D.Pankevičius Gabone atsidūrė karinio perversmo centre: automatai buvo nukreipti ir į jį

Po Afriką keliaujantis daugiausia pasaulio šalių aplankęs lietuvis Danas Pankevičius šiuo metu yra Gabone. Čia atvykęs jis pamatė ne tik didžiausius pasaulyje vėžlius, bet ir nepavykusį karinį perversmą – tuštutėles gatves, į jį nukreiptus automatus, visoje šalyje išjungtą internetą. Negana to, jis gyvena didelės karinės bazės patalpose.
Danas Pankevičius Gabone, kuriame bandyta įvykdyti karinį perversmą

Dano Pankevičiaus kelionių žemėlapyje – daugiau nei 170 aplankytų pasaulio šalių, 2017 metais jis buvo išrinktas „Lietuvos Kolumbu“. Praėjusių metų pabaigoje jis leidosi į naują išbandymą – pusę metų keliaus po Afriką, mažiausiai turistų lankomas šio žemyno šalis, vyks pas atsiskyrusias gentis ir eis takais, kuriais dar nėra žengusi nė vieno lietuvio koja.

Angoloje susidūręs su sveikatos problemomis (skaitykite daugiau: Afrikoje D.Pankevičius susirgo ne tik maliarija – antra liga nustebino net gydytojus ), tyrinėdamas Gaboną jis pateko į karinio perversmo epicentrą.

Savo paskyroje feisbuke – Danas around the world – jis pasidalijo įspūdžiais iš šalies sostinės Librevilio. Su jo leidimu dalijamės Dano įrašu:

„2019.01.07. Tai įvyko šiandien. Gabono sostinėje Librevilyje – mieste, kuriame aš įstrigęs jau 8 dieną. Panašu, kad teks dar priverstinai užsibūti, nes iki šiol neturiu savo paso rankose. Jis Kongo ambasadoje, o dirba ji kada tik nori. Jau 5 kartus ten važiavau. O dėl žemiau aprašomų įvykių, tai išvis nežinia, kada atsidarys.

Bandymas nuversti valdžią prasidėjo 4 valandą ryto, kai nedidelė grupė kariuomenės atstovų užėmė radijo stotį ir televiziją. Eterio metu ragino žmones imti į rankas ginklus ir išeiti į gatves. Skambėjo kalbos, kad reikia pokyčių šalyje, prašė palaikymo ir t.t. Šalies prezidento šalyje nebuvo, jis užsienyje. Žmonės masiškai į gatves neišėjo, nepalaikė. Kiek supratau prancūziškai, sukilo tik maža grupelė karių. Kiti Gabono kariai jų taip pat nepalaikė ir puolė sukilėlius. Nuo ankstaus ryto miesto gatvėse tratėjo AK-47 automatų šūviai, važinėjo tankai. Po kelių valandų pučo lyderis ir jo pagalbininkai buvo suimti, o du kareiviai nušauti. O aš tuo metu ramiai miegojau...

D.Pankevičiaus nuotr./Gabone, kuriame bandyta įvykdyti karinį perversmą

Prabudęs ryte pamačiau, kad telefonu negaliu prisijungti prie interneto. Kelis kartus perkroviau telefoną, bet tai nepadėjo. Nusprendžiau nueiti iki oro uosto, jis visiškai šalia, tik 700 metrų nuo mano vietos, ir paklausti telekomunikacijų bendrovės, kodėl susidūriau su problemomis. Aš iš jų oro uoste pirkau sim kortelę su interneto planu.

Išėjęs į gatvę nustebau – nebuvo nė vieno automobilio, o gyvenu ties pagrindine miesto gatve, kiekvieną dieną joje būdavo didžiausios spūstys. Užtrukdavau 10 min., kol pereidavau į kitą gatvės pusę, niekas nesustodavo praleisti. Pirma mintis, atėjusi į galvą – gal Gabone pirmadienis ne darbo diena?

Atvykęs į oro uostą pamačiau švieslentėje, kad skrydžiai atšaukiami, nė vienas ofisas ar parduotuvė nedirbo. Tuščia, tik apsaugos darbuotojai vaikšto. Hmm... Labai keista. Nusprendžiau grįžti atgal į savo kambarį. Einant pravažiavo kelios šarvuotos mašinos, nekreipiau dėmesio, jos nuolatos mieste važinėja. Paskui pralėkė dideliu greičiu keli pikapai, kuriuose stovėjo po 6 karius su juodomis kaukėmis uždengtais veidais. 3 kariai atstatę automatus į priekį, kiti 3 – į galą. Anksčiau matydavau pravažiuojančius kareivius, bet jie būdavo be kaukių, ir automatai visada nuleisti žemyn. Šį kartą jie buvo grėsmingai atsukti tiesiai į mane, ir aš buvau vienintelis pėsčiasis gatvėje. Man tai labai nepatiko.

D.Pankevičiaus nuotr./Gabone, kuriame bandyta įvykdyti karinį perversmą

Grįžęs į kambarį išgirdau kaukiančias mieste sirenas, skambėjo taip pat, kaip ir Lietuvoje per sirenų patikrą. O aš iki šiol nieko nežinau, kas darosi mieste, nes neturiu interneto. Įeinu į viešbučio kiemą, o jis tuščias. Nė vieno žmogaus. Nueinu į restoraną, durys atrakintos, bet taip pat nė vieno žmogaus. Aš vienintelis visoje teritorijoje!! Nusprendžiu likti kambaryje.

13:30 val. teko palikti tuščią viešbutį, nes buvau susitaręs 14 valandai atsiimti savo pasą su viza iš Kongo Respublikos ambasados. Atvykus vartų niekas neatidaro. Kelis kartus padaužiau į juos, išlindo apsauginis. Rodo rankomis, kad nedirba. Rašau jam per kalbos vertimo programėlę, kad esu susitaręs susitikimui 14 valandą. Jis purto galva ir liepia ryt ateiti. Paskui apsauginis sukryžiuoja rankas, rodydamas, kad jos lyg būtų surakintos antrankiais, ir suprantu, kad kalba apie prezidentą. Ir paskui šaukia man angliškai: go home, go home! Pagalvojau, gal suėmė prezidentą, ir tikrai gali kilti neramumų, geriau gatvėje nelikti.

Po sekundės vėl mieste pradėjo kaukti sirenos. Nieko nelaukęs sustabdžiau kaip tik pro mane pravažiuojantį taksi. Vairuotojas – angliškai šnekantis! Lekiant tuščiomis miesto gatvėmis per kelias minutes išsiaiškinau, kas įvyko ryte. Jis pats labai išsigandęs buvo, tai tik dabar dirbti pradėjo, sulaukęs antros dienos pusės. Paaiškino, kad sirenų kaukimas – tai ženklas gyventojams, kad mieste pavojinga ir prašoma likti namuose. O internetas dingęs ne tik man, jo nėra visoje šalyje. Dėl įvykių specialiai atjungė. Kol keliaujame iki mano viešbučio, prasilenkiame su daug karinių mašinų, virš galvų skraido keli kariniai sraigtasparniai. Gatvėse žmonių nematyti, parduotuvės visos uždarytos, degalinės taip pat. Miestas lyg miręs.

D.Pankevičiaus nuotr./Gabone, kuriame bandyta įvykdyti karinį perversmą

Pagaliau kambaryje, o gyvenu aš didelės karinės bazės patalpose. Čia apsistoja kariai. Viešbutis neturi jokio pavadinimo ar švieslentės, ir visi darbuotojai – tiek apsauginis, valytojos ar barmenės – su karinėmis uniformomis.

Bus papildymas.“

Naujienas apie Dano kelionę sekite jo paskyrose feisbuke: „Danas around the world“ ir „Instagram“: @pankevicius ir 15min rubrikoje „Pasaulis kišenėje“.

Sučiuptas maištininkų vadeiva

Gabono kariuomenės maišininkų, pirmadienį mėginusių įvykdyti perversmą, vyriausiasis lyderis buvo suimtas, o du jo šalininkai žuvo šturmuodami visuomeninio radijo pastatą, pranešė šalies prezidentūra.

Kelioms valandoms anksčiau Gabono kariuomenė per valstybinį radiją paragino žmones „pakilti“ ir paskelbė, jog bus suformuota „nacionalinė atkūrimo taryba“, pasiligojusiam prezidentui Ali Bongo pernai rudenį išvykus gydytis į užsienį. Šiuo metu jis yra privačioje rezidencijoje Maroko sostinėje Rabate.

„Padėtis valdoma“, – sakoma prezidentūros pranešime ir nurodoma, kad radijo stoties pastate laikyti įkaitai buvo išvaduoti.