Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Prenumeruoti

Seniausias tebenaudojamas komercinis keleivinis lėktuvas: kokia jo paslaptis?

Kokį kartą vaikštinėdami gatve apsižvalgykite – kiek 30–40 metų senumo automobilių matote aplinkui? Seni automobiliai, motociklai ir net troleibusai nieko nestebina. O štai labai seni didieji komerciniai keleiviniai lėktuvai yra pakankamai reti. Kodėl? Ir kur surasime seniausią?
Boeing 737-200
Boeing 737-200 / „Wikimedia Commons“ nuotr.

Kodėl senų automobilių yra tiek daug, o senų lėktuvų beveik nematome?

Jei mėgstate automobilius, tikriausiai ne kartą pasvajojote kada nors turėti kokią seną mašiną ir ją restauruoti. Entuziastai negali atsidžiaugti savo senais automobiliais ir jais dažnai leidžiasi į tolimas keliones. Tačiau jei į tas pačias tolimas keliones leidžiamės lėktuvu, greičiausiai skrisime ne senesniu nei 20 metų senumo orlaiviu, rašo „Aviacijos pasaulis“. Na, nebent kelionės tikslas yra koks nors sunkiai pasiekiamas kraštas ne pačioje turtingiausioje pasaulio šalyje.

Tai kodėl didžiosios oro linijos atsisako dar puikiai funkcionuojančių senesnių lėktuvų ir juos keičia naujais? Priežastis labai paprasta – kaina. Kad ir kaip keistai tai skambėtų, seno lėktuvo eksploatacija yra brangi. Orlaiviams reikalinga nuolatinė priežiūra, o kuo lėktuvas yra senesnis, tuo didesni tos priežiūros kaštai. Žinoma, naujų orlaivių pirkimas reikalauja didžiulių investicijų, tačiau išsivysčiusių šalių oro linijos vykdo pakankamai daug skrydžių, kad tos investicijos atsipirktų pakankamai greitai.

„Wikimedia Commons“ nuotr./„Boeing 737-100“ – tokių keistų proporcijų 737 tikriausiai jums nėra tekę matyti
„Wikimedia Commons“ nuotr./„Boeing 737-100“ – tokių keistų proporcijų 737 tikriausiai jums nėra tekę matyti

Nepamirškime ir to, kad per pastaruosius kelis dešimtmečius lėktuvai gerokai patobulėjo. Šiandien jie yra tylesni, taupesni ir saugesni. Taigi, senesni lėktuvai sunaudoja daugiau kuro, dažniau genda ir dar atbaido keleivius. Šalia to yra ir paprasčiausias faktas, kad jie dėvisi – patekę į visiškai sudėvėtą lėktuvo saloną, kitą kartą tų oro linijų jau nebesirinksite.

Čia ir yra didžiausi skirtumai tarp automobilių ir lėktuvų. Senus automobilius vairuoja jų savininkai, kurie yra susitaikę su dažnais gedimais, neprotingomis degalų sąnaudomis ir komforto trūkumu. Tuo tarpu oro linijos turi rūpintis įvaizdžiu ir vilioti keleivius puikia saugumo statistika, geromis kainomis ir patogiu salonu. Jau nekalbant apie tai, kad anksti parduotas lėktuvas dar gali pasitarnauti kitoms, mažesnėms oro linijoms. O štai parduotas per vėlai keliauja tiesiai į metalo laužą.

„Wikimedia Commons“ nuotr./Boeing 737-200
„Wikimedia Commons“ nuotr./Boeing 737-200

Pats seniausias pasaulio komercinis keleivinis lėktuvas

Didesnės oro linijos savo lėktuvų parkus nuolat atnaujina naujais orlaiviais. Senesni lėktuvai iškeliauja į metalo laužą, muziejus ar mažas regionines neturtingų kraštų oro linijas. Neišsivysčiusiose šalyse seni lėktuvai dar gali būti naudojami pakankamai ekonomiškai, nes ten vyrauja ne toks griežtas požiūris į saugumą, keliami kuklesni reikalavimai komfortui, o ir skrydžių yra mažiau, todėl priežiūros kaštai nėra tokie milžiniški.

Gali būti, kad seniausią komercinį lainerį surasime Afrikoje. Žemyne, kur į saugumą žiūrima šiek tiek laisviau, o bilietų įperkamumas nusveria reikalavimus patogumui, seni lėktuvai yra labai dažnas reiškinys. Kuomet orlaivio išlaikymas didžiosioms Europos oro linijoms tampa neekonomišku, jis dažnai iškeliauja į Afriką.

Airfleets.net duomenimis, seniausias šiuo metu skraidantis komercinis lėktuvas – tai „Boeing 737-200“. Šis „Boeing 737-200“, dabar nešiojantis registracijos numerį 5Y-CGV, buvo pagamintas dar 1975 metų lapkritį – šiam lėktuvui jau beveik 44-eri. Jis buvo pagamintas belgų „Sabena“ oro linijoms, kurios jau nebeegzistuoja.

„Wikimedia Commons“ nuotr./„Boeing 737-200“
„Wikimedia Commons“ nuotr./„Boeing 737-200“

1999 metais šis „Boeing 737-200“ trumpam pateko į „European Aircharter“ rankas, o jau 2000-aisais tapo „Air Inter Cameroon“ („Cameroon Airlines“) nuosavybe. Vėliau šis lėktuvas dirbo Kambodžoje, Armėnijoje, Kenijoje ir Ugandoje. Šiuo metu jis priklauso „Zone Four“ užsakomųjų skrydžių bendrovei. Kažkuriuo savo karjeros metu šis lėktuvas buvo paruoštas gabenti kroviniams, tačiau pakeitimai buvo minimalūs, siekiant išlaikyti galimybę sugrąžinti keleivių vietas.

Kita vertus, jei tas Afrikoje besidarbuojantis „Boeing 737-200“ keleivių jau nebegabens, seniausiu lėktuvu tikriausiai reikėtų laikyti Venesuelos žemų kainų oro linijoms „Venezolana“ priklausantį „Boeing 737-200“ su registracijos numeriu YV502T. Šis lėktuvas buvo pagamintas 1978 metais – jam jau 41-eri.

„Wikimedia Commons“ nuotr./Boeing 737-200
„Wikimedia Commons“ nuotr./Boeing 737-200

Kaip tikriausiai jau supratote, jis nebuvo pagamintas Venesuelos rinkai. Pirmasis šio orlaivio savininkas – amerikiečių „Frontier Airlines“, kuris lėktuvą naudojo iki 1985-ųjų. Tuomet jis perėjo į „United Airlines“ rankas, o jau 2011 metais iškeliavo į Venesuelą, kur skraido iki šiol. Tiesa, nelabai dažnai, tačiau vis dar yra registruotas kaip aktyvus.

Taigi, mes žinome, kad seniausias pasaulio komercinis keleivinis lėktuvas yra „Boeing 737-200“ ir jam jau daugiau nei 40 metų. Tačiau būtina pabrėžti, kad kalbame tik apie didžiuosius lainerius – mažesnių 6–10 vietų lėktuvų tikrai surastume ir senesnių. Didieji lėktuvai yra tikri darbiniai arkliai ir turi būti kiek įmanoma efektyvesni, todėl jų tarnavimo laikas yra gana ribotas. Seniausių pasaulio keleivinių komercinių lėktuvų dešimtuke bent pusę vietų greičiausiai užimtų būtent „Boeing 737-200“, bet kodėl?

„Wikimedia Commons“ nuotr./Vienas seniausių tebenaudojamų „Boeing 737-200“ savo karjeros pradžioje
„Wikimedia Commons“ nuotr./Vienas seniausių tebenaudojamų „Boeing 737-200“ savo karjeros pradžioje

„Boeing 737-200“ ilgaamžiškumo paslaptis

„Boeing 737“ kūrimas prasidėjo dar 1964 metais. Tuo metu tai buvo įspūdingai pažangus ir labai populiarus lėktuvas. „Boeing 737-100“ tapo pirmuoju serijos lėktuvu, nes darbo su „Lufthansa“ ėmėsi 1968-ųjų vasarį. „Boeing 737-200“ darbą pradėjo vos po poros mėnesių, tačiau serijinė jo gamyba iš tiesų prasidėjo šiek tiek anksčiau.

Nuo pat pradžių „Boeing“ naujajam 737 kėlė didžiulius ekonomiškumo reikalavimus. Buvo siekiama sukurti lėktuvą, kuris būtų kiek įmanoma patrauklesnis visoms oro linijoms. Žemai sumontuoti varikliai užtikrino lengvą priežiūrą, prietaisai buvo paprasti, tačiau ir labai patikimi, o pilotai džiaugėsi patogiomis darbo vietomis. Maksimalaus skrydžio nuotolio, kabinos konfigūracijos ir ekonomiškumo kombinacija „Boeing 737“ pavertė labai paklausiu lėktuvu.

Su metais 737 buvo ne kartą atnaujintas. Šie lėktuvai ir šiandien yra nepaprastai populiarūs, o „Boeing“ kompanija tebėra labai stipri. Tai reiškia, kad 737 naudotojai gali sulaukti gamintojo pagalbos vykdant remonto ir priežiūros darbus. Per tuos 51 metus „Boeing 737“ įrodė savo patikimumą ir vertę.

„Wikimedia Commons“ nuotr./Boeing 737-200
„Wikimedia Commons“ nuotr./Boeing 737-200

Kita vertus, o kuo daugiau skraidytų mažesnės neturtingų šalių oro linijos, jei ne senais „Boeing 737“? „Airbus A320“ šeimos orlaiviai dar nespėjo sulaukti tokio garbaus amžiaus, jų yra mažiau, todėl ir jų vertė naudotų lėktuvų rinkoje yra didesnės. Pirmasis A320 pakilo tik 1987 metais, o darbą pradėjo tik 1988-aisiais.

Taigi, trumpai tariant, seniausių pasaulio keleivinių lėktuvų dešimtuke „Boeing 737“ dominuoja todėl, kad šių lėktuvų tiesiog yra daugiau. Jie visada buvo labai populiarūs, o didesnė pasiūla naudotų lėktuvų rinkoje lėmė ir patrauklią kainą. Kartu jie garsėja savo patikimumu, o ir pilotai juos mėgsta. Prireiktų dar ne vieno seniausio komercinio lainerio išėjimo į užtarnautą poilsį, kol seniausiu laikytume kokį nors kitą ne „Boeing 737“ modelio orlaivį.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pranešimas apie prašymų dėl triukšmo mažinimo priemonių įgyvendinimo išlaidų kompensavimo priėmimą
Reklama
Atėjo metas apsitverti sklypą: specialistų patarimai
Reklama
Steikų diena: kaip paruošti sultingą ir burnoje tirpstantį steiką?
Reklama
„CFMOTO“ tapo naujos motociklų vairavimo akademijos Lietuvoje partneriais
Užsisakykite 15min naujienlaiškius