Dabar populiaru
Publikuota: 2020 birželio 10d. 20:30

Kruiziniame laive 80 d. įkalintas darbuotojas papasakojo apie niūrią kasdienybę

Prišvartuoti kruiziniai laivai
„Scanpix“/„PA Wire“/„Press Association Images“ nuotr. / Prišvartuoti kruiziniai laivai

Kai kuriems darbuotojams ištisos savaitės kruiziniame laive „MS Norwegian Epic“ pradėjo atrodyti kaip lėtas, sausas skendimas. Vienas iš laive įkalintų įgulos narių portalui „Business Insider“ pasakojo, kad kai kurie dienas savo kajutėse leidžiantys kolegos socialiniuose tinkluose ėmė rašyti vis niūresnes žinutes. Kai kurių tonas atrodė net savižudiškas.

Peteris (vardas pakeistas) su kitais draugais nepalikdavo tokių kolegų vienų – belsdavosi į jų duris, kviesdavo pasivaikščioti po laivą. Jo teigimu, rutinos susikūrimas, ryšių palaikymas tiek su draugais laive, tiek su artimaisiais krante, buvo būtinos detalės jo psichologinės savijautos palaikymui.

Daug bendrovės „Norwegian Cruise Line“ įgulos narių yra įstrigę keleivių neturinčiame laive „Epic“ dar nuo vidurio kovo. Peteris plaukė su laivu „Norwegian Sun“, kuris paskutinius svečius išlaipino kovo 13 d., o tuomet po savaitės jis buvo perkeltas į „Epic“, kur yra dar ir dabar. Laivas šiuo metu prišvartuotas netoli Majamio.

Laivo darbuotojas „Business Insider“ papasakojo apie nemigą, nuobodulį ir darbdavio elgesį. Jis teigia buvęs atleistas, paliktas be pajamų, bet vis dar įkalintas buvusio darbdavio laive. Kaip rašo portalas, panašia patirtimi galėtų pasidalinti ir dar tūkstančiai darbuotojų, kurie pandemijos metu palikti neplaukiojančiuose laivuose – dažnai be algų ir be informacijos, kada jiems bus leista išlipti.

Peteris pasakojo, kad jam sveiko proto išlaikymui buvo labai svarbu susikurti rutiną. Kas rytą jis maždaug valandą mankštinasi, tuomet užkanda. Popietės skirtos nuotoliniam bendravimui su draugais ir šeima, kartais jis užsiima kokia kūrybine veikla. Po vakarienės jis žiūri filmą arba skaito savo kajutėje.

„Vis dar manau, kad gera rutina yra būtina, kad visa tai būtų galima ištverti, – sakė jis. – Turėjau ir prastų dienų, bet jų buvo tik dvi.“

Pasak Peterio, laive daug įgulos narių dalyvauja grupiniuose užsiėmimuose. „Epic“ nėra patvirtintų COVID-19 atvejų, laive nėra įvestos karantino taisyklės. Jam pačiam labiau patinka mankštintis vienam – vaikščioja po visą laivą, daro atsispaudimus ir pan.

„Scanpix“/AP nuotr./Žmonės „Epic“ laive gegužės 8 d.
„Scanpix“/AP nuotr./Žmonės „Epic“ laive gegužės 8 d.

Maistas laive, pašnekovo teigimu, yra „gana geras“. Jie valgo ne kiekvienas atskirai savo kajutėse, bet bendroje erdvėje. Kai laive buvo daugiau žmonių, vakarieniaudavo didžiajame restorane su pasakišku vaizdu, dabar persikėlė į mažesnę erdvę.

„Nebebuvo logiška mums būti tame didžiuliame restorane, – paaiškino jis. – Matyt, tiesiog reikėdavo nudirbti per daug darbų jo paruošimui.“

Maistu jis nesiskundžia – tikina, kad tiekiamas subalansuotas. Jie gauna užtektinai mėsos, žuvies, daržovių pasirinkimo. Yra ir ledų, vaisių desertui. „Esu dėkingas, nes galėtų būti gerokai blogiau“, – pripažino jis.

Visgi svarbiausia vieta gyvenime laive – kiekvieno kajutė. Peteris pripažino, kad tai ji turi daugiausiai įtakos nuotaikai ir psichinei būklei.

Kai jis buvo atkeltas į „Epic“, su kambarioku turėjo ir balkoną. Tačiau tai pasikeitė, kai vadovybė sužinojo, kad kai kurie nesilaikydavo taisyklių kambariuose – rūkydavo, netinkamai elgdavosi. Tuomet balkonus turėję darbuotojai perkelti į vidines kajutes.

AFP/„Scanpix“ nuotr./„Epic“ laivas
AFP/„Scanpix“ nuotr./„Epic“ laivas

„Visi buvome nubausti dėl saujelės žmonių, kurie elgėsi kaip idiotai, – sakė jis. – Tai buvo nefaina. Ypač kalbant apie psichologinę būklę, nes man reikia matyti saulę.“

Peterio kambariokui vėliau buvo leista palikti laivą ir vykti namo, tad erdvės jam padaugėjo. Tačiau saulės ir gryno oro trūkumas darė savo. „Beveik dvi savaites man būnant vidinėje kajutėje mane kankino nemiga, – prisipažino jis. – Nebuvau geros savijautos.“

Vidinėje kajutėje Peteris pragyveno maždaug mėnesį. „Tai buvo labai ilgas laikas, kai sėdi prastai apšviestoje kajutėje, – prisiminė jis. – Nėra jokio lango, nes ji atsukta į vidų.“

Šimtai darbuotojų gegužės viduryje paliko „Epic“ ir išvyko namo, tad atsirado laisvų kajučių su balkonais. Dabar jis džiaugiasi nauju savo kambariu – nors ir nedidelis, bet turi balkoną, dvi sustumtas vienvietes lovas ir šiek tiek daugiau vietos daiktams. „Tai padarė labai didelę įtaką mano psichologinei gerovei“, – sakė jis.

Beveik dvi savaites man būnant vidinėje kajutėje mane kankino nemiga, – prisipažino jis. – Nebuvau geros savijautos.

Darbo laive nėra, pramogų pasirinkimas – labai ribotas, tad daug įgulos narių užvaldė apatija, abejingumas. „Namuose tu negauni tiek daug tokio laisvo laiko, bet kartu tu ir esi toli nuo namų. Turi versti save galvoti pozityviai“, – pripažino Peteris.

Darbuotojams leidžiama laisvai judėti po laivą, bendrauti. „Norwegian“ kiekvienam suteikė 10 dolerių kasdienį kreditą laive – šią sumą kiekvienas gali išleisti kaip panorėjęs. Peteris sakė, kad dažniausiai pinigus skiria kavai ir alui. Pasak jo, kai „Epic“ išplaukia iš JAV teritorinių vandenų (paprastai dviem-trim dienom kiekvieną savaitę), alkoholis tuomet laive liejasi laisvai – kartais net prie barų susidaro pusvalandžio laukimo eilės.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Prišvartuoti kruiziniai laivai
AFP/„Scanpix“ nuotr./Prišvartuoti kruiziniai laivai

Į „Epic“ buvo sukelti darbuotojai iš skirtingų „Norwegian“ laivų, tad čia susitiko ir daug senų draugų. Visgi visi labai džiaugiasi, galėdami išvykti namo. Vykdomi užsakomieji reisai, komerciniai skrydžiai, atsiunčiami kiti „Norwegian“ laivai, kad jie išgabentų namo darbuotojus, kurie kelis mėnesius yra įstrigę jūroje. Nors laive dėl to tyliau, bet bent pagerėjo interneto ryšys.

„Kai čia mūsų buvo daugiau nei 2 tūkst., ryšys buvo suprantamai siaubingas, – prisiminė Peteris. – Dabar jis pusėtinas. Kai kuriose vietose netgi galiu paskambinti šeimai su vaizdu.“

Peterio teigimu, išvykimai tampa vis dažnesni, o tai kartu pagerina ir vis dar laukiančiųjų nuotaiką. „Atrodome laimingesni nei prieš 6 savaites, – pasakojo jis. – Tai lyg tvyro ore. Lyg būtų pakelta kažkokia našta.“

Nuotaika „Epic“ laive gal kai kuriems ir gerėja, bet finansiniai sunkumai daliai darbuotojų tikrai neleidžia pasijusti geriau. Ir paties Peterio finansai neatrodo gerai.

Tiesiog staiga mums buvo liautasi mokėti, – sakė Peteris.

„Man trūksta beveik mėnesio pajamų, ir tai didelė problema“, – pripažino jis. Vyro teigimu, „Sun“ laivo įgulai iš pradžių buvo pasakyta, kad kol ji bus laive – tol gaus algas, net jei ir nebebus keleivių. Tas pats buvo pakartota ir persikėlus į „Epic“. Tačiau tuomet, be jokio perspėjimo iš žmogiškųjų išteklių skyriaus, pradėjo sklisti kalbos, kad laive įkalinti darbuotojai yra atleidžiami.

„Nebuvo jokio oficialaus susitikimo, kurio metu pasakytų kitaip. Tiesiog staiga mums buvo liautasi mokėti“, – sakė Peteris. Balandžio 24 d. įgula gavo atleidimo lapelius. Jiems buvo išmokėta 2 savaičių išeitinės kompensacijos.

Jeigu nebūtų koronaviruso pandemijos, Peteris jau beveik mėnesį būtų namuose. Tačiau jis tą laiką praleido laive, kuriam nereikia jo paslaugų ir jam nebesuteikia pajamų. Interneto ryšys laive pasirodė per silpnas, kad Peteriui pavyktų dirbti kokį nors kitą darbą nuotoliniu būdu.

Laimei, Peterio buto savininkas perpus sumažino nuomos kainą, tad bent jau ištrūkęs iš laivo jis nebus benamis. Nors vyras prisipažino, kad dėl algos jau net nesigraužia. Yra kažkoks atbukimas.

Visgi jis pasipiktino, kad „Norwegian“ išmokėjo vadovybei milijonus dolerių, o eilinius darbuotojus paliko be algų. Bendrovės vadovas 2019 m. uždirbo beveik 18 mln. dolerių ir yra didžiausią algą gaunantis kruizų bendrovės vadovas pasaulyje.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Prišvartuoti kruiziniai laivai
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Prišvartuoti kruiziniai laivai

„Bet jie visgi nukarpo mūsų atlygį, – piktinosi Peteris. – Tai nesusiveda ir leidžia manyti, kad jiems iš tikrųjų mes nerūpime.“

Jis priekaištų bendrovei turi ir dėl sanitarinių sąlygų, algų dydžio dar iki pandemijos – vyro teigimu, jos yra prastesnės palyginus su kitomis kruizų kompanijomis. Peteris kritikavo ir „Norwegian“ atsaką į pandemiją. Jo teigimu, operacijas reikėjo nutraukti anksčiau, o bendrovė dar kovo 8 d. išplukdė keleivius.

Sėdėjimas laive be algos ir be tikslios išsilaipinimo datos pasaulyje siaučiant pandemijai, didelei daliai įvairiose kruizinėse bendrovėse dirbančių įgulos narių buvo sunkus. Peteris sako, kad jis tiesiog sustoja pakvėpuoti, kai tik gali, stengiasi žiūrėti į viską plačiau, nepanikuoti ir susitaikyti, kad aplinkybių pakeisti jis negali.

„Galiu kaltinti įmonę dėl daugelio dalykų, bet negaliu kaltinti jų dėl savo požiūrio, – aiškino jis. – Tai priklauso tik nuo manęs.“

Peteris pasakojo, kad stengiasi išlikti pozityvus ir dėl kitų įgulos narių. Jis mano, kad neviltis yra užkrečiama, ir tokios emocijos gali išplisti laive sparčiau net nei pats virusas.

„Jeigu nueisiu prie ko nors ir sakysiu – noriu šokti per bortą, visko nekenčiu ir t.t., tai ir juos paveiks neigiamai. Tai yra neteisinga jų atžvilgiu“, – dėstė Peteris.

Jis pripažino, kad ir jam pasitaikė sunkių dienų, nors jų buvo tik pora, kai kankino nemiga. Tačiau jis sako esantis be galo teigiamas žmogus, visada įžvelgiantis pozityvą, tad tai, kad ši situacija pablogino ir jo nuotaiką, daug ką pasako.

Peteris sako, kad labiausiai laukia maisto gaminimo lauke, kai grįš namo. „Tiesiog duokit man laužą ir mano šeimą, ir būsiu laimingas“, – sakė jis. Tačiau kol dar to laukia, stengiasi nepasiduoti liūdesiui ir vienatvei laive, o kajutės balkoną vis laikyti atvirą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Šiuolaikiškos studijos

Video

02:02
01:03
01:44

Esports namai

Susikurk savo vasaros namus su IKEA

URBAN˙/

Maistas

Parašykite atsiliepimą apie PasaulisKišenėje