijos“.

Prakalbo apie Lietuvą, tautos likimą

Kartu su grupe aktorių baigęs režisūros mokslus Maskvos A.Lunačiarskio teatro meno institute (GITIS), H.Vancevičius 1959–1966 metais buvo Kauno dramos teatro, 1966–1989 m. Lietuvos akademinio (dabar – nacionalinio) dramos teatro vyriausiasis režisierius, sukūrė spektaklių kituose Lietuvos teatruose, taip pat dirbo Lietuvos konservatorijoje (dabar – Muzikos ir teatro akademija).

1957 m. Kaune pastatęs didingą spektaklį „Herkus Mantas“, režisierius prabilo apie Lietuvą, lietuvybę, tautos likimą

H.Vancevičius daug dėmesio skyrė nacionalinės lietuvių dramaturgijos interpretacijoms 1957 m. Kaune pastatęs didingą spektaklį „Herkus Mantas“, režisierius prabilo apie Lietuvą, lietuvybę, tautos likimą.

Jo dėka teatro scenoje įsitvirtino dramaturgai Juozas Grušas ir Kazys Saja, debiutavo Justinas Marcinkevičius, jis statė Balio Sruogos, Jono Avyžiaus, Vytauto Bubnio kūrinių inscenizacijas. Istorijoje išliko ir jo pastatyti klasikiniai bei šiuolaikiniai spektakliai – Antono Čechovo „Trys seserys“, Federico García Lorca’os „Bernardos Albos namai“, Williamo Shakespeare’o „Antonijus ir Kleopatra“, Johno Steinbecko „Pelės ir žmonės“.

Lietuvos nacionaliniame dramos teatre, be daugelio kitų spektaklių, H.Vancevičius pastatė Jeano Paulio Sartre’o „Altonos atsiskyrėlius“, garsiąją Justino Marcinkevičiaus trilogiją „Mindaugas“, „Katedra“, „Mažvydas“ („Lie-tu-va“ 1978-aisiais!), Fiodoro Dostojevskio „Stepančikovo dvarą“, Henriko Ibseno „Juną Gabrielį Borkmaną“, „Laukinę antį“, Vinco Krėvės „Skirgailą“, kuriuose spindėjo Vaivos Mainelytės, Marijos Rasteikaitės, Regimanto Adomaičio, Henriko Kurausko, Laimono Noreikos, Audrio Chadaravičiaus, Arno Roseno, Vytauto Tomkaus ir kitų aktorių talentas.

Ieškojo naujų teatro formų

Apie savo darbo metodą Henrikas Vancevičius kalbėjo: „Mes buvome „autoriaus“ teatras, „žodžio“ teatras. Ir tai labai vertinom, ieškojom prasmės, siekėm, kad sakinys turėtų ir potekstę, ir prasmę, ir intonaciją. O vėliau prasidėdavo darbas su aktoriumi. Pirmiausia – jo tikslai. Ko jis apskritai įžengia į sceną? Ko jis siekia? Koks jo tikslas? – tai klausimai, į kuriuos pirmiausia turi atsakyti artistas ir aš su juo kartu.“

Režisierius teigė, kad jie ieškojo naujų teatro formų: „Taip, mes ieškojom naujų išraiškos priemonių. Bet kadangi buvau psichologinio, realistinio teatro režisierius, tai išraiškos siekimai buvo ypatingai išieškoti. Dabar dažnai matau daug blaškymosi, daug judesio ir kitą kartą galvoju, kažin ar jis reikalingas, daug ką būtų galima ir apkarpyti. Mūsų spektakliuose mes negalėjome žengti žingsnio, nežinodami, kodėl mes jį žengiam. Ir aš tuo tikėjau.“

Mūsų teatre teksto valdymas buvo bene svarbiausia

Justinas Marcinkevičius apie režisierių yra sakęs: „Henrikas Vancevičius myli literatūrą ir aktorių. Ką padarysi, nors šiandien tai ir nelabai madinga teatro koncepcija, tačiau ji amžina. Užtat geriausiuose jo spektakliuose režisieriaus lyg ir nematyti.“

Apie aktorius, sugebančius valdyti sceninę visumą, režisierius žinojo paprastus ir teisingus atsakymus: „Dėl to, kad jie prasmingai kalba. Jie kalba, siųsdami partneriui ar pastabą, ar klausimą. Kalba, kažko siekdami. Šiuolaikiniame teatre dažnai tiesiog nesigirdi, ką kalba. Dėl to, kad jie neturi reikalo. Aš pats pragyvenau šitas visas „istorijas“ Buvau artistas, vaidinau, ir atrodė, kad vaidinau „pilna koja”, bet, vėliau pasirodė, kad elgiausi neprasmingai.

Anksčiau aktoriai buvo nė kiek ne daugiau išsilavinę nei dabar. Bet jų sceninė veikla buvo daugiau paremta vidine veika. Aktoriuje turi gimti noras kažką pasakyti, padaryti, siekti ir nukreipti tai į savo partnerį. Ir iš jo sulaukti atsakymo arba pasipriešinimo. Ir tai yra toji vidinė veikla, kuri turi manyje gimti. O gimti ji turi iš mano norų, siekimų, pastangų, kurias aš nusibrėžiu, kurios man iškyla. Ir tai suformuoja mano norą su partneriu bendrauti vienaip arba kitaip. Mūsų teatre teksto valdymas buvo bene svarbiausia.“

H.Vancevičius bus pašarvotas Lietuvos nacionalinio dramos teatro Didžiojoje scenoje. Atsisveikinimas su velioniu – rugpjūčio 13 d. nuo 15 iki 20 val. ir rugpjūčio 14 d. nuo 10 iki 12 val. Karstas išnešamas rugpjūčio 14 d. 12 val. Laidotuvės vyks Antakalnio kapinėse, Menininkų kalnelyje.

Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Temos: 1 Teatras
Parašykite atsiliepimą apie 15min