Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Ką dirba kelionių vadovai?

Vasario 21-ą dieną yra minima tarptautinė gido diena, tačiau sveikinimai gido dienos proga dažnai aplenkia kelionių vadovus. Kodėl taip yra? Pasirodo, kad iki šiol daug kam neaišku, ką daro šios profesijos atstovai, kuo jų darbas skiriasi nuo gido arba, kokią naudą keliautojui ar turizmo agentūrai jie kuria.
Monika Auksutytė ir Tomas Tumalovičius
Monika Auksutytė ir Tomas Tumalovičius

Gidų ir kelionių vadovų ruošimo mokyklos „GuideLines Academy“ įkūrėja Monika Auksutytė jau devynerius metus dirba kelionių vadove ir neslepia liūdesio, kad šis darbas Lietuvoje iki šiol suvokiamas paviršutiniškai ir yra nepakankamai vertinamas. Gal dėl to vasario 21 d. ir sveikiname gidus, bet ne kelionių vadovus.

„Matyt, tas, kas sugalvojo Lietuvoje įvesti gido dieną, nesuprato, kad kelionių vadovo ir gido darbai skiriasi. Juolab, 2003 m., kada Lietuvoje buvo įvesta ši šventė, ir pačių kelionių vadovų turėjome nedaug“, – spėja M.Auksutytė ir visgi tikisi, kad edukuojant visuomenę ir net pačius kelionių organizatorius, kelionių vadovo darbas bus traktuojamas taip pat, kaip ir užsienio kompanijose. Jose kelionių vadovas – visos kelionės sėkmės faktorius.

Kelionių vadovas – žvaigždė

Su anglakalbiais turistais Baltijos jūros regiono šalyse ir Rusijoje daugiausiai dirbanti M.Auksutytė teigia, kad turus organizuojančios užsienio kompanijos į kelionių vadovų atranką ir apmokymus investuoja didžiulius resursus. „Yra rūpinamasi ir kelionių vadovo gerove bei laime, yra mokamos premijos bonusai ir dovanojamos dovanos. O Lietuvoje ne tik kad eiliniai keliautojai nežino, kas yra kelionių vadovas, bet ir kai kurie kelionių organizatoriai nesuvokia, kad kelionių vadovo sėkmė yra jų verslo sėkmė“, – pastebėjimais dalijasi „GuideLines Academy“ įkūrėja.

Eglės Jociūtės-Kuzmickės nuotr./Monika Auksutytė
Eglės Jociūtės-Kuzmickės nuotr./Monika Auksutytė

Pasak jos, Lietuvoje tarp kelionių organizatorių nėra kokybinės konkurencijos, o konkuruojama tik kainomis. M.Auksutytės įsitikinimu, geras kelionių vadovas gali būti būtent tas skirtumas, kuris vers klientus grįžti į tą pačią agentūrą ne vieną kartą. „Žinoma, negalime būti labai griežti šiuo klausimu, nes esame jauna šalis, dar tik mokomės keliauti, suprasti, pažinti. Kelionių agentūros irgi to mokosi.

Visgi džiugu, kad pagaliau išgirstu istorijų, kai žmonės, sutikę patinkantį kelionių vadovą, išreiškia norą su juo keliauti bet kur. Juk kelionių agentūra parduoda tik kelionę, o visa kita – kelionių vadovo darbas ir atsakomybė. O, jei nusipirkai kelionę internetu, tai kelionių vadovas tampa visos agentūros veidu“, – pabrėžia Monika.

Kelionių vadovas – kultūrinis vertėjas

Paklausta, tai kuo visgi skiriasi gido ir kelionių vadovo darbas, M.Auksutytė įvardija, kad, pirmiausia, kelionių vadovas yra ilgalaikis kelionės partneris, kuris rūpinasi ne tik ekskursija, bet ir pateikia platų kontekstą, rūpinasi logistika, grupės laime ir gerove.

Eglės Jociūtės-Kuzmickės nuotr./Monika Auksutytė
Eglės Jociūtės-Kuzmickės nuotr./Monika Auksutytė

„Gidas dažniausiai giliai ir išsamiai pristato siaurą temą. Jis taip pat turi mažiau atsakomybių, nes jam retai rūpi, ką veikėte prieš jo ekskursiją ar kur vyksite rytoj. O štai kelionių vadovas prisiima daug rolių – darželio auklėtojo, medicinos sesutės, istoriko, psichologo, eksperto, autobuso techniko, humoristo, apsipirkinėjimo draugo, santykių konsultanto ir t.t. Kai kurie sako, kad kelionių vadovai yra tiesiog vertėjai. Ne. Kelionių vadovui reikia būti ne tik filologiniu vertėju, bet ir kultūriniu. Būtent jis turistams įduoda raktus į kitos kultūros pažinimą“, – kelionių vadovo kompetencijų sąrašą vardija M.Auksutytė.

Būtent dėl šios priežasties Monika sukūrė atskirtus kelionių vadovų kursus, kuriuose šalia simuliacijų ir praktinių užduočių, bus mokoma bendravimo psichologijos, konfliktų sprendimo, komunikacijos, naratyvo konstravimo. „Vien žinoti datas nebepakanka. Reikia jas mokėti įdomiai perteikti, sudominti keliautoją. Mūsų, kaip kelionių vadovų misija, yra lavinti keliautojus ateičiai bei pasirūpinti, kad ir patys nesugadintume mūsų profesijos įvaizdžio“, – sako gidų mokyklos „GuideLines Academy“ įkūrėja.

Visko teko mokytis pačiam

Keliones organizuojančios įmonės „Nuotykių fabrikas“ įkūrėjas ir kelionių vadovas Tomas Tumalovičius džiaugiasi, kad atsiranda tokios turizmo ekspertus ruošiančios mokyklos, kaip Monikos, nes pačiam visko teko mokytis savarankiškai. „Oi, kiek aš pridarydavau „kliurkų“! Mokiausi iš savo klaidų arba kai keliautojai pasikviesdavo už kampo ir atskaitydavo moralą. Tada supratau, kad reikia daryti taip, kad būtų gerai ne tik man, bet ir turistams“, – prisiminęs pirmąsias keliones juokiasi Tomas.

Tomo Tumalovičiaus nuotr./Nuotykių fabriko kelionės
Tomo Tumalovičiaus nuotr./Nuotykių fabriko kelionės

Jis įsitikinęs, kad kelionių pardavėjai gali parduoti bet ką, tačiau būtent kelionių vadovui tenka suvaldyti visas situacijas ar nepasitenkinimą, kylančius kelionės metu. „Tu esi atsakingas už absoliučiai viską. Turi galvoti, ką darėme vakar, o koks rytojaus planas, o gal žmonės pavargę, nes vakar perlenkėme lazdą, tad gal reikia kažką nuo šios dienos programos nuimti ir perkelti į kitą dieną?“, – kelionių vadovo atsakomybių sritis vardija T.Tumalovičius.

Pasak jo, kelionių vadovas yra, pirmiausia, lyderis, turintis iš nepažįstamų keliautojų suformuoti komandą. Jam reikalinga ir didžiulė empatija, kad suprastų, kaip keliautojai jaučiasi ar kaip būtų galima jiems padėti. Dažnai Tomui padeda atviras pasikalbėjimas, todėl kelionių metu kas kelias dienas jis daro grupės susirinkimus.

Tomo Tumalovičiaus nuotr./Nuotykių fabriko kelionės
Tomo Tumalovičiaus nuotr./Nuotykių fabriko kelionės

„Mano misija edukuoti žmones, kurie yra patyrę tik keliavimą su „viskas įskaičiuota“. Turiu vieną keliautojų porą, kurie su manimi keliavo ne vieną kartą. Jie matę daug pasaulio, tad kažkoks kalnas ar skardis jiems nebus stebuklas. O štai kai nubundame kažkur Mongolijos dykumų palapinėse, kartu einame pasitikti saulės ir mums užlipus ant kopos aš išverdu jiems šviežios kavos.... Jie šią patirtį atsimena net po dvejų metų. Štai koks yra kelionių vadovo darbas. Kelionių vadovo darbas užtikrinti, kad keliautojas liktų patenkintas ir laimingas. Man norisi iš žmonių ištraukti tai, kas jų kasdienybėje būna pamiršta“, – apie kelionių vadovo misiją sako T.Tumalovičius.

Tikisi valstybės dėmesio

„GuideLines Academy“ vadovė M.Auksutytė nori pabrėžti, kad gidai ir kelionių vadovai yra miesto, šalies ar regiono ambasadoriai. Būtent nuo jų darbo profesionalumo priklauso, kokius įspūdžius turistai išsiveš iš Lietuvos.

„Pandemija išryškino gido ir kelionių vadovo darbo suvokimo spragas, ypač valstybiniu lygmeniu. Gido dienos proga nuo aukščiausių valstybės pareigūnų sulaukiame sveikinimo raštų, kuriuose pabrėžiama mūsų darbo ekonominė ir įvaizdinė nauda Lietuvai, tačiau realybėje gidai ir kelionių vadovai iki šiol nėra gavę jokios tikslinės valstybės finansinės paramos. Todėl Gido dienos proga noriu valstybės pareigūnams palinkėti ne tik žodžių, bet ir darbų“, – paragino M.Auksutytė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
Užsisakykite 15min naujienlaiškius