Kaip susipažinti su Vietnamo virtuve

Sakoma, kad prieskoniai, naudojami Vietnamo patiekaluose, tiesiog uždainuoja burnoje, o kvapai išlaisvina susikaupusias emocijas. Pasakojama, kad patiekalai stebina savo sumanumu ir šimtmečius skaičiuojančia istorija, o vaisių įvairovė gali sukelti lengvą šoką. Šiuos du teiginius apie Vietnamo virtuvę girdėjome ne kartą, tad, žinoma, norėjome juos patikrinti. Dabar drąsiai teigiame, kad tai tikrų tikriausia tiesa. Tačiau reikia pripažinti ir tai, kad Vietnamo virtuvės įvairovėje galima lengvai pasimesti. Tad yra keletas itin paprastų, bet neprastų dalykų, kuriuos tikrai verta išmėginti prieš neriant į šios šalies virtuvės jūrą.
Vietnamo virtuvė
Vietnamo virtuvė / R.Šulcienės nuotr.

Maisto keliones visuomet smagu pradėti vietiniame turguje. Vietname turgus yra vadinamas „Cho“. Net ir mažiausias miestelis ar tiesiog nedidelė gyvenvietė turi savąjį „Cho“. Juose vyrauja savitos, nuo seno nusistovėjusius, taisyklės. Viena pagrindinių – reikia pažinti pardavėją.

Didžiųjų miestų turgūs visuomet pribloškia savo dydžiu ir prekių gausa. Didieji turgūs yra padalinami į mažas teritorijas, kurios skirstomos pagal parduodamas prekes, o už vietą turguje yra mokamas nedidelis mokestis. Iš vietinio gido sužinojome, jog didžiųjų miestų turguose yra vietų, kuriose viena šeima prekiauja ilgus metus, tai tarsi šeimos tradicija, kuri yra perduodama iš kartos į kartą. Kartais šeimų verslas išsiplečia taip, kad jie užima net kelias teritorijas turguje. Tad nenustebkite, jei kelią pastoję pardavėjai jums siūlys gal tik vieną, o gal ir visą glėbį prekių. Vietnamo turguje viskas įmanoma!

Noriu pabrėžti, kad vietiniai gyventojai nėra impulsyvūs pirkėjai, ypač kalbant apie maistą. Jie užverdami namų duris ir keliaudami į turgų jau žino, kokius patiekalus šiandien ruoš ir kokių prekių jiems reikia. Maistas Vietnamo žmonėms yra vienas svarbiausių gyvenimo akcentų, tad jie maisto produktus turguje perka tik iš patikrinto ir patikimo pardavėjo. Taip jie žino, jog jų šeima valgys tikrai kokybiškus, o svarbiausia - patikrintus maisto produktus.

R.Šulcienės nuotr./Vietnamo virtuvė

Tad mūsų rekomendacija būtų itin paprasta – žvalgytis turguose. Atminkite - ten, kur buriuojasi ir renkasi didžioji dalis vietinių, ten reikia ir jums, nes ten geriausi produktai. Į šią taisyklę privaloma atsižvelgti, jei kalbame apie patiekalus, kurie ruošiami čia ir dabar. Jei pamatysite būrį vietinių, sėdinčių ant mažyčių kėdučių ir siurbčiojančių sriubą ar bet kokį kitą patiekalą – junkitės prie jų.

Turguje galva sukasi nuo įvairovės, tačiau nepabijokite ragauti. Būtinai prieš pirkdami ragaukite vaisius, juk taip galite nuspręsti, ar tai tas vaisius, kurio norite. Nepabijokite išleisti pinigų keistiems užkandžiams ar sumuštiniams, kuriuos gamina čia pat jums matant. Jei abejojate, visuomet galite paprašyti paragauti vienos ar kitos sudedamosios dalies.

Žinoma, turguje svarbiausia yra pirkimo ir pardavimo procesas, nes nuo to priklauso, ką įsigysite ir ar būsite patenkintas, tačiau niekuomet nepamirškite, kad kiekvienos šalies turgus yra ypatinga vieta, kur galima stebėti žmones, jų bendravimą ir įsigyti tokių skanėstų, apie kuriuos didieji prekybos centrai tikrai jums nepapasakos.

Vietname aplink turgų yra susidariusios senos tradicijos. Viena iš jų – tai turgaus pardavėjų dainos. Sakoma, jog visi pardavėjai turi skirtingas dainas, juk tik pagalvokite, kiek skirtingų rūšių pardavėjų turguje galima sutikti. Bet jei ir neteks daugelio jų išgirsti, pasistenkite ar paklauskite žmonių, kur jūsų lankomame turguje galima rasti makaronų gamintojus, nes ten gražiausios dainos, kitaip dar vadinamosios makaronų „mezgėjų“ dainos. Jų suprasti gal ir nepavyks, bet jei sėkmė šypsosis, galbūt rasite vietinį, kuris jums papasakos, apie ką dainuojama. Išduosiu paslaptį – dažniausiai šiose dainose klausiama, tai kas gi valgys šiuos įstabaus skonio ir grožio makaronus.

R.Šulcienės nuotr./Vietnamo virtuvė

Tad jei jau prakalbome apie makaronus, reikia pažymėti, kad Kinijoje ir Europoje makaronai dažniausiai yra gaminami iš kvietinių miltų, tuo tarpu Vietname tradiciškai – iš ryžių miltų. Mums patiems dar lig šiol kyla klausimas, kaip šiuos makaronus teisingai pavadinti, bet manome, kad reiktų jiems suteikti lakštinių makaronų vardą.

Pažintis su šiais makaronais prasidėjo vos tik atvykus į Vietnamą, tačiau daugiau apie lakštinius makaronus sužinojome tik jau įpusėjus mūsų kelionei, kuomet atsidūrėme Hoi Ane. Čia mums vietiniai gyventojai papasakojo, kad nors Vietname ryžiai užima svarbiausią vietą ir yra valgomi net tris kartus per dieną, tačiau vietiniai taip pat didelį dėmesį skiria ir lakštiniams makaronams. Ypač Hoi Ane ir aplink jį esančiose teritorijose makaronų patiekalai yra neatsiejama kiekvienos šeimos gyvenimo dalis.

Hoi Ane vietiniai gyventojai juokais prasitarė, kad pasaulyje sklando ne viena legenda apie Vietnamo makaronus. Žmonės kalba, kad būtent šioje šalyje yra įvairiausių formų ir skonių lakštinių makaronų, o jų receptų galybė pribloškia. Ir iš tiesų, patys tuo įsitikinome. Hoi Ane mums nusišypsojo sėkmė ir matėme skirtingų spalvų bei tekstūrų makaronus, kurie buvo gaminami čia pat prieš mūsų akis. Sužinojome, kad makaronai gali būti džiovinami, gali būti lygūs ar turėti ypatingą formą, gali būti maži arba didžiuliai, gali būti itin minkšti arba traškūs.

Vietiniai drąsiai teigia, kad Vietname makaronų patiekalai yra skirti visiems, nepaisant jų socialinės padėties. Mums patiems teko ir pamatyti, ir paragauti lakštinių makaronų tiek pusryčiams, tiek pietums, tiek ir vakarienei. Ir jie buvo vis kitokie! Jų galima rasti visur, tačiau sakoma, jog skaniausius makaronų patiekalus galima rasti ten, kur pardavinėjamas gatvės maistas.

R.Šulcienės nuotr./Vietnamo virtuvė

Mums patiems didžiausią įspūdį makaronų patiekalai paliko svečių namuose, kur maistas gaminamas tik šeimai, ir ten, kur apie makaronus gali pasikalbėti, matyti, kaip juos gamina ir išgirsti, iš kur jie atkeliauja. Jei tik turite galimybę, keliaudami po Vietnamą, būtinai suraskite lakštinių makaronų namus, kurie angliškai vadinami „noodles house“, o vietnamiečių kalba „nha mi“. Mes to nežinojome, tad ši patirtis mus ištiko tinkamai nepasiruošus. Tad mūsų patarimas – klauskite vietinių, ir jie jus nuves ten, kur makaronai ne tik skaniausi, bet ir pasakoja istorijas.

O kas įdomiausia - dalis lakštinių makaronų namų Vietname ne tik tiekia kokybiškus ir įdomius makaronų patiekalus, bet ir turi ypatingą misiją – pristatyti žmonėms iš viso pasaulio Vietnamo lakštinių makaronų kultūrą ir papasakoti, kokia ji spalvinga ir svarbi šiai šaliai. Vietname kiekvienas supranta, kad jų šalis išgyvena augimo metus, viskas keičiasi taip greitai, tad makaronų patiekalų tradicijų išsaugojimas ateities kartoms yra labai svarbi užduotis.

O jei kartais nutiks taip, kad jūsų kelyje nebus nei turgus, nei makaronų namų, tuomet yra dar viena ypatinga vieta, kur galėsite išmėginti įvairiausius skonius. Tai vadinamieji prekybininkų stalai, angliškai vadinami „hawker“. Kitaip tariant, tai gatvės maisto pardavėjai, susirinkę po vienu stogu. Juos tikrai verta aplankyti, nes tai maisto pardavimo ir valgymo vietos, kuriose galima rasti įvairiausias virtuves ir patiekalus. Dažniausiai šiuos prekybininkų stalus galima rasti šalia didelių prekybos centrų.

Aplinka labai paprasta, pojūtis lyg lankytumeisi valgykloje, tačiau keliskart jaukiau, o maisto pasirinkimas didžiulis. Mums sėkmė nusišypsojo, ir prekybininkų stalus visai netikėtai aptikome Hošimine, kur aplinkui buvo galybė įvairiausių maitinimo įstaigų. Tačiau mes net nedvejodami leidomės į paieškas po prekybininkų stalus ir ieškojome Vietnamo virtuvės skonių. Turime įsitikinimą, jog tokiose vietose galima rasti vietinės virtuvės perlų, o jie taip sužavi, kad išvykdamas supranti, kad tai buvo neįkainuojama ir ypatingai skani patirtis.

R.Šulcienės nuotr./Vietnamo virtuvė

Tad patarimai leidžiantis į pažintį su Vietnamo virtuve yra itin paprasti. Nenorėdami paklysti, pradėkite nuo paprastų pasirinkimų – makaronų patiekalų. Jų ir, neabejotinai, kitų skonių ieškokite ten, kur lankosi vietiniai. Ir tai, žinoma, dažniausiai bus vietinių jau patikrintos ir įvertintos vietos – turgūs, prekybininkų stalai ir makaronų namai. Dairykitės, klausykitės ir leiskitės į įdomias pažintis su maistu.